Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Mindre motor til boble 20 dec 2018 18:22 #2035

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Jeg er ved at kigge på, hvad der er af muligheder, for at få en lille motor på min pram.
Den skal bruges til at transportere mig og min Tostrup-boble et par kilometer hver vej, og gerne kunne trække min makker i en anden boble. Den skal ikke bruges til at føre os over dybt vand, kun til at spare os for rigtig meget vadning og roning.

Jeg har kigget på en el-motor, da den kan ligge ned, og ikke fylder særligt meget (Hvilket er et positivt træk, når min jagt-bil er en Peugeot 208....). Jeg er dog lidt i tvivl, i forhold til et batteris holdbarhed i en pram, hvor der uundgåeligt vil være saltvand i bunden.
Ellers tænker jeg en lille 2,3 hestes 2/4 takts motor, men jeg er på ingen måde skarp til motorlære, så jeg ved ikke rigtig, hvad man skal kigge efter der?

Hvad vil I anbefale?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 20 dec 2018 20:02 #2036

  • jakobcoff
  • jakobcoff's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Jeg bruger selv en gammel 2T 4hk til min kojak-pram, men overvejer at købe en nyere honda 2.3 hk.

Jeg følger lige med i snakken, da jeg også er lidt nysgerrig ang. erfaringer med el-motor.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 20 dec 2018 20:16 #2039

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
El motor kan jeg ikke give dig svar på, men batteriet som du skal bruge til dem, er det jo nok bedst hvis du vælger et marine batteri, da man må formode det kan holde til miljøet.
Påhængsmotor på benzin, jeg vil altid vælge en 4T motor, de ryger og støjer ikke så meget. Når du skal bruge den til lavt vand, er chancen for at du kan ramme en sten med skruen større, så vælg en motor hvor det er nemt at skifte spring stiften til skruen, og helst uden brug af for meget værktøj.
Honda motoren på 2,3 hk er så vidt jeg ved luftkølet, hvor de fleste andre er vandkølet, igen hvis du sejler på lavt vand kan du få tang og andet møg i kølesystemet, på de vandkølede motorer, så her har du en fordel med de luftkølede.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 21 dec 2018 13:05 #2040

  • Knalden
  • Knalden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 4
Vi har i mange år brugt en elmotor til lige præcis det formål. Og vi er hver gang imponeret over hvad den kan. Den trækker uden brok to hårdt læsset bobler ud. Uden støj! Så jeg ligger i den bagerste pram, drikker kaffe og støtter i navigeringen :-) Jeg mener det er motoren fra Biltema der sidder på min makkers pram.
Følgende bruger(e) sagde tak: jakobcoff

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 21 dec 2018 14:20 #2041

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Hvad gør i så med opbevaring af batteriet i prammen? Ligger det bare i bunden, har i det i en plastikkasse, eller har i lavet noget mere permanent?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 21 dec 2018 21:55 #2042

  • Knalden
  • Knalden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 4
Ja, det er den største hurtle. Det lægger vi op i stævnen, når vi pakker grej ned i prammen. Større udfordring var at lave gode nok forbindelse/ledning/stik til motoren.
Men konceptet virker godt, med den elmotor, syntes jeg.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 22 dec 2018 22:55 #2044

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Jeg havde ellers skrevet en længere svar til Joffes, men den åd systemet. Jeg prøver igen
Det er ingen dum ide med en EL-motor til prammen, men som du selv er inde på, så er der nogle overvejelser. Du skriver at det er lavvandet der hvor du jager hvilket er godt når det gælder bølger/blæst. De er ikke så stærke der. Jeg tilråder at du sikre batteriet mod skridning og HOP. En god stor hækbølge fra en forbipasserende båd kan godt givet et ordentligt hop. Slår så batteriet ned med et hjørne først, så kan det nok være at den stopper ved bund nummer 2, Jeg har selv oplevet en revne ved et fald på 20 cm. Husk at tænke balancepunktet ind. Jeg har selv mit batteri stående i fronten, nærmest som en contravægt pga min egen xxxxvægt. Kablerne var selvfølgelig ikke lange nok. Her er det vigtigt at du IKKE går ned i kvadrat på kablet og sørger for at forlængerkablet bliver loddet sammen. Det er meget vigtigt. Samlingen skal have krympeflex med lim indvendig. De normale batteriklemmer der sidder på Elmotoren, skal du tabe ud oven siden af prammen. Sæt RIGTIGE batteri klemmer på kablet. Dette sammen med en god lodning sikre de sidste 25% kraft i batteriet. Om det er et marine batteri er ikke så vigtigt. Det har mere med design og sikkerhed i lukket rum. Det oplever du næppe i en pram. Et camping batteri er bedre for det er beregnet til en stille og rolig afladning. Alm. batterier er beregnet til en voldsom udladning til starteren. Et godt råd vil være at ofre lige så meget på batteri som på motor. Vedrørende selve motoren er 55 lbs en almindelig god størrelse. Meeen hvad er 55 lbs. Omsat groft til hestekræfter er det 0,101 Hk. Det er ikke meget så forvent ikke at prammen planer. I let vind med moderat bølger "20 cm" vil hastigheden svare til at du går stille og roligt. Så regn med en hastighed på 3-5 km/time. Det sidste er med medvind. Jeg bruger min elmotor som backup til den almindelig benzinhakker. Det er altid godt at have en motor med en anden energikilde. Det skulle være satans hvis man glemmer at fylde tanken og lade batteriet på een gang. Hvor langt holder så et batteri. Det er afhængig af hvor mange Amp batteriet er på, hvor gode forbindelser og hvor meget kraft du trækker ud. Det vil være meget forskelligt for person til person. Jeg kan kun råde til at hoppe en tur i prammen til sommer og sejl en given distance frem og tilbage indtil du må ro i havn. Du kan tage en fiskestang med ud for Elmotoren giver en udmærket trolling hastighed. Husk at eksperimenter med hastighed. Fuld kraft giver ikke nødvendigvis den bedste hastighed. Jeg selv har en 55 Lbs sammen med en 100 Amp Gel-batteri. Batteriet er dyrt men det bedste du kan få. Til eksempel har jeg oplevet at ligge 3 km ude i Køge Bugt med motorproblemer. Jeg fik humpet ind under land og skiftet til El motor. Derfra var der 7 km hjem. Det blev klaret på en 1.5 time og jeg sejler i en tung Barracuda. Og vi var to mand. Et sikkerhedsråd vil være at montere en afbryder på kablet ved motoren. Det kan sættes på røret i mellem styring og motor med 2 rustfrie kabelbøjler, købes i den Blaa Kirke. Du vil opleve at hastighed reguleringen der er indbygget i rorpinden, drejer meget nemt. Så bare det at skubbe pinden til siden kan starte motoren og båden vil springe frem og du ud. Man glemmer nemt hvor øjeblikkeligt Elmotoren reagerer. Husk 2-3 reserve propeller. De er heldigvis meget billige pga plast og derfor er tynde pga den lille kraft de skal overfører.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 23 dec 2018 11:34 #2049

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
En lille "nuller-basse" til Peters fine, lange beskrivelse omkring el-motor.
55 lbs/660watt svarer til knap 1 HK (IKKE 0.101 HK)
Mvh, cpfj
PS: Ved lejlighed sender jeg et par billeder af min løsning, mht el-motor modificering og montering på pram.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 23 dec 2018 13:26 #2050

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Tak til cpfj, men hvordan får du omsat Lbs til Watt?????
Peter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mindre motor til boble 23 dec 2018 23:23 #2053

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Jeg følger med i jeres tråd her fordi jeg også overvejer el eller en lille benzin påhængsmotor.

Selvom jeg ikke har nogen motor endnu har jeg gjort mig nogle overvejelser:

Det jeg mener at kunne læse ud af specifikationerne er, at en 55 lbs ca. må yde 1/3 i forhold til en 2,3 hk påhængsmotor.
Det får jeg fra følgende skema:
El: 528 W
Benzin: 1,7 kW => 1700 w
Udregning: 1700 W / 528 W = ca. 3.2 => altså ynder en benzin påhængsmotor over 3 gange mere.
se sepcifikationeer herunder:

Det betyder næppe at den ene sejler 3 gange så hurtig som den anden - men der er dog en pæn forskel.

Lidt kompliceret med batteri:
Der er en forhold som et batteris livs-længde som jeg syntes gør el-motoren lidt mere kompliceret at overveje for: Levetiden for et genopladelig deep-cycle batteri påvirkes af hvormeget det aflades under brug.
Har vedhæftet en oversigt - godt nok fra batterier til solceller - men formoder det kan overføres til brug fra en el-påhængsmotor. Det ses at man forkorter levetiden for batteriet væsentlig ved at bruger mere end 50% af kapaciteten. Da batterierne ikke er helt billige kan det vel derfor betale sig at lave en overvejelse over størrelsen af batteriet.
Heraf:¨
Hvis man antager der skal sejles ½ time ud og ½ time hjem giver det: 1 timers forbrug. Under 55 lbs motoren ser vi et forbrug på mellem 36 A og 41 A. Hvis vi siger 41 A og med én times brug = 41 AH. Hvis vi max. vil brug 50% af batteriet skal det derfor være på omkring 80 AH eller derover.
Peter skriver han bruget et 100 AH batteri og det giver god mening i forhold til at have en god levetid på batteriet.

Uridelbart tænker jeg de største fordele for EL er :
- den næsten lydløse sejllas
- at man kan trimme prammens vægtfordeling med batteriet (det koster dog længere kabel).
- at det må være lidt lettere at af og påmontere en el.motor i områder med forbud mod motorbåds-jagt.


Ulemperne ved EL kunne være:
- Et lidt mere kompliceret setup med motor, kabler og batteri + lader derhjemme.
- Gensalgsværdien af motoren.
- Nedslidning af batteriet.
- Batteritypen skal vælges i forhold til temperaturforhold da effekten kan påvirkes af kulde.

Det kunne være sjovt at se en afprøvning i praksis mellem de to teknologier; måske ved at strandjæger-arrangement et sted?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen. Begrundelse: Tror Honda 2.3 også har sprængstifter så har fjernet dette under ulemper.
  • Side:
  • 1
  • 2