Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En dag på stranden, der endte med en tur på sygehuset. 24 feb 2025 16:11 #7085

• cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 364
En dag på stranden, der endte med en tur på sygehuset.

Under jagt på info, fra én af mine jagtjournaler, faldt jeg over en speciel jagttur, på stranden. Det var en mandag (16/12) lige ovenpå sidste weekend, inden harejagten stoppede (18/12). Jeg havde en teori om, at netop denne dag kunne give lidt ænder på tasken.
”Når man alligevel var på haretramp, kunne man jo også lige gi’ ænderne en omgang”.
Det var min hypotese, at det sendte en del gråænder på stranden.
Ved tidligere lejligheder havde jeg haft succes på sådan en mandag.
Tilbage til den aktuelle mandag, den 16. december. Jeg var stået tidlig op, så jeg kunne nå bestemmelsesstedet lige i dagningen.
Turen foregik i min 16’ Bredgaard m/5HK HONDA (opretstående cylinder, gammeldags tænding, “selvinstalleret” 6V-lysspole, startsnor og “flyvende start”).
Efter søsætning havde jeg 45 min. sejlads, med én kompasændring, til bestemmelsesstedet, en lavvandet stengrund, med en Ø-V udstrækning på ca. 1 km og N-S på omkring 500 m.
Den morgen lå jeg i position kl. 8:10, klar til kombineret jagt for lok, og kravl m/stoppet motor, bevæbnet med 2 kanoner, KOVO 12/70 s/s og 1 skuds Beretta 12/70 (412 Folding). Jagttasken var fyldt med 36g NIKE 12/70 5’ere i Bly (super patron).
Forholdene var perfekte, passende vandstand, fin vind (V-NV-V 4-6-4). Altsammen af betydning når kravlet sker i en 5,05x1.20m pram der vejer knap 300kg.
I Jagtjournalen starter dagen med: “Personlig rekord mht. gråænder”.
Det blev en forrygende dag, både med at “passe lokket” og med at ta’ de chancer der indbød til kravl. Der var så at sige ikke pauser i jagten.
Kl. 13:55 pakkede jeg sammen, da havde jeg gråænder, fjer og blod overalt.
Straks hjemturen var startet, begyndte jeg oprydning. Fjer blev smidt overbord, gråænder fik udglattet fjerdragten og blev flyttet under dæk, og ud til siderne. Dørken blev rengjort, for blod, med gulvklud.
For fuld skrue “pander” jeg en sten. “Færgen” (øgenavn for Bredgaard’en) blir’ bragt til ØJEBLIKKELIG standsning og jeg knalder “sylten” i dørken. Her kunne jeg godt have brugt et par gråænder til at afbøde faldet.
Det var heller ikke så godt med venstre lillefinger. I prammens bagbord-side er der en 8mm RF-styrestang, holdt på plads af nogle nylonstykker. Idet jeg røg frem i prammen, fik lillefingeren en grim tur væk fra de øvrige fingre, da den ramte en styrestang-støtte…det gjorde nas’.
Ved hjemkomst fjerner jeg delamineret glasfiber, med vinkelslibrer, og spartler stævnrørsfedt i “såret” (med senere reparation for øje…fedtet sidder der STADIG, efter knap 40 år).
Nå, men jeg sorterede gråænder, fik ordnet mit grej og mig selv.
Det var en træt strandjæger, der hoppede i kassen, den aften.
Næste morgen var den helt gal med venstre lillefinger. Stor hævelse og stærk smerte.
Ved middagstid kørte min hustru mig på skadestuen, og jeg blev tilset af en ung læge.
Hans bud på behandling lød på gips til albuen. Jeg sir’ “Det kan du godt glemme, jeg skal på jagt imorgen”.
“Hvorfor tog du ikke bøssen med”?. Jeg kikker undrene på ham, og han fortsætter:
“Så ku’ jeg ha’ støbt gipsen i facon”!
Det sagde han sgu’. Jeg tør kun fortælle det, fordi det er vidnefast.
Dagen efter tog jeg på stranden med venstrehånden i gibs. Det duede selvfølgelig ikke, så samme aften klippede jeg hånden fri af gips.
Via strikveninde, til min hustru, lånte jeg et elastikbind, der låste lillefingeren til de 3 nærmeste fingre. Den bandage gik jeg med i mange uger, og jeg kunne uhindret udøve min pramjagt, smertefrit. Eftefølgenge har jeg IKKE haft problemer med fingeren.
Af ovenstående kan du se, at en tur på stranden kan
ENDE MED EN TUR PÅ SYGEHUSET.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

8mm RF-sryrestang m/2 håndgreb. Forreste håndgreb bruges under jagt, bagerste v/“transport”. Ved bagerste håndgreb gik det galt.

Her ramte prammen stenen
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers, sfa, Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.
  • Side:
  • 1