Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Topcoat 26 mar 2023 09:06 #6270

  • jcodense
  • jcodense's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 7
  • Modtagne Tak: 9
Jeg er i gang med at give båden en overhaling og reparere småskader. Til sidst skal den have en gang topcoat. Jeg har læst at man kan gøre topcoaten mat ved at tilsætte talkum, men hvor meget skal der til og er der andre muligheder for at gøre topcoat mindre blank?

På forhånd tak for svar og ideer t)
Mvh
Joachim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Topcoat 26 mar 2023 20:10 #6271

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Ja det virker fint. Jeg har bare fortyndet topcoaten en smule med acetone og så rørt talkum i til konsistensen passer - ca. som topcoat igen. Start med en relativt lille mængde topcoate, da der kan gå en hel del talkum i.

Hvis du ruller det på med en lille malerulle og giver det en ekstra tur når det begynder at hærde bliver effekten meget mat ;-) Det er svært at give mængder og tider men jeg tror processen er ret tolerant.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: jcodense

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Topcoat 27 mar 2023 17:02 #6273

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hej Joachim

Jeg har hørt det med talkum før, men aldrig prøvet det selv.

Glasfiberarmeret polyester er ikke særlig vandtæt i sig selv, og man bruger gelcoat/topcoat for at gøre overfladen vandtæt!
Om denne vandtæthed bliver påvirket af talkum ved jeg ikke???

Jeg plejer at male topcoatlaget med en gang fuldstændig mat plastmaling. Det er nemt og stærkt, og så kan man ændre farven på sin pram efter behov.

På Boat Show 2023 så jeg noget New Zealandsk smørelse, der hedder "Kiwi Grip". Det bruges til at gøre dækket skridsikkert. Materialet er noget tyktflydende stads, der påføres med en grov rulle. Resultatet ser fantastisk ud - en fuldstændig nubret overflade. Om det er mat eller ej når det hærder, ved jeg ikke. Jeg har heller ikke selv prøvet det endnu, men det er interessant til vores "branche".

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: jcodense

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Topcoat 28 mar 2023 14:58 #6275

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg bruger bare en top coat uden tilsætning og den er mega mat. Hvis man bare køber en grøn, hvid eller blå top coat i mat er det så ikke tilstrækkeligt?

Mine pramme er super fine og er blevet spurgt flere gang hvad jeg gør, og jeg gør intet andet end køber en mat coat.
Jeg tænker som dig John at det med at mix’e talkum og andet i coaten måske ikke er det bedste, og potientielt kan bidrage til osmose. Det er nok bedst man i hvert fald sikre sig at den coat under sin talkum coat er tæt og fin inden man kaster sig ud i det.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: jcodense

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Topcoat 29 mar 2023 00:20 #6276

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Den her var måske en ide: https://www.fibreglassdirect.co.uk/non-slip-topcoat.html .
Jo mere pigment, jo mere mat. Måske et rigtig pigment er bedre end talkum? https://www.fibreglassdirect.co.uk/polyester-pigment.html
Følgende bruger(e) sagde tak: jcodense

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Topcoat 30 mar 2023 11:08 #6277

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hvis man ikke lige har prammen til at ligge i vandet det meste af tiden eller stå fuld af vand, skal man ikke være så bange for at fiberen rådner - det er relativt robust. Topcoate er lavet til både som ligger i vandet det meste af tiden, hvor fugtpåvirkningen er meget højere end de fleste af os udsætter vores pramme for.

Derimod er jeg selv varsom med at bruge andet end polyester/gelcoate, da lidt rester af f.eks. plastikmaling kan forringe vedhæftningen ved en reparation. Dog - hvis man sliber ned til fiberen, vasker af i acetone og sikre at temperaturen er over 14 grader, går det meste godt ;-)

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: jcodense

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af sfa.
  • Side:
  • 1