Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Min første morgen. 16 dec 2020 17:23 #4611

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
I torsdags fik jeg den ide at jeg ville på morgentræk fredag morgen. Det er første gang i vel nok 5 år, grundet sygdom og en masse medicin har jeg været meget dårlig om morgenen i en årrække. Så deraf har lysten til jagt lige der ligget på et meget lille sted.

Jeg var lidt spændt, og faldt først i søvn ved midnat. Det skulle vise sig at blive en lidt lang nat for jeg vågnede igen kl 02.13 og kunne ikke sove yderligere.
Well jeg gik og hyggede mig med at pakke grej, dobbelt tjekke og liiige tjekke en extra gang at alt var pakket og kl 05.45 luskede jeg afsted.

Destinationen er Karrebæk fjord, og forventninger var der ingen af, jeg anede ikke hvad der ville være af vildt derude.
Jeg fik smidt Guldborgen samt trækjagtsprammen fint i vandet og luskede ud mod den plads hvorpå jeg havde tænkt mig slaget skulle stå. Det var temmelig lavvandet, og vinden kom fra sydøst.
Jeg var på pladsen lidt i skyde tid, og havde hverken set eller hørt andre på min vej.
Lokkerne bliver smidt, og de nye 24 silhuetter sat neden for højeste daglige vandlinje, de ser virkelig godt ud. Klokken var passeret skydetid med et kvarter, men der var ikke noget der trak rundt. Et kvarter i solopgang og ænderne har trukket ret godt rundt, kan høre nogle grågæs, og et par af de små flokke har trukket et godt stykke ude på fjorden. Kaldet var de total ligeglade med, de havde allerede "bestilt bord" et eller andet sted hvor de kunne få stillet sulten.
Klokken er næsten 9, der har været en hel del ænder inde og ligge ved mine lokkere, brunnakker og gråænder. Kan hører et par grågæs der kalder ude på min højre side, jeg kalder af dem. De svarer fint og kommer ind over mig i 15-20 meters højde, for så at flyve ud over fjorden skråt til venstre foran mig, jeg kalder igen, og de laver et rigtig fint loop, kommer rundt og glider ind foran mig for så at smide sig 10 m ude på min højre side. Det først skud falder til den ene mens den ligger på vandet og den er helt sikkert forendt, den anden får kun lige gumpen op af vandskorpen da den forender i knaldet. 2 fine skud, 2 gæs, 4 opsamlinger, de 2 afskudte hylstre som jeg lige nupper på vej ud for at hente de 2 fine fugle.
Jeg ligger og nyder de ænder der kommer i lokkerne, den følelse af at man har snydt dem B) , og de slet ikke aner jeg ligger lige her bliver jeg aldrig træt af.
Jeg skal hente min søn kl 11.30 og der kommer en gut som begynder at røgte sine garn blot 100m fra mig. Jeg tænker at morgenen har været fin, 2 flotte gæs så det at jeg pakker nu vil ikke gøre mig noget.

Min motorpram ligger små 200m fra hvor jeg ligger, da det nu er lyst vil jeg gå og samle plastik mens jeg går hen til den. Men allerede da jeg kommer ind til kysten kan jeg godt se der er temmelig meget af slagsen. Jeg finder ret hurtigt et par store fiskekasser i plastik, og før jeg ser mig om har jeg samlet følgende:
2 fiskekasser, 2 garn bøjer med bly, 1 bundbly til en garnbøje, 1 stort dukkehoved ( lidt skummelt at finde ved første øjekast i tangen :) ), 1 plastikliste, 2 halve plastik dunke, en masse reb og net, 1 dåse og 1 stk flaske post lavet af Lærke der kommer fra Danmark :).
Til sidst måtte jeg stoppe da det ville knibe med pladsen på vej hjem, lidt skræmmende at man på 150-200 kyst kan finde mere plastik affald end man kan have i sin pram. Men må erkende der er dælme meget skidt derude :(.
Da jeg kommer i land og gør status er jeg super tilfreds med dagens fangst, de 2 flotte fugle, men især alt det affald jeg fik med i land, det er ikke sidste gang jeg skal på jagt i det område. Næste gang kan det være jeg skal lade 2-3 gåse lokkere blive hjemme så der er plads til mere skrammel :D.

Ønsker jer alle en rigtig glædelig jul, et godt og forhåbentlig corona frit nytår.
De bedste hilsner.
Henrik

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, Torben Raunstrup, cpfj, John Silver, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Min første morgen. 16 dec 2020 22:59 #4612

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Fin beretning Henrik. Til lykke med fangsten og oprydningen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første morgen. 17 dec 2020 10:20 #4613

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Tom sagde ordene, så det slipper jeg for.
Når snakken går på strandjægernes forurening med plast, så kan Henriks opsamlig modsvares af den plastfourening 5.000 forladninger efterlader!
Dejlig læsning, tak.
Bedste ønsker for en god jul og et godt nytår
Mvh, cpfj
VP53 forladning, 2.85 gram
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Min første morgen. 17 dec 2020 18:57 #4616

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Tak for den Henrik.

Masser af stof til eftertanke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første morgen. 17 dec 2020 19:53 #4619

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Tak for beretningen Henrik.

Den er udgivet her på siden under beretninger 2020-2021
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1