Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En Sæl’som oplevelse 09 jan 2022 19:09 #5514

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
En Sæl’som oplevelse
4. december 2019 hoppede jeg ud af høkassen kl. 06:30. Efter morgenmad gik det afsted med trailer og kravlepram. Via nettet var jeg forberedt på lavvande. Alligevel kom det bag på mig, at der var “tørt”, godt 50m ud. Nå, men de 2 plastruller gjorde god fyldest, og efter 10 min. var der vand under kølen. Kl. var nu 08:30.
Vejret var rimeligt, så turen der ventede var på ca. en snes km. Ret hurtigt var der en gråand der snød mig (sker af og til)!
Men det var værre, at nogle skydeglade mennesker, på land, brændte nogle hundrede skud af. Det ryddede 2-3km kyststrækning.
Efter små 4t på stikkerne, får jeg endelig en gråand indenbords. Vejret er fint, så jeg dropper ca 5km kyst, skifter til “gransejl” (årer) og når øen efter 20min.
På øens østside ligger der nogle gråænder, så jeg rigger til, til kravl. Der er ikke dækning, så jeg stager så tæt på øen jeg kan.
Ud af øjenkrogen havde jeg bemærket noget sort der blafrede, bag en sten…det var baglufferne af en sæl, hvilket jeg opdagede, da jeg gled forbi, på 3m afstand. Sælen sprang i vandet i et MEGA plask. Pga det lave vand, 40cm, og mig, vendte sælen og søgte tilflugt på land, hvor den tvinges til stop, pga 1m høj skrænt.
Det “holdt” gråænderne ikke til. Jeg fik vendt prammen, og landede den ved sælen, gik på land og tog en halv snes billeder, hvorefter jeg fortrak for ikke at forstyrre den yderligere.
DET VAR EN SPILLEVENDE RINGSÆL.
Jeg fortsatte min tur, fik et par gode doubléer (pibeænder og gråænder) og nogle forbiskud. Min jagtdag sluttede kl. 15:45. Ombord var der 3 gråænder og 3 pibeænder.
Havde brugt 19 skud, incl 6 fangstskud (det er set bedre)!
Det var en brugt, glad strandjæger, der satte sig i sofaen, efter en lang dag på stranden.
En dejlig tur i prammen, var til ende.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

Det siger “onkel Google” om Ringsæl:
På trods af at ringsæl op til 1970'erne har været regnet som dansk art, er der kun observeret 5 ringsæler i danske farvande siden 1900. Den eneste registrerede ringsæl i atlasperioden drev i land ved Hjerting nord for Esbjerg i 1991.1. nov. 2012

Hertil kan jeg oplyse, at jeg har 3 observationer, nemlig ovennævnte+27/10-2012 (dødfundet) og 8/1-2022 (dødfundet)…selvfølgelig indberettet til de kloge.

Spillevende Ringsæl (4. december 2019)


Ringsæl (4.december 2019)
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, BS, Chr G, Raste, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

En Sæl’som oplevelse 11 jan 2022 20:50 #5515

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Fin oplevelse Claus, unægteligt noget af en hårdtpumpet sæl. Den må også have haft problemer i vandet ved dykning, og ikke just strømlinet.

Har kun oplevet spættet sæl, især når vi lå med hvin- /edderlokkere, og nogle kunne fløjtes helt tæt på - de unge kan være meget nysgerrige, de erfarne søgte rundt for at få vind, og forsvandt så.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1