Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Farlige padler fra Biltema. 12 jun 2017 18:42 #424

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Bare lige til orientering.

Efter at have købt dyre padler i 30 år faldt jeg for fristelsen og købte Biltemas padle som kostede det halve.

De dyre er stadig i brug så Biltemas skulle bare være reserve hvis den anden blev tabt i vandet i kampens hede.

Det skete og frem fiskede jeg min "Billige" padle.
Der skulle lægges pres på for at få vendt Bogøen 180 gr og få fat i padlen igen.
Jeg blev mere end forskrækket da padlen knækkede midt over, ikke noget med at den bukkede sammen, næ den var som skåret over med en nedstryger.

Fik lidt koldsved, padlen er for mange livsnerven ved pramjagt og svigter den i blæst på dybt vand kan strandjagt godt blive mere spændende end selv jeg bryder mig om.
Jeg er ikke ekspert i metallurgi men den legering er ikke god nok hvis den kan knække midt over på den måde.

Dette er ikke for at skræmme jer, men livet kan hurtigt blive for kort med en dårlig padle.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Farlige padler fra Biltema. 12 jun 2017 18:49 #425

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hmmm... Det gjorde da lige mig lidt spændt på at afprøve mine i forvejen to-delte åre fra Biltema :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 12 jun 2017 19:09 #426

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Jeg mener ikke det er her pengene skal spares, årer/padler og pagajer er selve motoren i pramjagt.
Spar på næsten alt andet, men ikke her.
Jeg havde ikke meget fidus til de 2 små popnitter der sad i henholdsvis bladet og håndtaget, derfor borede jeg som det første dem ud og erstattede dem med nogle større popnitter og så 2 hvert sted.
Nu er både blad og håndtag nok limet fra starten af men jeg kan godt lide både livrem og seler når jeg færdes på dybt vand i god vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Farlige padler fra Biltema. 12 jun 2017 21:55 #427

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Nu er det lidt svært at se bruddet for kameraet har fokuseret længere nede. Men hvis røret er trykket fordi man lige kom til at træde på det, så skal det kasseres med det samme. Der er ikke noget at gøre med aluminiumsrør. Bare den mindste deformitet vil få røret til at kollapse under sidetryk. Har selv prøvet hvor røret bukkede over inde i hånden. Det gjorde avs-. Prøv at finde en Ask Den træsort er rimelig holdbar, men det bedste er Takst. Den har et højt olie indhold og nogle lange celler der gør den meget fleksibel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 14 jun 2017 19:07 #443

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Røret var ikke trykket sammen, det knækkede som et mørt stearinlys, derfor min ængstelse.
Padler skåret i ask har jeg haft 2 af og de var absolut pengene værd men lidt tunge til heldags ture.
Jeg startede med Finske laminerede padler, også ok så længe man "kun" brugte dem til at padle i vand og ikke i sand og sten.
Stak man dem bunden.på lavere vand havde de for vane at gå op i limningen.
Min løsning blev derefter padler i en god og "dyr" kvalitet fra diverse specialforetninger.
Dyre var omkring 1988 ca 450 kr, og det var mange penge syntes jeg men den ældste er stadig i brug og har været brugt ligeså meget til at stikke i bunden (hvor vandstanden tillod det) som den har padlet rent vand.
Det er blevet til mange km og den er slidt helt skæv i bladet men den holder.
Set i det lys har det været en billig investering (og så kan jeg stole på den)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Farlige padler fra Biltema. 18 jun 2017 18:14 #454

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Har set flere padler/pagejer i alu rør som knækker, derfor ville jeg holde mig til træ eller kulfiber eller den slags.
Er helt enig i at en fremdrifts metoder skal virke og være double sikret hvis uheldet er ude.
Har prøvet hvor mit drev i kajakken satte sig fast, der blev jeg sku glad for at pagajen hang på siden af kajakken.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 17 jul 2017 20:47 #505

  • DeltaBravo
  • DeltaBravo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 0
Nu ved jeg godt, at denne tråd er godt en måned gammel - men er først lige flyttet over på det nye forum (ja det er også for dårligt!)
Nå men jeg driver - ved siden af mit arbejde - også en kano-udlejningsfirma.
Jeg kom pludselig i mangel på padler og greb den samme tanke som Torben - Biltema.
1 udlejning så var de første 3 knækket! (jeg købte 6)
Siden er yderligere 2 gået til.
Pis!
Men jeg har - som en nødløsning - fundet en 25mm rundstok og indsat, i stedet for alurøret.
Jeg borede et par ekstra huller i selve bladet til ekstra skruer.
Det ser foreløbig ud til at holde fornuftigt.
MEN jeg er færdig med disse billige padler - det er sikkert!

Flot forum i øvrigt :) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 18 jul 2017 11:03 #506

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Det kan være at jeg har været heldig, men jeg har haft en biltema pagaj i otte år og den er blevet brugt, også som stage når prammen er gået på grund og eneste klage jeg har, er at plast/gummi håndtagene med tiden glider på skæftet.

Udfra skaden på det øverste billede, ligner det en for dårlig materiale kvalitet. Røret burde ikke være så sprødt at det kan knække rent over.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 08 aug 2017 21:31 #578

  • HUNTER
  • HUNTER's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 0
Det har jeg også set ved dyre padler, med min 8års baggrund i erhvervsfiskeriet har jeg været 6 år ved en bundgarnsfisker, Skipper købte på et tidspunkt 4 alu padler til en pris af 600.- stk. (hvorfor ved jeg ikke) men de 2 af dem knækket inden for 6 måneder og en blev skæv.

om det er forkert brug eller hvad ved jeg ikke, men jeg tror at det er "normalt"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Farlige padler fra Biltema. 11 feb 2020 22:28 #3380

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Kender desværre en der har oplevet det samme to gange med de biltema pagajer, de er sgu noget skrammel.

Den sidste han knækkede ende jeg med at få og lave til kartesker/håndpadler som jeg bruger til kravlejagt, her er de faktisk ganske gode, men der er heller ikke noget der kan knække.

Min egen pagaj købte jeg i kajakbutikken, hvis jeg husker rigtigt. Den var ret dyr 550/600 kr. men udover at der er irreret sammen og ikke kan skilles ad så virker den stadig lige så godt i dag, som da jeg købte den for 5-6 år siden.
Det må vel siges at være godkendt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2