Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Motor-installation i pram. 25 jun 2021 15:52 #5028

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Motor-installation i pram.
Motorpram…fundament, stævnrør mmm.
Denne beskrivelse m/billedsuplement omhandler MIN motorpram.
Prambund: Bredgaard 16’ (505x120cm), nedskåret køl (mindre dybgang end original), hjemmelavet dæk, a la JAFI.
Motor: 5.5 HK Honda m/elstart, IKKE m/slyngkobling.
Pram og motor: kampklar vægt knap 300 kg.
Et par langskibs vinkler (motor-fundament) er fremstillet i glasfiber (ca 10mm tykke).
Ovenpå fastboltet 4 stk Suzuki svingningsdæmpere.
Motoren fastboltet (permanent) på forkrøblet fundament af 6mm RF-plade, bukket så det netop kompenserer for gummiklodsernes højdeforøgelse. Udtagning/ilægning (olieskift og reparation) af motor sker således med påsat RF-fundament.
Stævnrøret er RF, med nylonleje m/fedtsnor indvendig og bronce udvendig.

Start med at bore hul til stævnrøret i passende højde…med en anelse “slup”, så du kan sikre dig at ilægning kan justeres nøjagtig.
Mit glasfiber fundament var grovskåret, så det næsten passede. Endelige opretning foregik med små kiler, polyester spartel og faststøbning.
Motoropretning skete ved hjælp af adaptor, rundjern på 35x200mm. Til ca midtvejs blev drejet hul til motoraksel (25mm) og resten til skrueaksel 16mm.
Med dette arrangement blev motor og stævnrør oprettet og faststøbt.

Pga. de 4 gummiklodser kan motoren “hoppe og danse”. Det problem er klaret med 2 stk KLONEX-klokoblinger i tandem (lille aksel med klo i begge ender forbinder motor og propelleraksel, den lille aksel hindres i at vandre bagud, med lille stump (30mm langt) elektrikerrør, der “klikkes” på propelleraksel, lige foran nylon lejet).
Udstødningslangen er RF-flexrør (330x50mm) fra BilTema.

For at have bekvem adgang til elstart og gas, har jeg flyttet det til styrbords side, under dæk. Ladeensretter osse’ ført frem (aht køling).

Mandehul og motor adskilt med kraftig (16mm) krydsfinerplade, der med udskæringer sikrer god køling. Luftindtag (til filterhus) forlænget fremad mod skot. I denne forlængelse (kobber) er isat groft filter, virker fra krikænder og opefter.

Ellers: 12V akku (9kg) anbragt i bagbords side, lige efter mandehul. Hoved afbryder monteret.
Fart, max 11km/t. Benzinforbrug, yderst lavt, omkring 140g/HK/t. På heldagstur har jeg aldrig nået at bruge 5 liter.
I beskrivelsen/billedserien er noget vist, noget udeladt og resten glemt.
Håber det inspirerer. Ønskes yderligere, så spørg, og jeg vil forsøge at svare.
Med venlig hilsen, cpfj

Skot mellem mandehul og motor


Skot mellem mandehul og motor. I styrbord side er udskåret til åreblade


Skot med åben lem, bekvemt ved “håndstart og betjening af benzinhane og choker


Et kik i maskinrummet


Et kik til el-panel, gashåndtag og ladeensretter.


Bagside af skot


Fremside af skot


Den lille stump aksel der gir’ kardanvirkning på propelleraksel. Bemærk det lille stykke elektrikerrør, påklikket propelleraksel, lige foran nylon-lejet (forhindrer at akselen glider bagud og lille aksel falder af)


Stævnrør udvendig. Trykleje i form af nylonring. Bemærk kølskinne forlænget til underside af ror. Rorstamme går gennem kølskinne og kølskinne sikret mod at blive presset NED. På siden af kølskinne er påsvejset et par stykker RF stål, der forhindrer propellerbeskadigelse. Med lidt god vilje kan du se at udstødningen er bukket ned, udstødning, ved sejlads, sker UNDER vand..behageligt og effektiv lyddæmpning. Skroggennemføringen er RF rørstykke m/anelse slup. Rasleri forhindret snorombinding.


Her håber jeg det er muligt at se motor-fundament.


Flexibel RF udstødnings-slange (så der osse’ er kardan-virkning i udstødningen). Røret beklædt med vævet glasfiber (beskytter “nallerne”). På udstødning fastgjort m/spændebånd. Den anden side fastfjort m/flanger m/pakskive imellem.


Når motor fjernes/ilægges er det bekvemt med nem adskillelse/samling. Jeg har brugt bil-anhængerstik. Den sorte lednimg er stelforbindelse (minus) til el-betjeningspanelet, der er flyttet “frem i lyset”


Her kan du finde de klokoblinger, jeg har brugt “KLONEX”
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Motor-installation i pram. 26 jun 2021 09:24 #5030

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Det er en fin vejledning du har lavet,der kommer helt sikkert flere spørgsmål.jeg har motor, motorbeslag til at støbe fast, stævnrør aksel og noget andet dims
som er pillet ud fra den ukendte pram jeg fik,har igår lavet hul til stævnrør og linet det løslig op for ligesom at danne et overblik over hvad der skal laves,og lige at gå og fintænke lidt:lol:
skal se om jeg kan overføre billeder fra min tlf.
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor-installation i pram. 01 jul 2021 17:26 #5047

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Gaskabel tilkobling, 5.5 KH Honda.
Lille RF-beslag fastklemt på ståltråden, der er tilkoblet gasspjæld. I beslaget er boret et par huller for tilkobling af kablets ståltråd. Gaskabel fastklemt på karburatorblik. Kablet rettet mod styrbord.
Med venlig hilsen, cpfj

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1