Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

CO2 vest til strandjagt? 23 sep 2018 21:57 #1731

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Hej med jer,

Jeg har fået anskaffet mig en kajak som jeg påtænker at jage fra. Synes min svømmevest kommer lidt i vejen for geværkolben og jeg overvejer derfor at købe en CO2 vest. Har nogen herinde erfaring med om sådan én kommer i vejen når der skydes.

I min søgen faldt jeg også over denne her vest der sidder som et bælte og slet ikke kommer i vejen under skydning. Den er dog manuel, men kunne være et alternativ for dem som ellers har vesten stuvet væk under dækket... nogen der har erfaring eller bemærkninger til den?
Den ser sådan ud:
https://www.boatlab.dk/baltic-ifloat-150n-man-black-1size-40-130-kg
og fungerer sådan her:


Og ellers, når jeg sejler længere ud havde jeg tænkt mig at bruge enten min tørdragt eller vådragt som jeg bruger til hhv. dykning og harpunjagt og som ved at jeg kan ligge i 4 grader koldt vand i et par timer og stadig have det lunt som i badekarret :-) Har ikke prøvet at skyde med dem endnu, og skal lige finde ud af hvad der fungerer bedst.

mvh Jonathan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

CO2 vest til strandjagt? 25 sep 2018 19:50 #1735

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Hej Kåre.

Personligt bruger jeg selv en god svømmevest.
Du kan få nogen der stort set intet har i skulderne.
Grunden til jeg har valgt det er fordi jeg ofte har Camo eller hvid anorak ud over min vest.
Det må man ikke med en CO2 vest.

Den anden typer du taler om ved jeg nogen kravlejæger bruger så de bedre kan ligge på maven.

Når vandtemperturen når under 15 grader anbefales brug af tørdragt og lag inde i den der er justeret til vandtemperturen.
Her taler jeg om åndbar tørdragter... Ikke dykkerdragter.

Mvh
HIT

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

CO2 vest til strandjagt? 25 sep 2018 19:53 #1736

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Der ud over vil jeg anbefale dig at læse dette skriv

SIKKERHED

Selv sejlsikkert har haft delt dette skriv, så der er en del brugbart i.
Der ud over bør du også læse Danmarks Jægerforbunds skriv og stand og havjagt samt om sikkerhed.

God fornøjelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

CO2 vest til strandjagt? 25 sep 2018 22:23 #1737

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg har de sidste tre sæsoner brugt en CO2 redningsvest(Baltic Winner) ved trækjagt på dybt vand samt motorbådsjagt. I hovedtræk findes der to slags CO2 veste, dem med CO2 patron i venstre side og dem, hvor patronen sidder i højre side. Jeg er højre skytte og patronen sidder i venstre side, så den ikke genere skydningen. Er man links skytte, skal så finde en vest, der er modsat opbygget.
Det vil jeg sige er et must, at patronen sidder i den rigtige side, den er ganske mærkbar hvis jeg prøver at smide geværet op links.
Skyde mæssigt bliver det aldrig det samme som at skyde uden vest, men det er bestemt muligt.

Jeg har også en svømmevest uden opdrift ved skulderen, kun en tynd strop, den er rigtig god at skyde med, men føles forkert at ligge i pram med, da det reelt er en tyk skumpude, der så kun understøtter halvdelen af ryggen.
Jeg har en varm sommerdag testet svømmevesten sammen med min tørdragt. Det fungere fint, men man skal være opmærksom på at en svømmevest ikke vender en person i vandet eller støtter hoved/nakke, så den virker kun så længe personen er ved bevidsthed.
Om den er "sikker nok" er et persoligt valg, personligt bruger jeg kun svømmevesten i september og første halvdel af oktober, mens vandet stadig er relativ varmt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

CO2 vest til strandjagt? 01 okt 2018 22:06 #1771

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Tak for svar Hit7 og Rulab.
Det var mange gode hints og input som jeg kunne bruge!
Mit valg faldt på en Baltic CO2 redningsvest. Valgte automatisk redningsvest da jeg godt kan lide tanken om at den “vender” mig rigtigt og holder mig oppe ved bevidstløshed.

Når det så bliver rigtig koldt kunne det godt være at jeg skulle have mig en tørdragt. Kendte slet ikke til markedet af åndbare tørdragte før HIT7 nævnte det.

Mvh

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1