Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Historien om en havjagtsbåd 21 apr 2020 18:12 #3767

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Mikkel,

det er et godt spørgsmål, som man siger, når der ikke er et nemt svar.

Det hele afhænger jo af det lille ord "for" i spørgsmålet: "går man for meget på kompromis med jagtegenskaberne?"

Der er for mig ingen tvivl om, at når båden bliver mere end 70 cm over vandlinien, så vill man gå på kompromis med jagtegenskaberne, men det er individuelt, om det er for meget.

Det afhænger af to ting. Den første er ens individuelle forventninger. Altså hvor meget skal man skyde for at føle sig tilfreds med jagtresultatet? Hvis jeg aldrig havde jaget fra små både, så kunne jeg have været godt tilfreds med min båd før den blev skåret ned, da jeg nemt kunne skyde flere fugle end jeg selv kan spise.

Det andet er området man jager i. Hvis der er mange små både i området, så vil det være vanskeligere at skyde fugle fra en Arkavi eller Diana 21. Men i et område med mindre jagttryk, er det ikke det samme problem.

Der kan også være områder, hvor det er så åbent farvand, at det ikke er forsvarligt at jage fra mindre både. For eksempel, i Norsminde, syd for Århus ligger der 4-5 Arkavier og over 20 Diana 21. Så der er jægerne helt klart godt tilfredse med de to bådtyper. Og som sagt bruger man også generelt større både i Århus.

Med hensyn til mine personlige erfaringer, så jagede jeg for mange år siden en del fra en Arkavi, da min far købte en i 1976. Han købte den dels for at kunne tage længerne ud i dårligere vejr og dels for at vi kunne være to mand i den. Han blev dog meget skuffet over bådens jagtegenskaber, da den var langt sværere at skyde fugle fra end de mindre både han var vant til. Det skal dog siges, at dengang var jagttrykket også meget større end det er i dag.

Allerede efter den første sæson, købte han igen en lille båd og brugte fra da af sjældent Arkavien. Jeg fik så lov til at sejle i den. Jeg var ikke nær så erfaren dengang, men jeg havde noget besvær med at skyde fugle fra den og synes ikke den er specielt egnet som jagtbåd. Jeg mener egentlig den er blevet kendt fordi den var bygget af Strandjagtkonsulent Fynboe, som også lavede Jafi prammen. Det har nok fået en del til at tro, at han vidste hvad han gjorde med Arkavien, men det er jeg ikke enig i.

Jeg anser Arkavien for en god motorbåd, ikke en specialkonstrueret jagtbåd. Det betyder som sagt ikke, at den ikke kan bruges til jagtbåd, men jeg mener man lige så godt kunne bruge mange andre både i samme størrelse. Arkaviens største problem er efter min mening den udfaldende stævn, som giver en skygge, der får båden til at syne mørkt mod himlen. Båden er også så høj og smal, at den vipper en del i søgang, hvilket den udfaldende stævn gør mere synligt. Båden skubber også lidt vand foran sig i søgang. Jeg kan huske jeg for mange år siden fik fortalt, at i Århus blev der skudt færre fugle fra Arkavierne end fra de fleste andre både.

Jeg har ikke jaget fra en Diana 21, men mener den må være lidt bedre at gå til fugle med end Arkavien fordi stævnen ikke falder så meget ud og fordi båden er lidt slankere.

Begge både sejler rigtig godt i søgang og er meget sikre. Arkavien er helt klart mere stabil fordi den er bredere og med dybere køl. Jeg har hørt folk sige, at der er for lidt plads i Dianaen til at man kan stå behageligt (benene rammer mod motorkassen).

Du har ret i, at det er behageligt at kunne stå op. Du kan dog ikke stå op mens du sejler til fuglene, men sidder ned og rejser dig så op for at skyde.

Du nævner, at du også vil have en båd, der kan bruges til turbåd om sommeren. Her synes jeg både Arkavien og Dianaen har begrænset plads, især hvis mere end to personer skal overnatte. Så jeg synes det er meget vigtigt at vurdere, hvor meget du prioriterer bådens evner som turbåd. Hvis familien vægter meget, ville jeg se mig om efter en anden båd i den størrelses orden, men med bedre plads til familien og så være tilfreds med jagtegenskaberne.

Jeg vil personligt tro, at de fleste, der køber en Arkavi eller Diana som familiebåd, vil blive skuffede og ikke kommer så meget ud, som de regner med. I al fald ikke med overnatning, til dagture er begge både fine. Så jeg vil sige, at det også er vigtigt at se nøgternt på de to bådes egnethed som familiebåd og så overveje, om du går for meget på kompromis med familieegenskaberne.

Spørgsmålet berører også jagtbådes effektivitet, men det er et større emne, som jeg godt kan skrive om, hvis nogen har interesse for det (jeg kan dog ikke skrive om det, uden at fornærme en hel masse jægere).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Historien om en havjagtsbåd 21 apr 2020 19:24 #3769

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej Kim

Jeg vil med glæde se frem til en artikel om emnet.

Jeg har selv i årevis kaldt 80% af alle motorbåde der bliver brugt til motorbådsjagt for et kompromis!
Det hele startede vel med mopaen, smid en trailer under den så, så klarer den selv resten ;-)
Mange andre konstruktører ønskede en bid af den kage og hoppede med på legen.

Den dag i dag er det mig stadig en gåde?
Hvordan hulen opnåede den slags både
( især mopaen) den kult status der opstod og har holdt ved siden?
Jeg sejler selv Barracuda, (endnu en af de mobile plastik badekar) og den er også et stort kompromis.
Trods det at jeg "formentlig" ville skyde mere fra en Andkær ( som vel er den bedste af den størrelse både til det formål) holder jeg fast i min Cuda.

Udbytte er ikke alt.

Med de restriktioner der er på salg af de ænder der nedlægges fra motorbåde er det ikke svært at skyde til behovet hos familie og venner.
Det antal når jeg " nemt" fra min Barracuda.

Som en gammel erfaren jæger sagde til et møde engang.
"Det er sgu nemmere for mig at skyde fuglene end det er at komme af med dem"

Du havde 25 ture på motorbådsjagt sidste sæson, må du også være lidt udfordret i at komme af med dine fugle?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Historien om en havjagtsbåd 21 apr 2020 21:11 #3771

  • mikkelmmk93
  • mikkelmmk93's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 0

kimworm skrev: Hej Mikkel,

det er et godt spørgsmål, som man siger, når der ikke er et nemt svar.

Det hele afhænger jo af det lille ord "for" i spørgsmålet: "går man for meget på kompromis med jagtegenskaberne?"

Der er for mig ingen tvivl om, at når båden bliver mere end 70 cm over vandlinien, så vill man gå på kompromis med jagtegenskaberne, men det er individuelt, om det er for meget.

Det afhænger af to ting. Den første er ens individuelle forventninger. Altså hvor meget skal man skyde for at føle sig tilfreds med jagtresultatet? Hvis jeg aldrig havde jaget fra små både, så kunne jeg have været godt tilfreds med min båd før den blev skåret ned, da jeg nemt kunne skyde flere fugle end jeg selv kan spise.
Det er selvfølgelig en ret vigtig faktor. Jeg har nu været på vandet de sidste 3 sæsoner, og har endnu ikke haft en dag med over 10 fugle. Med det sagt, så har jeg de fleste gange haft mere end 0 fugle, og typisk hvis jeg har fået 1-3 har jeg haft det godt bagefter. Men jeg tænker at jo mere jeg kommer til at jage i et bestemt område og fra samme fartøj, så vil min forventning til udbytte nok stige. Jeg tænker da det må være sjovt at have en dag med over 25 fugle! Men umiddelbart vil jeg være tilfreds med en 5-15 fugle hvis jeg er afsted i halv dags tid.

Det andet er området man jager i. Hvis der er mange små både i området, så vil det være vanskeligere at skyde fugle fra en Arkavi eller Diana 21. Men i et område med mindre jagttryk, er det ikke det samme problem.
Nu ved jeg ikke om du kender til områderne, men jeg havde tænkt mig at have båden liggende i nordenden af Odense fjord og så jage uden for fjorden, eller i Kerteminde havn-

Der kan også være områder, hvor det er så åbent farvand, at det ikke er forsvarligt at jage fra mindre både. For eksempel, i Norsminde, syd for Århus ligger der 4-5 Arkavier og over 20 Diana 21. Så der er jægerne helt klart godt tilfredse med de to bådtyper. Og som sagt bruger man også generelt større både i Århus.

Med hensyn til mine personlige erfaringer, så jagede jeg for mange år siden en del fra en Arkavi, da min far købte en i 1976. Han købte den dels for at kunne tage længerne ud i dårligere vejr og dels for at vi kunne være to mand i den. Han blev dog meget skuffet over bådens jagtegenskaber, da den var langt sværere at skyde fugle fra end de mindre både han var vant til. Det skal dog siges, at dengang var jagttrykket også meget større end det er i dag.
Jeg nyder at være på havet med venner og familie på jagt (altså andre jægere), og det er bl.a. også derfor jeg tænker på en større båd som disse

Allerede efter den første sæson, købte han igen en lille båd og brugte fra da af sjældent Arkavien. Jeg fik så lov til at sejle i den. Jeg var ikke nær så erfaren dengang, men jeg havde noget besvær med at skyde fugle fra den og synes ikke den er specielt egnet som jagtbåd. Jeg mener egentlig den er blevet kendt fordi den var bygget af Strandjagtkonsulent Fynboe, som også lavede Jafi prammen. Det har nok fået en del til at tro, at han vidste hvad han gjorde med Arkavien, men det er jeg ikke enig i.

Jeg anser Arkavien for en god motorbåd, ikke en specialkonstrueret jagtbåd. Det betyder som sagt ikke, at den ikke kan bruges til jagtbåd, men jeg mener man lige så godt kunne bruge mange andre både i samme størrelse. Arkaviens største problem er efter min mening den udfaldende stævn, som giver en skygge, der får båden til at syne mørkt mod himlen. Båden er også så høj og smal, at den vipper en del i søgang, hvilket den udfaldende stævn gør mere synligt. Båden skubber også lidt vand foran sig i søgang. Jeg kan huske jeg for mange år siden fik fortalt, at i Århus blev der skudt færre fugle fra Arkavierne end fra de fleste andre både.

Jeg har ikke jaget fra en Diana 21, men mener den må være lidt bedre at gå til fugle med end Arkavien fordi stævnen ikke falder så meget ud og fordi båden er lidt slankere.

Begge både sejler rigtig godt i søgang og er meget sikre. Arkavien er helt klart mere stabil fordi den er bredere og med dybere køl. Jeg har hørt folk sige, at der er for lidt plads i Dianaen til at man kan stå behageligt (benene rammer mod motorkassen).

Du har ret i, at det er behageligt at kunne stå op. Du kan dog ikke stå op mens du sejler til fuglene, men sidder ned og rejser dig så op for at skyde.
Nej korrekt. Jeg mente også at man under sejlads kunne stå op og gå rundt i båden, og så selvfølgelig at man gemmer sig ved indsejling. Men det at man kan rejse sig op for at afgive skud, det er jeg glad ved.
Desuden så kan jeg simpelthen ikke holde mine tæer varme hvis jeg sidder ned, har prøvet med varmesåler, tykke vinter støvler 1 sok, 20 sokker og alt der imellem. Altid kolde tæer - på nær når jeg kan stå op...


Du nævner, at du også vil have en båd, der kan bruges til turbåd om sommeren. Her synes jeg både Arkavien og Dianaen har begrænset plads, især hvis mere end to personer skal overnatte. Så jeg synes det er meget vigtigt at vurdere, hvor meget du prioriterer bådens evner som turbåd. Hvis familien vægter meget, ville jeg se mig om efter en anden båd i den størrelses orden, men med bedre plads til familien og så være tilfreds med jagtegenskaberne.
Igen jeg undskylder min lidt uklare udmelding. Med turbåd så var det ikke ment som at vi sover i den og sejler i en uge. Nærmere at vi sejler fra havn til og havn og sover på land. Ellers så til dagsture hvor den ekstra siddeplads muliggør at vi kan være os tre herhjemme samt lidt ekstra familie eller venner med.

Jeg vil personligt tro, at de fleste, der køber en Arkavi eller Diana som familiebåd, vil blive skuffede og ikke kommer så meget ud, som de regner med. I al fald ikke med overnatning, til dagture er begge både fine. Så jeg vil sige, at det også er vigtigt at se nøgternt på de to bådes egnethed som familiebåd og så overveje, om du går for meget på kompromis med familieegenskaberne.
Som skrevet ovenfor, så tror vi umiddelbart at det primært vil være dagsture, eller ture hvor der ikke overnattes i båden.

Spørgsmålet berører også jagtbådes effektivitet, men det er et større emne, som jeg godt kan skrive om, hvis nogen har interesse for det (jeg kan dog ikke skrive om det, uden at fornærme en hel masse jægere).
Jeg vil, med lige så stor lyst som opslaget her, læse dette!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af mikkelmmk93.

Historien om en havjagtsbåd 22 apr 2020 08:19 #3772

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Mikkel, hvis du kun vil have en båd til dagture, så ville jeg lade valget afgøres af, hvilken båd du synes bedst om. Både Arkavien og Dianaen er gode både, der sejler godt.

Arkavien er mere rummelig og stabil og nok også mere sødygtig selvom Dianaen også er en sødygtig båd..

Dianaen kan til gengæld trailes, ikke at man vil gøre det ofte, men der er rart selv at kunne trække den op for at bundsmøre den.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Historien om en havjagtsbåd 22 apr 2020 08:21 #3773

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

jeg er enig i at alle jagtbåde og skydepramme er et kompromis, hvor man ikke kan få alt. Det er meget svært at lave en båd, der er både usynlig og sødygtig.

Jeg kan også identificere mig med problemet med at komme af med fuglene. Hvis nogen kan bruge nogle edderfugle brystfiletter, så har jeg nogen i fryseren til gratis afhentning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Historien om en havjagtsbåd 22 apr 2020 10:05 #3775

  • mikkelmmk93
  • mikkelmmk93's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 0

kimworm skrev: Hej Mikkel, hvis du kun vil have en båd til dagture, så ville jeg lade valget afgøres af, hvilken båd du synes bedst om. Både Arkavien og Dianaen er gode både, der sejler godt.

Arkavien er mere rummelig og stabil og nok også mere sødygtig selvom Dianaen også er en sødygtig båd..

Dianaen kan til gengæld trailes, ikke at man vil gøre det ofte, men der er rart selv at kunne trække den op for at bundsmøre den.


Dianaen har ydermere den fordel at uden for sæson kan den sejle noget hurtigere - mindes at have set den må sejle op til 20 knob.
Ydermere kan det jo så blive et spørgsmål om hvilken båd man kan skaffe for rimelig penge ;)
Nå men jeg kan se ud fra din vurdering at jeg så skal ud og prøve begge både, og derefter vurdere hvilken jeg bedst kan lide.
Mange tak for hjælpen! :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Historien om en havjagtsbåd 12 sep 2020 11:11 #4254

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Mikkel,

fik du købt dig en Arkavi eller Diana 21?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Historien om en havjagtsbåd 14 aug 2021 18:19 #5117

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg var aldrig helt tilfreds med den halvrunde overbygning og syntes også båden var lidt højere end nødvendigt. Så her i sommer besluttede jeg, at skære den lidt ned.

Jeg startede med at slå nogle streger og skære den gamle overbygning ned, som vist herunder.





Jeg kunne genbruge den gamle top-flade, som blot blev rettet ud, og så skulle der bare en ny frontplade til. Derefter glasfiber og topcoat og en god dags arbejde gjorde båden færdig.

Jeg synes den er mere elegant og har det klassiske "look." Jeg besluttede også at prøve med en ensfarvet båd i stedet for camo. Nu må vi se hvordan det virker.









Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.
  • Side:
  • 1
  • 2