Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 20:18 #2374

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
;-)
Når det gælder de arter sælger jeg gerne min viden.
Det er lidt simpelt med dem for er der ingen mad er de der ikke.

Dofferne har i årevis grædt over at sortand og fløjlsand er gået kraftigt tilbage i Sejerøbugten.
I ligeså lang tid har jeg fortalt alle dem der gad høre på det at der aldrig har været så mange i Isefjorden, i "fugleflugt" ;-) har de bevæget sig 15-20 km!!
Det ved dofferne vist godt.
Problemet er at i takt med at de 2 arter har indtaget Isefjorden har edderfuglene forladt den.
Dem ved jeg også hvor er henne for der hvor de er har man aldrig set så mange.
Min teori er at muslingerne i Isefjorden er mere egnet som føde til sortand og fløjlsand da der har været skrabet muslinger i fjorden.
Måske derfor der var nogle år hvor edderfuglene var meget magre i fjorden?
De var måske sultne og måske var det årsagen til de brækkede både krabber og fisk op når man havde skudt dem?

Kan det gavne sender jeg gerne billeder ind af "sort sol" lavet af de 2 arter og så håber jeg det bruges til noget fornuftigt.

Men freder man så edderfuglene i Isefjorden fordi bestanden er flyttet?

Eller forbyder man motorbådsjagten i hele landet fordi det er det deres strategi hele tiden har handlet om?

En ting er sikkert.
Giver man jagttryk skylden for nedgangen dør jeg er grin, det har nemlig aldrig været mindre.

Det er så et dilemma for andre, for er der ikke flere der driver det kan det så svare sig at bruge ressourcer for at bevare det?

Det var få svar og mange spørgsmål CHC.
Hvad gør vi?
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 20:56 #2375

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Det er fedt du kender dine lokalforhold så godt Torben og er gammel nok til at kunne fortælle historisk om dine observationer.

Det sætter faktisk en tanke igang hos mig...

I Aarhus har vi Aarhus strandjagtforening, hvor der er et par håndfulde af de rigtig gamle strandjægere, der jagede fra motorbåd i farvandet i Aarhusbugten, omkring Tunø og Samsø igennem de sidste 50-60 år.
Jeg vil væde med der er mange af den slags gamle strandjægere landet rundt.

Kunne man forestille sig at man interviewer dem... og samler disse interviews som en databank ?
Det er i alle tilfælde en tanke jeg vil lufte i strand- og havjagtudvalget.

For mig at se, så er det ikke et sekund for tidligt at vi begynder at indberette det vi kan/vil af det vi ser. Er vi mange nok der gør det, kan de være med til at gøre en forskel. Jeg syntes det er mere end et forsøg værd.
Nej jeg siger ikke vi skal indberette specifikt om den intime plads vi værner om som Tybjerg fortæller om. Der giver det god mening at holdekortene tæt.

Jeg hører egentlig at, der er vilje til at indberette om havdykænderne fra vores motorbådsjagter eller andre observationer i fjordrene i jagtsæsonen.

Og at der er vilje til at indberette nærmest alt uden for jagtsæsonen. Ja´men gør vi det... er vi da godt igang.

Jeg er ikke et sekund i tvivl, stod det til DOF blev motorbådjagten afskaffet. Uanset jagttryk eller andre forstyrelser i form af kajakker og windsurfing. Men jeg tror ikke på det lykkedes af den politiske eller følelsesladet vej. Men det kan ske fordi fuglene er i tilbagegang og bliver fredet.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 21:11 #2376

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej venner.

Jeg har her til eftermiddag hentet naturbasen app´en til min telefon, og vi har altid Traner her, tror faktisk de yngler her, for jeg syns de er her hele året.
Anyway vi har de sidste par uger haft et tranepar som fouragere lige her bag mit hus, så det kunne jeg da indberette. Og jeg har indberettet min observation, men jeg kan altså ikke finde noget som helst om hvad der er her i området. Jeg kan finde grundlæggende info vedr. fuglene deres træk og levesteder, men ikke noget på et kort. Om versionen findes online og er anderles tør jeg ikke sige. Men det vil jeg da lige se på i morgen.

Ville bare lige dele mine erfaringer so far.

God aften alle sammen.

PS.
Syntes det med at få ældre jægeres beretning om fordums tid er et must, det er en viden som altid vil være rar at have, så jo før jo bedre. Og det må altid være rart at have den, frem for at stå engang og mangle den, så de få ressourcer tænker jeg burde være til at finde for at sikre deres erfaringer.

Mvh Henrik J
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 21:29 #2377

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Fedt Henrik, det hele behøver jo ikke være Gæs og Edderfugle... Der er nemlig en natur lige uden for døren.

Når du logger ind på hjemmesiden fugleognatur.dk kan du søge på de enkelte arter og se tidligere observationer.

Jeg har lige taget nogle billedeudklip for Ederfugl og Havlit.

Stort set alle observationer er landbaseret, bortset fra nogle enkelte som er fra færgeruter og broer.

Jeg gad fanme godt at hvis vi i løbet af nogle få år tegner et helt andet billede af disse indberetninger, bare ude fra havet.

Her lidt fra Ederfugle indberetningner.






Her er lidt Havlit indberetninger:







Jeg tror faktisk vi jægere, hvis vi vil og mener det... så kan disse kort se væsentligt anderledes ud. og vise et langt bedre billede af bestandene.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 21:37 #2378

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Ja ok der har du ret, har lige logget ind på hjemme siden og kan se min observation. Så der holder jeg mig til min oprindelige holdning i sæsonen, men håber da de laver en tilføjelse hvor man kan sætte flueben i en box der gemmer ens observation fra det offentlige kort. Bliver det muligt tror jeg de fleste vil bakke op, for dataen er helt sikkert værdifuld.

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 14 mar 2019 16:12 #2379

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
En godt råd Tybjerg.

Få skræmt de Traner væk og det kan KUN gå for langsomt.

Finder man ud af de yngler i dit område bliver du en del af et meget vigtig yngle biotop hvor selv det at køre på cykel er forbudt ;-)

Det er flotte kort du viser os CHC og som du skriver har vi jægere mulighed for at bidrage med vores observationer til et fora hvor det IKKE er jagtmodstandere der sætter dagsordenen.

Jeg mener stadig at vores indberetning af vildt burde tælle mere med når de vurderer bestandene.
Man kunne jo udnævne nogle nøglepersoner ud over hele landet og se efter hvad de har indberettet igennem tiden.
Ligger de og har konstante indberetninger er der nok ingen tilbagegang.
Men desværre er der ingen der stoler på at vi strandjægere er den opgave voksen.
Næ skal vi indberette noget skal der være en "notarius publicus" med i prammen/båden.

Der findes masser at strandjægere fordelt ud over hele landet der har Jagt journaler udført så omhyggeligt at enhver bogholder vil hvine af fryd ved at kigge i dem.

Materialet til at dokumentere er der altså, det er bare ikke troværdigt, siger dem der har en negativ holdning til jagten her i landet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 14 mar 2019 16:34 #2380

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hehe jeg ved godt de traner der er eftertragtede af fugle folket, mødte engang nogle fra DOF ude ved Villa Galina og fik nævnt vi havde traner herude, de var ved at gå helt op i limningen :), og dagen efter holdte de nede ved åen med hele udstyret klar til at skyde billeder af dem :).
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 19 mar 2019 16:19 #2393

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Som nævnt tidligere ville jeg kontakte Naturbasen, for at høre til muligheden for at kunne vælge at slører sine indberetninger for offentligheden.

Jeg skrev følgende:

Som jæger ved jeg dataindsamling er vigtig i forhold til forvaltning af vores natur. Jeg ved også at en slags data gør det ikke alene. Der er brug alle de data vi kan indsamle.

Som jægere levere vi unikke data i form af Vingeindsamling, kæbeindsamling, Vildtudbyttestatistikker og vi levere nedlagte fugle af bestemte arter eller bestande til forskning. Vi er også en aktiv del af forvaltningen af den Kortnæbet gås og meget mere.

Jeg er strandjæger og har været aktiv i formidlingen af denne i mange år, som strand- og havjagt koordinator i Danmarks Jægerforbund og har lavet hjemmesiden strandoghavjagt.dk

Vi strandjægere har i mange år snakket om, hvordan vi kan fortælle og gemme de observationer vi som strandjægere ser når vi er på vandet i jagtsæsonen.
Vi er klar over DOF-Basen er en god mulighed, men vi må også være ærlige og sige. Det er meget svært for strandjægeren at levere data til denne base. Af den simple grund DOF er meget i mod den jagtform vi driver, specielt motorbådsjagten.

Derfor er det min opfattelse jægernes indberetning til i DOF-Basen aldrig vil blive en succes.

Her kommer Naturbasen ind i billedet.
Jeg er udmærket klar over, der sikkert også i Naturbasen er en modstand i mod jagt, men der er ikke en lang synlig og historisk modstand. Jeg syntes Naturbasens App er velfungerende og stort set alle vil hurtigt kunne lære at bruge den.

Når vi ser på observationerne af Havdykænder og havfugle generelt, ja så er det stort set alle kystnære eller fra færger, broer og lignede.
Her vil strandjægerne kunne levere observationer ude fra vandet og havet fra en periode hvor ikke mange andre kommer der. Nemlig i vinterhalvårets jagtsæson, hvor en stor del af trækvildtet overwinter her i Danske farvande.
Strandjægere er som lystfiskere… De fortæller ikke hvor de gode steder er til deres trækjagt langs kysterne og de fortæller heller ikke hvor de har set mange fugle eller nedlagt en håndfuld havdykænder på motorbådsjagt. Og da slet ikke til andre strandjægere.
Gør de det, ja så kan de være sikker på, de ikke er alene på deres spot eller alene på motorbådsjagt i det område næsten gang man kommer der.
Dette faktum, er en udfordring for indberetning af observationer i Naturbasen. Indberetninger her er synligt for offentligheden og er meget detaljeret synligt hvis man har login til siden.
Derfor har jeg meget svært ved, at overbevise strandjægerne om, at deltage i Dataindsamling med deres observationer.
De er helt sikre på, at andre strandjægere vil kunne aflure deres pladser eller områder.

Derfor spørger jeg, om det er muligt, at kunne indberet til Naturbasen så observationen ikke vises online og skjult for offentligheden.
Hvis der er vilje og mulighed for et afkrydsningsfelt med, at denne indtastning ikke vises offentligt. Ja så føler jeg mig overbevist om, at jeg kan overbevise mange strandjægere til at indberette deres observationer med ret præcise placeringer.
Hvad siger du til sådan en løsning eller mulighed?

Med venlig hilsen
Carsten Holm Clausen


Naturbasen har svaret og ikke positiv for det.


De har tidligere haft denne mulighed, og har en række dårlige erfaringer med det. Selvom de godt kan se problematikken.

Mange brugere kunne ikke finde ud af at bruge det rigtigt. Dermed fik de ved en fejl sløret noget som ikke skulle sløres.

Det var en udfordring for rettigheder til hvem der skulle kunne se hvad og nogle skulle have adgang så data kunne trækkes.

Det var en udfordring for programmeringen af sitet og lave programmering når data skulle udtrækkes.

Så Naturbasen ønsker ikke lige den mulighed indført.
Øv, men har respekt for, at de ikke ønsker muligheden genindført.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jægere og dataindsamling 19 mar 2019 23:51 #2396

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Carsten.

Kæmpe respekt for du gav det et “skud” og et velformuleret et af slagsen. De havde åbentbart gjort sig nogle erfaringer på området.

Og hvis vores data er vigtig nok mon så ikke en lille app eller andet dukker op hvor i vi anonymt kan indberette? Aner ikke hvad det koster at udvikle en sådan, men det ville da være kanon om DJ engang i samarbejde med måske DCU kørte et sådant projekt hjem. Men aner ikke om interessen er stor nok, er bare helt enig i at vi har en masse viden at bidrage med på en årstid hvor andre bliver på land. Og den viden kunne måske tegne andre billeder end viden primært samlet fra land. Jeg takker for dit forsøg ven, og vil bruge app’en uden for sæsonen, jeg kunne berette om traner hver eneste dag på da de holder til 300m fra mit hus :).
Ha det pænt.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 20 mar 2019 10:45 #2397

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Ærgerligt Naturbasen ikke lige var med på den.

Så vi må fortsætte tankerne og vurdere vigtigheden i de data vi kan levere.

Jeg er selv bruger på Naturbasen og har været siden 2005, med nogle enkelte observationer de første år og de sidste år har indberettet noget mere (94 arter). Dog ikke noget fra mine jagter af nøjagtig samme grund som du så godt har beskrevet her i tråden.

De sidste par år har jeg dog indberettet noget mere, fugle, insekter, dyr og planter. Og ja... langt det meste er ganske almindelige, selvom der er nogle få sjældenheder i mellem. Og hvad der er almindeligt ved dig... kan sagtens være sjældent og unikt på landsplan.

Grunden til jeg gør det, er fordi vi kan læse mange steder, at vores fugle og indsekter er styrt dykket i antal de sidste årtier. Så derfor indberetter jeg hvad jeg ser her hvor jeg bor og hvor jeg kommer frem.
Tjaa... de giver faktisk også mig noget, da det er med til at få mig til at værdsætte den natur jeg bor midt i og en viden om hvad der gror og færdes på min lokalitet.
Nej jeg indberetter ikke hverdag hvad jeg ser... men en gang i mellem. Måske jeg burde gøre det en gang om måneden... så tegner det vel et billede af i hvilke perioder en art er her eller om den yngler.

Ha... ja sjov nok så ligger der den der strandjæger-mistro der i baghovedet og ulmer... :evil: Er der nu nogen Doffer eller amatører som mig selv der på en eller anden måde vil udnytte det i mod mig selv... Måske jeg bare skulle lære at slappe lidt af. :dry:

Har lige oprettet mig på DOF-Basen,. Her kan man indberette hemmeligt.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1
  • 2