Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 01 feb 2018 18:55 #1208

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Hej folkens.

jeg vil ikke gå ind i den større sikkerheds snak i denne tråd men forholde mig til nødsenderne.
Og i den forbindelse kan jeg så fortælle at jeg i dag snakkede med både SOK "Søværnets Operative Kommando" og også søfartsstyrelsen omkring disse nødsender mm.

SOK fortæller at ja de kan bruges og er jo rigtig gode når nøden er størst da de kan finde folk hurtigere, der var bare den lille ting at de var ikke sikre på om de kunne registreres til kajakkere og skydepramme mm. Men dette måtte Søfartsstyrelsen kunne give svar på- Der ud over skulle de være registret ellers ville de IKKE reagere på nødsignalet.

Hos søfartsstyrelsen kunne de så fortæller at de godt kunne blive registeret men de skal forblive ved det fartøj de er registeret til, man må IKKE flytte dem fra pram til pram, jolle/motorbåd til pram osv. og må aldrig bruges på land. også kan man vist selv regne ud hvor dyrt det bliver.
Der ud over koster det en 800 kroner om året for at have den registret ud over de 2-3000 kroner for selve nødsenderen.
Om det stadig er en god ide ved jeg ikke helt.

Hos SOK snakkede vi også om VHF som et alternativ og brugen af kanal 16 som er til nødkald.
det kræver jo som sagt VHF kursus for lovligt og have sådan en men det kan jo købes og bruges hvor der bliver reageret på dem selv om man ikke havde kursuset. kursuset tager vist en 3 dage.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 01 feb 2018 19:13 #1209

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Ps.
Fik også tilbudet hvis vi skaffede folk nok at vi kunne komme og besøge SOK en dag og få en rundvisning og høre lidt om nødsituationer fra deres sidde af hvis der var stemning for det.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 01 feb 2018 22:40 #1212

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Tror jeg har fundet den side hos søfartsstyrelsen som omtaler at man skal registrere sit fartøj; fair nok så de ved om det er en færge eller et mindre fartøj hvor nogen er i nød..


Cital fra siden "...Registrering af Personal Locator Beacon (PLB – 406 MHz Beacons)
Anvendelse af en PLB er ikke tilladt på land i Danmark. Her skal man i stedet telefonisk anmode om hjælp gennem 112.

Anvendelse af en PLB uden for Danmark er dog mulig i de lande, som tillader brugen af disse nødsendere. Dette er oftest lande med øde områder, som eksempelvis det nordlige Skandinavien. Ejeren af en PLB må undersøge i det pågældende land, om det er tilladt at anvende en PLB nødsender.

En PLB skal altid registreres. Ejere af en PLB, med det formål at anvende den i udlandet, skal have denne registreret. Til dette formål er der etableret mulighed for at registrere i International Beacon Registration Database (IBRD) etableret i regi af Cospas-Sarsat systemet.

Vær opmærksom på, at en PLB, der ønskes anvendt om bord på et skib, skal registreres med skibets MMSI-nummer, som er udstedt af Søfartsstyrelsen. Ved at kode en PLB med et MMSI-nummer ændrer en PLB status til en EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon), der anvendes af skibe som nødsendere. Herved er senderen registreret som tilhørende skibet, og redningsmyndighederne har dermed mulighed for at identificere, hvem der sender nødsignal...."

Maritimt identifikationsnummer (MMSI)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 03 feb 2018 18:04 #1220

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Et lille forsigtigt råd må være:
Lad nu være med at gå i panik over de elektroniske nødsendere.
Det hele er snart skrevet flere gange i denne tråd.

Jeg har netop modtaget flere A4 sider med oplysninger om hver enkelt nødsender fra min gode kontakt i marinen.
Det skal sammenfattes til noget vi kan bruge som strandjægere.
Enten det er den personlige PLB, den skibsmonterede EPIRB eller en VHF radio.

SOK blev nedlagt i 2014, og funktionen varetages af Værnfælles Forsvarskommando. Her er jeg meget sikker på, at man aldrig vil ignorere et nødopkald på VHF radioens nødfrekvens, eller en helikopter vil ignorere en GPS position fra en nødstedt - uanset om man har betalt afgift eller ej!

For mit eget vedkommende ved jeg stadig ikke, om de nye elektroniske gadgets er løsningen, men alle kan blive klogere!

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen