Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Strand- og havjagt: - Hva' med sikkerheden? 19 okt 2018 18:19 #1803

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
John Friborg Har skrevet denne gode artikel om sikkerhed ved strandjagten, statistikker og hvad man bør gøre. Danmarks Jægerforbund

Læs den. Det giver mening at tænke sig om.

Link til artikel om sikkerhed ved strandjagten


Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Strand- og havjagt: - Hva' med sikkerheden? 19 okt 2018 23:47 #1804

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Syntes det en fin artikel og dejligt og se at der slås et godt slag for at huske og bruge redningsvesten, og atforbundet også følger med i hvad der sker ude i foreningerne hvor der et godt stykke tid har været fokus på mere sikkerhed.
Også havde det måske været fint og nævne de foreninger der rent faktisk gjorde noget på den konto, i sær når man bruger billeder fra deres arrangementer.

Jeg gad nu godt have set tørdragten nævnt i denne artikel.
Jagt med Waders og svømmevest i 2 til 5 grader vand er dødens farligt selv om du har god opdrift. Der skal mere fokus på ordenligt beklædning ift vandtemperturen.

Jeg syntes også der kunne have stået noget om hvor svært det er og svømme sin pram op feks og hvor svært det i det hele taget er at komme tilbage i sit fartøj hvis du først er røget i baljen.
Og hvordan en simpel livline kan minimere det problem og spare dig mange kræfter.

Der ud over er jeg meget nysgerrig på den statistik om at jæger fra kajak var overrepræsenteret ift omkommet, i sær når artiklen starter med at fortælle de rent faktisk ikke kan skelne i ulykkerne da jæger ikke har deres egen kategori.
Og jeg ved at der dør i gennemsnit en kajakroere om året ud af alle de mange kajakroer der er i hele landet og de ikke jæger alle samme. De faktisk en ret lille gruppe der er det.
Så om der er faglig bilæg for sådan udtalelse stiller jeg spørgsmålstegn ved?

Og når vi så nu er ved det emne så er det jo ikke kun kajakroerne der skal øve sig en masse og have en masse erfaring i deres fartøj inden de drager på jagt.
Det gælder gud hjælpende da alle inden de tager til søs.
Det kunne jo nærmest læses som, okay jeg i motorbåd eller pram så jeg kan jo bare lære det under vejs og skal ikke have samme indgangs vinkel som dem i kajak.
Tja jeg syntes det skørt.
Og jeg ville i den grad opfordre til at nå der skrives at Danmarks Jægerforbund bestemt ikke kan anbefale jagt fra kajak, medmindre.
Så burde der nok have stået.
Danmarks Jægerforbund kan bestemt ikke anbefale jagt på vandet, medmindre osv osv.

Der ud over god fyldig artikel med gode inputs og forholde sig til og dejligt og se der også slås et slag for selvredning.
Og igen et godt dunk om at brug nu for H... den vest hele tiden, lad vær med at tage den af.. Find en du kan gå på jagt i.

Godt arbejde.

Mvh
Anders Larsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Strand- og havjagt: - Hva' med sikkerheden? 02 nov 2018 09:48 #1876

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Tak for den gode og konstruktive respons.

Der er faktisk kommet rigtig mange positive tilbagemeldinger på artiklen, og flere jægere har da også fortalt mig historier om, hvordan en jagttur næsten var gået galt, fordi simple sikkerhedsregler ikke var efterlevet.
Jeg er ikke på facebook, og min eneste "følger" er min brune labrador, men jeg har hørt, at der også er fokus på sikkerhed til søs på de sociale medier.

Artiklen er ikke ment som et diskussionsoplæg, og er ikke baseret på diverse statistikker. Faktapunkterne i artiklen er taget ud af myndighedernes rapporter. Med hensyn til sikkerhedsudstyr og beklædning, henvises flere steder i artiklen til Danmarks Jægerforbunds hjemmeside, hvor sikkerhedsudstyr, beklædning, teknikker og meget mere er beskrevet. Der var simpelthen ikke spalteplads nok til at nævne det i JÆGER.

Det er dejligt at se, at der dukker jæger-arrangementer op flere steder i landet, hvor fokus er på strand- og havjagt, samt sikkerhed til søs. Jeg har selv deltaget i Roskilde Strandjagtforening og Horsensegnens Strand- og Landjægere´s arrangementer. Jeg kan også love for, at disse arrangementer er blevet rost til skyerne alle steder, hvor CHC og jeg har været!

Uanset jagtform, overbevisning, erfaring eller fartøj må det stå klart, at strand- og havjægere ikke skal omkomme under jagt. Med en simpel indsats fra den enkelte jæger kan det undgås....

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: HIT7

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1