Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Jægere og dataindsamling 12 mar 2019 16:34 #2358

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Vi strandjægere har i mange år snakket om, hvorfor dælen vi ikke indsamler observationer af Gæs, Svømmeænder eller dykænder når vi er på jagt.
Det har vi også snakket en del om i gennem tiden i strand- og havjagtudvalget. Det har dog været svært for os at finde de rigtige løsninger til det og hvad vi reelt kunne bruge sådanne observationer til.


Jægerne kan levere unikke data, som ingen andre kan levere. Vi kan levere nedlagt vildt til forskningsprojekter af enkeltarter, bestande eller fra bestemte områder, kæbeindsamling, vingeindsamling og indberetningen af nedlagt vildt.

Data som disse er unikke som ingen andre end jægerne kan levere og udgør vigtig viden i forhold til jagttiderne.

Der er mange af os der kender DOF-basen og ved at den er en vigtig del af forskningen og levere data som kan have indflydelse på jagttider. Der er flere af os der bruger DOF-Basen til at holde øje med i hvilke områder der er en bestemt art vi jager eller hvor når en bestemt art er ankommet til Danmark.

Der er også nogle af os strandjægere der har negative tanker om DOF og DOF-basen. Den bliver jo brugt i mod os… Samtidig er vi jægere en smule fortvivlede over at vi ikke rigtig har et modspil i mod denne kæmpe base af observationer, som langt hen af vejen er indsamlet af fuglefolk som er overvejende i mod jagt.

Men vi kunne som jægere godt indtaste vores observationer i DOF-Basen.

Der findes en anden stor naturdatabase som ikke er DOF men med sine rødder i Naturhistorisk museum i Aarhus.
Fugleognatur.dk har udviklet App´en Naturbasen, som er rigtig godt og velfungerende værktøj til indberetning af observationer vi har når vi færdes i naturen.

Hvad med, at vi strandjægere får gang i en indberetning af vores observationer af det vildt vi ser når vi er der ude.
Vi kan levere data som ikke andre kan her. For ikke mange andre kommer der ude på vandet vi kommer og specielt ikke i på den tid af året vi er der.
App´en til Naturbasen kan sige præcist hvor vi er via mobilens gps og billeder taget med mobilen kan uploades. Der kan tilknyttes kommentere.

Naturbasens vision kommer her.

Danmarks Nationale Artsportal med 56.766 tilmeldte brugere og 17 års erfaring med folkelig naturovervågning - I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus

Vores mission er:

at indsamle observationer om den danske flora og fauna
at understøtte naturforvaltningen og forskningen i Danmark gennem samarbejder med ministerier, nationalparker, kommuner, konsulenter mv.
at styrke den folkelige naturovervågning (Citizen Science) gennem atlasprojekter og ved at udvikle og benytte moderne teknologi
at skabe et netværk af naturinteresserede som gennem videndeling får en større indsigt i artsbestemmelse og naturhistorisk forståelse for den hjemmehørende flora og fauna


Skulle vi strandjægere ikke bliv deltager i projektet og indberette vores observationer?

Du kan indrapportere dine observationer af dyr, planter og svampe på hjemmesiden www.fugleognatur.dk og med app'en Naturbasen . De indkomne data kvalitetssikres og via samarbejdsaftaler benyttes af bl.a. stat og kommuner til forskning og forvaltning af den danske natur.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jægere og dataindsamling 12 mar 2019 22:55 #2361

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Hej Carsten.

I udgangs punktet lyder det jo som en virkelig god ide, men hvis vores observationer er fuldt tilgængelige for offentligheden udleverer vi så ikke fuglene på de steder vi måske selv passer på ikke at overrende?
Du ved ligesom lystfiskeren der tager et billede af sin super fangst og fortæller hvor han har været, smider det på facebook og bum, så var hans yndlings fiskested solgt til stanglakrids.
Jeg holder også altid på at parade billeder der tages skal være anonyme så ingen kan kende stedet. Jeg vil gerne dele data, men kun hvis mine data ikke bliver en guide til hvor man kan finde gæs at jage på.
Har muligvis misforstået det hele, hvis ikke holder jeg på at gå stille med dørene på de steder jeg jagter af frygt for de skal blive overrendt. Og det er fuglene i hvert fald ikke tjent med.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 01:14 #2362

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Det er svært at komme uden om at det ville kunne være en bagside af medaljen. Men der er nu gode muligheder for at slører selve det spot man er på.

Ønsker jeg heller ikke at fortælle hvilke fjord eller område man har set noget i, ja så kan jeg godt se det er svært i jagtsæsonen. Men resten af året vi er der ude kan vi jo sagtens fortælle hvad vi ser. Det er min holdning.

Via App´en er man nød til at snyde lidt for ikke at røbe sin position. Det gøres ved at holde fingeren på manden og flytte observationen til et sted ud midt i fjorden, så kan man indtaste resten og observationen er pludselig mere anonym.
Via hjemmesiden kan du pege på hvilket som helst sted og sætte en afstand på op til 500 meter fra stedet.

Men er jeg nu på jagt Horsens fjord og ligger et bestemt sted. Så ville jeg, indskrive min observation et stykke fra hvor jeg ligger og vælger observationen er inden for 500 meter.
Så har man ikke røbet sit sted, men ja man fortæller en historie om de fugle man har set i området den pågældende dag.

Er jeg på motorbådsjagt, vil det også fortælle noget om i hvilke områder jeg ser fugle og hvor mange. men behøver ikke at være lige spot on. Det er da sket før jeg har set flere tusinde edderfugle trække, mere end en km fra hvor jeg ligger. Det ville jeg da gerne lave en indberetning om.

Gør jeg det sådan, har jeg ikke som lystfisker røbet det rødglødende hul i det 3. sving efter broen. B) men fortalt om at jeg har set en stor laks, på denne dag i åen og hvilke strækning. Men ikke selve spottet.

På billedet her under kan du se hvilke oplysninger man kan få uden at være logget ind. observationerne er fra Ederfugle. Når man er logget ind kan man få de oplysninger der er tastet ind og er der et billede med kan det også ses.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 10:14 #2364

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Som altid et super godt svar fra dig Carsten.
Og jeg vil da bakke op uden for sæsonen, i sæsonen vil jeg nok være mere passiv, da jeg mener fuglenes tav kommer forud for den data jeg evt. vil kunne bidrage med.
Eksempelvis Canadagåsen er et ret eftertragtet bytte, og smider jeg data op der beskriver at jeg har set nogle flotte træk af canadiere evt. på Dybsø fjord, er der noget i mig som siger den "bold" ville en anden eller andre, nemt kunne gribe og potentielt slutte det eventyr, og så er 3-500m til højre eller venstre ikke det der afgør om de får dem. Ser man dem kommer man nok bare næste dag eller dagen efter igen indtil man har fået det man kom efter.

Og nej, min tiltro til min medjægere er ikke større desværre. Hvad jeg har set og hørt gennem tiden, og hvad folk kan finde på for at få deres andel af "kagen" er ikke altid lige kønt. Det kræver bare 1 person, så kan et ret stort område få så mange tæsk at man ikke ville kunne bruge det til den gode jagt, da det kræver fugle der ikke har fået voldsomt mange prygl.

Kunne man lave en tilføjelse så man kunne logge ind med sin profil og tilføje data som ikke bliver offentligt lagt ud ville jeg helt sikkert bakke 110% op, også i sæsonen da den viden sikkert er meget relevant, men den vil på den måde ikke kunne misbruges, og man udleverer så ikke sit område og de fugle der er der. Er ret sikker på man i sæsonen også vil kunne se en væsentlig nedgang af indberettede observationer på DOF af de jagtbare arter, fordi de ved da godt at der er masser af jægere der kigger dem i kortene. Og det er da også nemt hvis man kan få en online guide til hvor ens næste jagtlige eventyr ligger, det er bare ikke lige min kop the af bidrage til netop dette.

Meningen med strandjagt har altid været det ikke skal være nemt B), tænker jeg, og de spændende oplevelser tilkommer dem der er villig til at lægge timer og arbejde i at opnå dem. Og ikke søge sit vildt via en app :S.

Ha den bedste dag ven.
Ja, ha den bedste dag alle sammen selvfølgelig t)

PS. Hvad er dine tanker om den patron der er linket til i den anden tråd?

Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 11:19 #2365

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Har stor respekt for dine tanker, og tanker og kunne forstille mig at du ikke er den eneste jæger med de tanker.
Syntes det er rigtig godt, at du ikke har problemer med at indberette noget uden for jagtsæsonen. Data vi kan give her er også gode. t)

Dine tanker om at kunne indberette uden offentlig adgang i jagtsæsonen, vil jeg arbejde videre med. Naturbasen skal da udfordres på det spørgsmål, svaret er jo altid nej, hvis man ikke spørger.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 14:12 #2368

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Hej igen.

Ja jeg skulle også blive meget overrasket hvis ikke andre jægere deler min holdning :).

Men har du mulighed for skubbe lidt til dem så man kan indberette uden ens data kan ses af mening mand tror jeg det ku være rigtig godt. Og jeg eksempelvis ville også kunne være 100% ærlig over hvad og hvor jeg har set det. Jeg har den holdning at enten så levere man oprigtige informationer, eller også så lader man vær, for hver gang man tager sig frihed til at fordreje det man indberetter, så ødelægger man jo den data som i udgangspunktet var så værdifuld. Så hvis de åbnede op for man som meddeler kan fritage sin indberetninger for at blive offentlig gjort ville jeg helt sikkert gerne bidrage hele året. Vil sætte mig ind i app’en og bruge den her i forår sommer. For jeg medgiver 100% at vi har en masse viden som kunne bruges til fornuftige ting. Canadagåsens træk mønster syntes jeg jo har ændret sig virkelig markant de sidste 5-6 år her på Sydsjælland. Der ville den slags data jo nok kunne sætte mere focus på og evt forklare hvorfor der er sket en ændring.
Krydser fingre for de kan se “lyset” hvis du “kontakter” dem Carsten ;).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 17:05 #2370

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Inden jeg går videre med noget feedback.

Så vil jeg gerne høre om ikke der er andre der har nogle tanker eller en kommentar, om Naturbasen som dataindsamling for Jægerne.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 18:51 #2371

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Jeg deler Tybjergs bekymringer i dette, det er et fantastisk redskab til alle
"sofa jægerne".
Strandjagt skal ikke være nemt, det skal være svært og succes skal opnås ved at kende sine besøgstider.
Kun på den måde kan vi passe på det vi har.

Lad doffene fortælle hvor vi kan finde
vildet, så skal vi bare bidrage med vingerne fra de nedlagte fugle. ;-)

Det er desværre ikke mange vinger der havner det sted hvor de gavner videnskaben og hjælper os jægere.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 19:42 #2372

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Nu provokere jeg lige en smule :woohoo:

Når nu DOF´erne og andre organisationer, kommer med nogle tal om Havlit, Sortand, Fløjlsand og Edderfugle der peger i retning af en fredning af disse arter.

Og vi ser noget helt andet når vi er der ude på den tid af året hvor disse fugle er i Danmark. Det kunne jo sagtens ske at, fuglene ligger andre steder end de normalt gør, eller er samlet i meget større flokke, fordi deres fødeområder er indskrænket pga. muslingefiskeri.

Hvad sker der, hvis vi fejler i at få det fortalt, hvor de ligger og hvor mange vi ser. DOF´erne kommer ikke de steder vi kommer i jagtsæsonen.

Så kunne vi ende med fredninger og dermed lukning af motorbådsjagten og trækjagten på disse arter. :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jægere og dataindsamling 13 mar 2019 20:02 #2373

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg tænker at man kan vel bidrage med dele observationer af dykænder, hvor områdene ikke er kystnært. Altså områder, som Carsten siger, ingen andre end os kommer (Og så de store bundtrawler). Og hvis vi netop kan fortælle at her lever fuglene altså, så kan det være at trawlerne ikke får tilladelse til at bundskrabe i de områder. Eller det er måske ønsketænkning? Lidt naiv har man vel lov at være..
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2