Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Mindre motor til boble 24 dec 2018 08:37 #2054

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 233
  • Modtagne Tak: 288
Til Peter:
Fandt 55 lbs el-outboard på internet. Læste på databladet, der stod: 55 lbs/660 watt
Dvs, denne motor kan tømme et 55 aH batteri på een time (660/12=55 A)
Mvh, cpfj
Iøvrigt, bedste ønsker for en god jul og et godt nytår jul til dig, og alle der læser og deltager i SOH.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Ændre vil til kan

Mindre motor til boble 26 dec 2018 01:07 #2056

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Oj. Denne her diskussion er vist oppe og plane.
Jeg har tøffet lidt rundt på nettet. I alle de forums jeg har læst, er alle enige om at det er som at sammenligne æbler med bananer. Der er INGEN direkte konverteringstabel. Ad omveje og under visse fastsatte udgangspunkter kan man groft sætte 55lbs til 1/3 hk. Så ender hvis denne diskussion at alle har lige ret og lige fejl. Jeg så i et amerikansk forum fra 2005 at samme spørgsmål endte med over 90 indlæg der spændte fra Batterispænding til propel design osv osv.
Jeg indsætter lige et klip fra forummet der giver et rimeligt bud.
When you look at a trolling motor rated for something like "55 lb thrust", the figure given is often the maximum thrust that motor will give. Let's say for the sake of argument that you'll be going at 2 knots, or 1 m/s with the trolling motor at full power. If you're getting the full 55 lbf of thrust at this speed, then your hull has 55 lbf total resistance at this speed. 55 lbf = 0.245 kN, so (0.245 kN)*(1 m/s) = 0.245 kNm/s = 0.245 kW. That's about 1/3 hp.
Så lad mig lige summere det op
Elmotor lille og let. Batteri stort og tungt
2 takt motor simpel. Olie i benzin, ryger og støjer mere.
4 takt motor kompliceret. Ingen olie i benzin, ryger og støjer mindre
Vandkøling og Luftkøling
Æbler, Pærer og Bananer.
Hvilken smag falder dig bedst

God Bagjul og et Godt Nytår

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 29 dec 2018 11:12 #2060

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Det er herligt at læse så mange meninger - og så i en ordentlig tone.
Det er netop det, som jeg forventer af strandjægere og strandoghavjagt.dk

Jeg bruger 4-takts påhængsmotorer. Til prammen har jeg en lille Honda 2,3 HK.
Efter min mening fås det ikke bedre: Støjsvag, økonomisk, luftkølet (ingen tilstoppede skyllekanaler).

Men som gammel svagstrømselektriker kan jeg ikke lade være med at se på den rivende udvikling af elektriske motorer.
Det er nok den vej verden bevæger sig!
Jeg har ved flere bådudstillinger set på den tyske "Torqeedo" motor.
Motoren har den fordel, at batteriet er en del af motorblokken, og kan tages af efter sejladsen.
Det giver lavere vægt og nemmere betjening, samt mulighed for hurtigt at skifte batteri.

Ellers kan jeg kun give jer ret i jeres betænkeligheder :S
De mindre el-motorer har næsten alle propeller af plast (det har Honda´en også)!
Alle batterier er påvirkelige af temperatur og taber kapacitet i frostvejr!
Man skal have et opladet ekstrabatteri med, for man kan ikke bare fylde benzin på, hvis man løber tør!
Så er der prisen på grisen: En Torqeedo Travel 503 til mindre joller koster over 10.000,- kr.

MEN jeg turde nu godt binde an med at prøve en elmotor på trækprammen.
OG jeg har taget til mig, at vi må lave nogle tests ved strandjægerarrangementerne.

GODT NYTÅR og knæk & bræk

John
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 13 maj 2019 19:23 #2447

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Er der nogen der har fået flere erfaringer, eller måske endda er kommet til at købe en motor siden december?
Jeg overvejer kraftigt at give biltema's model et forsøg, specielt grundet vægten. Jeg er dog noget bekymret for den lange skaft-længde på dem, da jeg gerne vil have den kraftige motor, men med kort ben. Så er der nogen der har erfaring med, om man kan forkorte skaftet, uden at det går ud over driftsikkerheden?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 17 maj 2019 00:05 #2452

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
En ærede kollega har "nedsavet" en elmotor med succes. Hans væsentligste kommentar var at han var ved at skide grønne grise over tanken på skader af ledningerne der løber ned til motoren. Her vil jeg dog forslå at du får fat i en rørskærer af den type der køre cirkulært rundt om røret. Den arbejder sig stille og roligt igennem metallet. Den eneste minus ved denne løsning at der bliver en skarp kant ind imod ledningerne. Det kan files væk med forsigtighed. Husk at holde motoren skråt opad så spåner ikke falder ned i motoren. Ellers få fat i et stykke elektrikerrør i så stor størrelse som mulig. Det kan virke som forering og holdes på plads af den skrue der fæster styrekonsolet på røret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 21 maj 2019 15:24 #2457

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Dejligt at vide, at det er en mulig løsning!

Jeg endte med at få et godt tilbud på en brugt honda 2,3 hk, som jeg vil bruge til en start - Når jeg så har vænnet mig til at bruge en motor, så vil jeg overveje at give elmotoren et skud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 09 nov 2019 23:08 #2989

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Nu genopliver jeg lige denne tråd, da jeg nu har afprøvet motoren et par gange - Den har et problem med, at den går ud, når den kører i tomgang - Det sker både ved opstart (Kan ikke starte i tomgang, hvilket kan være lidt af et problem, da båden jo så sejler ved opstart), og hvis jeg skruer ned for gassen til tomgang under sejlads.
Er der nogen af jer, der kender en mulig forklaring på det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 10 nov 2019 04:24 #2990

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg ville få renset karburator på den, den skal kunne gå i tomgang uden den mindste smule bøvl. Har du ikke selv styr på det må et marine service da kunne hjælpe. Ens motor SKAL bare funke. Deraf er batteri på ingen måde ønskeligt for mig, vil ikke risikere at være på vandet i mørket på vej hjem og så er der ikke mere power på batteriet, der kan kulde nemlig drille. Der er en reservedunk nu nem at have med. Vi befinder os ofte i mørket og vandet er bare koldt, så det at kunne stole på drivmidlet er super vigtigt.

Jeg har en Guldborg motorpram ( min første pram ) med en Honda 5,5hk 4 takt motor, den har svigtet mig 2 gange på ca 10 år, 1. gang i 15 grader frost pga jeg havde glemt og gi den et skud karburator væske i benzinen, 2. gang havde det regnet så meget af at der var kommet vand til svinghjulet, ellers har den kørt som en drøm, og starter i 1. hug. Held og lykke med lige at få din motor efterset. Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 10 nov 2019 07:59 #2991

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Godmorgen
Henrik har ret få renset den karburatorer og evt få den justér så kører den igen. Har haft samme problem som du beskriver.
Knæk og bræk derude Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 10 nov 2019 16:18 #2992

  • Green
  • Green's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Du kan evt starte med at skrue strålespidsen ud af karburatoren og rense den, for at se om det virker. Der er et meget lille fint hul i bunden af den, som godt kan stoppe til. Brugte selv en lille tråd fra en stålbørste, da min suzuki lavede samme nummer;) .... hvis du selv vil rense hele karburatoren kan du sikkert finde en video på Youtube. Brugte selv noget kaburatorrens fra thansen på spray til formålet;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2