Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 22 jan 2018 21:46 #1149

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Jeg læser netop nu, at en 27 åring jæger savnes på Isefjorden - lad os håbe han findes i god behold (eller selv kommer ind).
https://politiken.dk/indland/art6304780/Helikopter-og-b%C3%A5de-leder-efter-andej%C3%A6ger-som-ikke-er-kommet-hjem

Men er der nogen af jer der bruger en nødsender i prammen .. altså en hvor man meget enkelt kan kalde på hjælp ?
Jeg ser på denne hjemmeside http://maritim-elektronik.dk/lystsejlads/kommunikation/plb-epirb.html forskellige sendere.
http://maritim-elektronik.dk/lystsejlads/kommunikation/plb-epirb.html
Ikke sikkert jeg får sådan én købt men vil gerne vide mere ... nok for at aflede tankerne og forstå nye teknologiske muligheder...

(Har kun én gang for mange år siden været i havsnød og da skød jeg alle mine patroner af i hurtig rækkefølge og heldigvis var der én et sted der hørte og forstod signalet - og sejlede ud i en jolle og hentede mig ind - men det var i oktober og jeg have tid til at skyde ... det har man jo ikke i en evt. kæntring i koldt vand hvor man lammes af kulden).

Ved godt den ikke vil rede én fra kulde og druknedøden; dertil skal anden teknologi anvendes.

Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen.

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 22 jan 2018 22:55 #1150

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej Asbjørn
Jeg har ingen erfaring med EPIRB, men er det ikke til større både og ikke til kystnært sejlads?

Jeg ville nu smide mine spareskillinger efter et par nødraketter og tilsvarende håndblus, - pris ca. 250 kr pr stk.
Placeret så man let og hurtigt kan få fat i dem, evt i beholder med snor bundet til manden, tror jeg de er mere værd til kystnært sejlads.



Er der flere penge så en tørdragt og en håndholdt WHF eller en fastmonteret med antenne, alt efter hvad der er muligt i båden / prammen.
Jeg håber endeligt, at han bliver fundet i live.

Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 23 jan 2018 00:03 #1152

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Kender heller ikke til dem.

Hvis jeg skulle købe noget ud over det jeg har så blev det håndholdt vhf selv om den kræver et kurus.
I dag har jeg som ofte walkier med og altid mobilen.

Er helt enig i nødblus og tørdragt.
Der ud over LIVLINE og kniv ved ikke hvor mange gange jeg kan sige det.
Redningsvest er en selvfølge.
Også er jeg personlig ret glad for mit vandtætte mobilcover.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 23 jan 2018 04:05 #1154

  • Troelshh
  • Troelshh's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 1
Ingen erfaring med den plb du linker til.
Men ved at der er mange der bruger dem ved jagt i øde områder.
Så jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at de virker hvis man er i stand til at aktivere dem.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 23 jan 2018 20:17 #1161

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Halløj

Uden at være ekspert, har jeg lidt erfaring med en EPIRB nødsender.
Når den bliver aktiveret, tænder et kraftigt lys og den sender et nødsignal med en GPS position. Signalet bliver ved i over 24 timer.
Jeg sejler af og til med Marinehjemmeværnets gummibåde under eftersøgninger og andre opgaver til søs, og her er der altid en Epirb med.
Den bæres om halsen eller i velcrohæfte.
Der skal VHF (SRC) certifikat til at købe en nødsender, og den registreres med et MMSI nummer - ganske som moderne VHF radioer.

Jeg har ikke selv anskaffet en nødsender til havjagt, og jeg ved ikke om det er løsningen!

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 23 jan 2018 23:45 #1162

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Jeg er ej heller ekspert, men…

Mig bekendt, skal der ikke et VHF (SCR) certifikat til for at købe en VHF radio, fast eller håndholdt, og ej heller for at få et MMSI kaldenavn. (Maritime Mobile Service Identity)
MMSI er knyttet til båden og radioudstyret og ikke til personen, der bestiller det.

Man skal have et VHF-certifikat for at betjene det, og det er noget lidt andet, som jeg nok ville se stort på, hvis jeg havde behov for at udsende et MayDay.
Selvfølgelig ”hyggesnakker” man ikke i VFH-radioen uden et certifikat og et MMSI nummer, som også kræves til en håndholdt VHF.
Det er ikke en umulig opgave at tage dette certifikat, om man vil det. Der findes kurser i det, eller man kan forsøge at lære det selv.

Jeg har en håndholdt VHF, MMSI og certifikatet, den er altid med, men har ikke brugt den til andet end at lytte, og jeg ser den mere, som en måde at kunne få kontakt til andre ved motorstop, så ikke alt skal alarmeres, for at få et lift ind, end en MayDay mulighed ved kæntring.
Mobilen kan ringe hjem, men ikke til båden, der ligger 500 m væk, men som man ikke kender.
Så kan man diskutere, alt efter hvilken form for sejlads, man dyrker, om det er en tudse værd eller om telefonen rækker.
Vh Finn
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen, NO-Luck

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 24 jan 2018 14:35 #1164

  • NO-Luck
  • NO-Luck's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 2
Der er ingen undskyldning for ikke at bruge PLB. De er nu så små at de intet fylder og de kan købes som komplet operationsklar. For mig er det vigtigst, at der omgående alameres og at man ikke skal vente på, at man bliver savnet. Jeg burger selv denne dobbelt frekvens sender. Når du trykker på knappen sender den din GPS position direkte til Danmarks nationale Søredningstjeneste. På den anden frekvens sendes til fly og andre luftfartøjer. Prisen er ca. 3.000,- og det er incl. kodning og reistrering hos myndighederne: http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1828
Den fylder minde end en pakke smøger og ligger I lommen på overarmen. Indvendig I denne lomme er et øje hvortil stroppen er fast gjort.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: ferguson, akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 28 jan 2018 18:33 #1180

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
På vej hjem fra jagt i går mødte jeg absolut ingen andre fartøjer.
Tænke tænke: Hvad gør man ved kæntring i åbent farvand sidst i januar?
Da jeg opgraderede mit gamle VHF certifikat fra 1978 til SRC i 2011, fandtes kun store og klodsede EPIRB. De kostede på den anden side af 20 store sedler og blev kun anvendt af marinen og myndighederne.
Nu er de mindre, nemmere og billigere. Lige noget for strandjægere.

VHF radioer. De nyere modeller har indbygget nødsender, der ved aktivering udsender nødsignal og GPS position på VHF båndet. Virker dog ikke uden strøm eller antenne!
Epirb. Emergency Position Indicating Radio Beacon er en fastmonteret nødsender, der udløses ved kæntring. De kræver certifikat og er registreret til fartøjet.
Den er baseret på GPS og sender et 406 MHz nødsignal - satellitbaseret. Sender i 48 timer og kan sende mens den ligger i vandet. Sender ikke under vandet.
Ingen årlige udgifter, kun udgifter til certifikat og MMSI nummer.
PBL. Personal Locator Beacon er en håndholdt, personlig nødsender, der virker som Epirb' en, dog knap så skrappe krav. Sender i 24 timer, og kan ikke sende, mens den ligger i vandet, og slet ikke under vandet. Ingen årlige udgifter, kun udgifter til anskaffelse (inkluderer MMSI nummer og personlig registrering hos Søfartsstyrelsen).

I øvrigt bliver Dansk Søredningsselskab etableret flere steder i landet i øjeblikket. De har 9 redningsstationer og er baseret på frivillighed. I Sverige fungerer det udmærket.

Nå, nu er sæsonen næsten slut, og vi er helt sikkert klogere til næste sæson.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 09:17 #1181

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg syntes jo det fint der bliver kigget på nogen af alle de her nødsender.
De kunne helt sikkert være handy, dog syntes jeg det et aller aller sidste led i nødsituationer og de skal jo ikke blive en falsk tryghed hvilken godt kunne blive min bekymring.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nogen der har erfaringer med nødsendere? 29 jan 2018 10:55 #1184

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Hej John.
Skal det forstås sådan at den lille smarte gule sender som Kent linker til ikke kan løse opgaven når man er havnet i vandet ??
3000 kr er ikke meget foŕ at få reddet sit liv, men er det falsk tryghed er det mange penge!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen