Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 12:54 #1185

  • John
  • John's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Ja det er selvfølgelig ikke godt, hvis PBL ikke kan sende hvis den er i vandet, men den kan vel sende hvis den ligger i vandtæt cover i dit tøj? Jeg kan godt se det smarte i at have sådan en på sig. Det er nogle små pramme vi roder rundt i på åbent vand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 13:02 #1186

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Den Kent linker til er vandtæt ned til 15 meter, det burde vel være nok?
Jeg er jo strandjæger og ikke perlefisker ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 13:26 #1187

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Mon ikke det der ligger i det er at den skal være over vand da radio signale under vand ikke virker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 13:34 #1188

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Forvirring opstod da der blev skrevet.
" kan ikke sende mens den ligger i vandet og slet ikke under vandet"
Holder man den over vandet når man trykker på knappen skulle signalet gerne nå frem ellers er det lige meget med sådan en.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 22:18 #1195

  • alland
  • alland's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er interesseret - kunne DJ eller os på denne side forsøge at forhandle en god pris hjem, hvis vi nu kunne indkøbe feks 100 styks?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 22:46 #1196

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Allan,

Jeg er 100 % sikker på at, DJ ikke vil forhandle sådanne ting.

For strandoghavjagt.dk vedkommende, vil jeg ikke være banemand eller stå for aftaler eller indkøb.

I som bruger er velkommen til at, finde fælles fodslag og se om der kan stables et fælles indkøb på benene.

Lige nu er der tilbud på den af No-Luck omtalte PLB, til 1720 kr. Følg linket her
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 30 jan 2018 21:26 #1201

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hvis jeg køber den sender der fra England, kan se det er der de sender den fra, kan jeg så selv registrere den ved myndighederne eller hvordan?
For prisen er jo rigtig fin.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 30 jan 2018 21:44 #1202

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Siden jeg skrev mit spørgsmål har jeg fundet denne video (har også lagt den ud på en gruppe på facebook). Den er fra 2013 og viser redningsarbejdet der sættes i gang for at redde en nødstedt på vandet. Mand over bord
I forhold til nødsender er det interessant i tid fra ca. 3.00 - 3.15 . men se gerne filmen for det er jo et gratis beredskab der også kan støtte os hvis vi en dag for brug for det - det har sat mange tanker igang hos mig.
Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 30 jan 2018 22:12 #1203

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Godt nok hedder det erfaringer med nødsendere, men det handler jo om ikke at sætte livet overstyr derude.

Efter min opfattelse, er det mest effektive ”nødudstyr” altid omtanke og fornuft, men desværre er det ikke altid nok, og svigte kan det også for selv de bedste.
Jo mere jo bedre gælder ikke nødvendigvis nødudstyr, hvilket Torbens garage fint viser, - bliver det ikke brugt, kan det hele være lige meget.

Nødudstyr skal passe til situationen, og der er forskel på en kystnær tur i kajak, kravlepram, trækpram og en tur på åben hav i motorbåd.
Der er også forskel på en tur i baljen i september og januar.

Jeg forsøger at gennemtænke, - hvad er den mest sandsynlige ulykke, den næst mest sandsynlige osv.
Hvordan klarer man så situationen, om den sker, - hvad er det bedste udstyr?
Uanset situationen, så skal man enten selv klare den, eller klare sig til der kommer hjælp, ellers er det hele lige meget.
Der er ikke meget ved en EPIRB / PBL, hvis man er frosset ihjel, når hjælpen når frem.

Kystnært i kajak eller pram, er kæntring en oplagt mulighed, - på lavt vand kan man måske rejse sig og vade frysende i land, på lidt dybere vand kan en redningsvest måske gøre det i september, hvor en tørdragt er forskellen på liv og død i januar.
En nødrakket fylder ikke meget og er et billigt supplement i en hver situation, når den altid er inden for rækkevide.

I en motorbåd til havs, er kæntring næppe det mest oplagte, der skal faktisk temmelig meget til at kæntre en lidt større motorbåd, selv i dårligt vejr, - om den ikke direkte bevidst ”sejles ned” ved fx at ”surfe” på bølgerne i medvind.
Mere sandsynlig er det at falde overbord, og selv om det ikke må ske, så skyde hul i bunden.
Måske er en livline (et stykke reb) med nødstop af motor, samt en badestige, så man kan komme op i båden igen, det første på listen efterfuldt af en tørdragt.
Nødraketten og det vantætte cover til mobilen, er det billige alternativ til VHF og EPIRB / PBL, hvis der er tid og mulighed til at betjene det, og det vel at mærke ikke ligger gemt væk i bunden af båden.

Det bliver aldrig helt risikofrit at færdes på vandet i små eller mindre både, men omtanke og en række simple og relativ billige foranstaltninger kan øge chancen for at slippe fra et uheld med livet i behold med mange mange procent.

Som HIT7 skiver, så vil en PLB også for mig være sidste led i nødkæden, og dermed det sidste der anskaffes, men dermed ikke sagt, at de ikke er fine nok at have.
Jeg færdes blot primært kystnært.
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 30 jan 2018 23:19 #1205

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Halløj

Jeg er meget enig med dig - Finn - og mit udgangspunkt for at skrive om sikkerhed er, at det skal være muligt at drive jagt eller fiske - samtidig med at man er godt beskyttet.

Vi - der færdes til søs - må bare erkende, at det kan gå galt!
Vi kan ikke gardere os mod alting!

Tag bare diskussionen om redningsveste:
Jeg har i flere år konsekvent taget min svømmevest på under alle jagtformer til søs.
Jeg ved fra afprøvning i svømmehaller, at svømmevesten og neoprenwaders har masser af opdrift.
Jeg kan bevæge mig, og jeg kan skyde uden besvær.
Men jeg ved også, at en oppustelig 250 N redningsvest er bedre, men så kan jeg ikke skyde.

Men jægerne har lang vej endnu:
Politiets maritime enheder kontrollerer, at loven bliver overholdt m.h.t. redningsveste om bord.
De fleste jægere og fiskere har skam redningsveste med. De bruger dem til at sidde på!
Ved en kæntring når de aldrig at få vesten pakket ud!

Med hensyn til PBL, så skal personen holde den over vandet, og antennen skal trækkes ud for at den kan sende nødsignal og position.
En Epirb er godkendt til at flyde på vandet med antennen opad.
Beklager, hvis det kunne misforstås.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen