Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En beretning her i hvilepausen 12 apr 2021 21:38 #4967

  • BS
  • BS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Facebook kontakten
Jeg var blevet kontakt af ny strandjæger, der havde spurt mig om jeg måske kunne være interesseret i at tage ham med en tur på vandet og introducer ham til livet som strandjæger. Vi havde snakket samme et par gange før på Facebook, og jeg var da lidt beæret over at han mente jeg havde noget at tilbyde. Så vi fik hurtigt lavet en aftale om at mødes til et aftentræk på mit faste revir. Jeg har for et par år siden anskaffet mig en ekstra pram med netop det formål at have muligheden for at have en gæst med ud. Ellers har jeg holdt mig til at jage alene og har brugt strandjagten som en mulighed til at slippe væk fra hverdagens trængsler.
Med glædens forventninger omkring en hyggelig jagt og udsigten til for første gang i flere år at have en makker var jeg klar da jeg satte mig i bilen og kørte afsted.
Vejret var ikke ligefrem andevejr, omkring 6 sm og klart, men min erfaring sagde mig at jeg hvis jeg lagde mig tæt på en af de fast træk ruter i fjorden kunne det ikke gå helt galt.

Våddragten
Vel nede ved bådlauget var min makker ved at klæde om, han havde tidligere fortalt han også var undervandsjæger, og han var da også i gang med at iføre sig sin våddragt.
Lidt ”alternativt” strandjæger outfit i for hold til mig i PVC-vaders, kajakvest og uldtøj.
Selvom han var ny i strandjagt var han ganske hjemmevant med både at ro og at gebærde sig på vandet. Hvorfor jeg fokuserede på at fortælle mere om de rent praktisk forhold omkring hvordan jeg greb jagten an, og lidt info om området vi var i.
Lokalkendskab er som bekendt vigtigt.

Turen på plads og praktisk info
Mens vi roede afsted stødte vi en lille flok pibeænder der lå langs land, selvom vi ikke fik en skud chance så var det alligevel et dejligt syn.
Jeg havde udset mig en lille holm der lå tæt på land, hvor min erfaring havde lært mig ænderne gerne ville trække igennem det smalle sund fra det indre af fjorden og længere ud i den, gerne om aften.
Det var et af mine favoritsteder, og jeg har det sådan at da jagten er fri og det er hvad jeg elsker ved den, har jeg ikke noget problem i at fortælle om de gode steder jeg har fundet. Hvornår stedet så er det i forhold til vejret kan jo variere og den erfaring må folk selv gøre sig.
Vel fremme ved holmen fik vi en god snak om hvordan prammen bedst skulle lægges i forhold til skudvikler og placering af lokkerne. Min ny gæste virkede ganske interesseret hvilket jo var dejligt, og vi fik hurtigt rigget lokkere og pramme til.
Jeg ligger altid min pram ud først og den ud fra hvordan jeg forventer at får det mest optimale skudfelt på min plads.
Kamuflagen går jeg ikke så meget op i faktisk, for jeg ligger altid i hvid også tæt på land, min erfaring er nemlig fuglene ikke tager notits af det uanset.
Så ligger jeg mine lokkere gerne i U form lidt til min venstre side da jeg er højre skytte.
På aften træk prioritere jeg altid at kigge mod vest og gerne by, for at få mest mulig lys i skumringen. Hvor meget af det han fik med sig ved jeg ikke, men den slags små ting er nu engang vigtigere end man lige skulle tro.

Nåh, men ud med lokkerne og lad så få geværet i hånden.

Jagten
Jeg værdsætter at være på plads i god tid før solnedgang da ænderne gerne flyver rundt her også. Min makker lå uden på min højre og vi var begge spændte på hvad som kom til at ske, vejret var som nævnt lidt for godt.
Der gik dog ikke længe før en flok pibeænder kom direkte lige på mig, absolut spændende situation.
Rent instinktivt have jeg fat i geværet og var klar, men nåede da at tænke at den situation skulle min nye ven da have. De kommer også i et godt sideskud til ham, heldigvis var han klar allerede før jeg kunne nå at sige hans navn og han afgav et flot skud og han første pibeandrik faldt ned fra himlen.
Det var en meget fed oplevelse at være med til!

Vi smilede begge og var hurtigt ude af pramme for at finde fuglen der landede bag holmen ude i vandet. Der var dog ikke noget at rafle om, stendød lå den med bugen i vejret på 10 cm vand.
Så var vi jo ligesom i gang.
Faktisk nåede vi næsten kun lige tilbage i prammen før endnu en flok pibeænder kom forbi, denne gang lod jeg geværet ligge og lod min gæst skyde først. Det klarede han udenmærket og endnu en pibeand måtte ned i anden skuddet. Helt færdig var den dog ikke og min gæst måtte da eftersætte den og fik sig lidt af en ro tur og efter 3-4 fangst skud måtte anden op i prammen.
Imens nød jeg udsigten over fjorden i skumringen.
Der manglede da ikke chancer til mig heller, jeg havde både en flok krikænder der kom fordi, men de er sgu hurtige de lømler så fik ikke afgivet skud. Imens var min gæst ved at være tilbage igen og hoppe glad ud af prammen for at vise mig sin and nr. to. Vi havde dog ikke set den gråand der var på vej ind og den slog naturligvis fra da den så en mand i våddragt, rejse sig op, det sker selvom det er øv, men den kom sgu ellers skide godt.

Dog var det nu ved at være så tilpas mørkt at trække var ved at være slut. Dog havde vi fornøjelse af en flok grågæs der gik bag om, uden for skudhold dog, der ville ned og raste på fjorden for natten. Tidligere har jeg kravlet på sådanne chancer, og haft en vis succes med det. Men nu var det alligevel ved at være for mørkt til at jeg ville gøre det og jeg havde også en anden at tage hensyn til.
Resultatet blev at vi pakkede sammen og roede hjem ad, med det totale resultat på to pibeandrikker.

Ny jægeren var meget glad for sin oplevelse og takkede mange gange, hvilket jeg naturligvis satte stor pris på. Selvom jeg ikke fik skudt noget selv denne gang, så var det en vidunderlig aften med en masse fine oplevelser. Ligeledes var glæde ved at hjælpe en ny i gang stor, og det har jeg besluttet at jeg gerne vil gøre mere i fremtiden.
En fantastisk aften var således ved at gå på hel og både min gæst og jeg fik gode strandjagt oplevelser med hjem.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, P_V, cpfj, mikaelws, Nocam, Raste, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af BS.
  • Side:
  • 1