Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Maks vind for trækjagt 06 okt 2022 17:56 #5903

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Jeg har altid været en kylling mht hvor meget vind jeg har taget ud i, men de fleste år er jeg heller ikke kommet rigtig i gang med strandjagten før tidligst midt november, hvor vandet er blevet koldt og hvinænderne ankommet.

Hvad er jeres grænse? og ændrer den sig med vandtemperaturen?

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 06 okt 2022 19:19 #5904

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg dyrker kun trækjagt, og der er lokationen samt vindretningen jo alfa omega i forhold til hvad der kan lade sig gøre.
Men personligt syns jeg max 10 m/sek ish, for skal du ud i en apportering med pram og fangst skud er det jo rart også at kunne komme tilbage på plads uden at være helt smadret af at kæmpe sig retur. Der er også det i det at mere vind & større bølger kan gør fangst skud ret bøvlede. 8 m/sek er super lækkert t)
Jeg har været ude engang i 18 m/sek+ og det var en rodet affære som ikke får en gentagelse :S
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 06 okt 2022 21:44 #5905

  • Chaser
  • Chaser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 3
For mit vedkommende afhænger det helt af lokationen. Når jeg skyder på træk fra prammen er det i sivene i en lukket del af fjorden og der kan jeg i princippet tage ud i alle forhold. Jeg skyder fra en Beaver Tail og den er super stabil omend lidt lav når der virkelig er skum på toppene. Men lad ikke vindhastigheden men forholdene råde dig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 06 okt 2022 21:45 #5906

  • Chaser
  • Chaser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 3
Og bliv hellere på land en gang for meget end en gang for lidt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 06 okt 2022 22:22 #5908

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Ja, vandtemperaturen er afgørende for den tid du kan overleve. Men ligeså er en tørdragt samt hvad du har under (isolering) og indeni/udenpå (redningsvest).

Det er meget forskelligt fra område til område hvor meget varsel man får. Storebælt kan f.eks. rejse sig til et rigtig kedeligt bekendtskab på ca 10 minutter, hvorimod mange af fjordene stadig er farbare flere timer efter vinden tager til over ønskeniveau. Det er ikke nødvendigvis kun vind du skal tage højde for, strøm kan være en afgørende faktor også. Og den kan tiltage/vende uden du lægger mærke til det.

Det handler også meget om dit erfaringsniveau og hvilket udstyr du medbringer. Tørdragt, redningsvest, synkefri pram, VHF + EPIRB, er alle at foretrække når krisen kradser. Men de fleste tager ikke alt det med ud. Mobilen er ikke altid meget værd nede i overfladeniveau langt fra land. VHFen kan også struggle lidt hvis den ikke har sendestyrke nok. Vent ikke med at afprøve udstyret til du har brug for det.

Men uanset udstyr må grundholdningen være at du ikke tager ud i vejr hvor du er utryg ved om du kan bjerge dig selv hjem igen. Det er kun forsøg i den lidt varmere del af året der kan afgøre hvad din grænse er. Eller i den koldere del kan du jo prøve 6 m/s, så 8 m/s, så 10 m/s osv indtil du har fået nok. Der er rigeligt af blæsevejrsdage til test. Huske også at teste med fuldt lastet pram. De bliver noget sværere at manøvrere jo mere vægt der kommer i. Test også i lang nok tid og med lavt blodsukker/høj mælkesyre, da du kan være rimelig sikker på at møde begge dele derude.

Mit råd hvis uheldet er ude er: glemt alt om lokkere osv og søg land. Når du har fast grund under fødderne kan du vurdere om det nu var så slemt som du troede og derefter tage beslutning om at hente lokkere, sejle samme vej ud som hjem, eller simpelthen ringe og blive hentet der hvor du nu engang er. Der er ingen beslutninger derude der er truffet godt i panik.

fcoo.dk er god og for det meste præcis til at forudsige vind såvel bølger.

Knæk og bræk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 07 okt 2022 07:34 #5909

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Super, Jeg tænkte mest på om I havde lagt en fast grænse, hvor der så er en margin - ofte opstår den farlige situation ikke når tingene går som planlagt, men f.eks. i forbindelse med en anskydning hvor man kommer lidt længere ud, det er blæst op osv. Hidtil har jeg selv brugt maks middelvind på 5 m/s ved jagt på åbent og dybt vand og ca. det dobbelte i læ og på lavt vand. I det sidste tilfælde kunne vinden godt være kraftigere for selve jagten, men så begynder jeg at få problemer med at padle prammen til og fra stedet. De 5 m/s gør at jeg ofte har endt ude i vindstille vejr...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 07 okt 2022 11:59 #5913

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Nu skriver du "padle". Det er en vigtig information.

Du kan tåle meget mere vind i en flad pram som du roer/skotter end du kan i en højere pram som du padler. F.eks. er der en verden til forskel på en langelænder og en holstebro/jafi type hvis du roer den ene og padler den anden. Alle tre er glimrende i selve jagtøjeblikket. Langelænderen er dog mere eller mindre umulig at padle fordi den er så bred, det er de to andre ikke. Når du padler f.eks. en holstebropram har du hele overkroppen over mandehullet (står evt. på knæene for at få kraft i dine padletag?) og det giver en enorm modstand/afdriftseffekt i kraftig vind. Hvis du tager den samme pram sætter dig så dybt du kan på numsen nede i bunden af prammen og ror (med lav profil / krum ryg) vil du opleve en helt anden manøvrebilitet og fremdrift. 5.5 eller 6 fods årer er gode til mange pramme. Du skal bare sikre dig at de ikke støder sammen på midten.

Til trækjagt på hvinænder bør du - som du synes at være opmærjsom på - undgå vindstille vejr. Så det er nok værd for dig at investere nogle testture i hvad du er komfortabel med. Middelvind på 6-8 m/s ville tilse at du får langt færre vindstille jagtdage. Men fra 8 m/s og op begynder det at kræve lidt mere af udstyret. Lokkerne skal f.eks. have lang nok line så de ikke hopper væk med lodderne i bølgerne osv osv. Ved 8 m/s har du stadig 25% op til du rammer din padelgrænse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 07 okt 2022 16:18 #5914

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej Tom,

Ja, jeg tror du rammer noget der. De sidste knap 20 år har jeg brugt en Bogø til det hele (på nær motorbådsjagt ;-)) Nå den er fyldt med lokkere sidder man højt og den er på ingen måde særlig manøvredygtig i halv kraftig vind. Når man sidder i bunden går det meget bedre, men så er der altså ikke plads til ret mange lokkere. Det lugter lidt af at jeg må revidere 'en til det hele' tilgangen - Bogøen stikker også rigeligt dybt til kravl her, men er jo ellers en fin pram.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 07 okt 2022 16:45 #5915

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Giv ikke op på din Bogø som allrounder. Den mulighed du har, når det strammer til, er at trække alle lokkere og skudte fugle på en (eller flere) snor. Typisk ankerlinen uden ankre monteret. Og så simpelthen trække dem efter din Bogø. Jeg har engang bjerget 75kg skudt edderfugl og 36 lokkere i land sådan. Det kommer til at svide mælkesyre, men du kan - som i et jagerfly - smide dødvægten og bjerge dig selv i land hurtigt hvis du indser at situationen er på vej til at blive for farlig, eller kræve mere af dig end du kan præstere. På den måde tror jeg du kan udvide din komfortzone ifht vind selvom du bruger Bogøen til det hele. Det er ligesom når vi fridykker: blybæltet skal kunne slippes med een hånd uden at kigge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Maks vind for trækjagt 08 okt 2022 16:55 #5921

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Som flittig bruger af Bogøen siden 1987 til al slags jagt
(ej heller motorbådsjagt) må jeg lige rette dig Tom.

Du binder ikke noget som helst efter den!
Der skal ikke ret meget medsø til før den så går ned under dig.
Det der gør Bogøen mere bjergsom end de fleste kravlepramme, er måden den løfter sig fri af bølgerne på.
Den evne mister man med sådan et anker monteret i "parisermåsen"

Måske i pramme med større bæreflade, men ikke i kravlepramme, det er livsfarligt.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1
  • 2