Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hjemmelavet "mud motor" ? 21 jan 2021 14:44 #4762

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Hej folkens, jeg sidder i disse dage og trawler internettet for alt der indebære strand og havjagt, særligt pramjagt. Grunden er at jeg "spare sammen" til næste sæson hvor den skal have en´ over nakken af mig. Jeg er nok kommet frem til at jeg grundet min bolig situation er ude i at have en pram til at ligge for svej her i Aarhusbugten et sted (min baghave). at have prammen liggende et´ steg betyder jo at mobiliteten bliver påvirket.. derfor går jeg også med motor tanker naturligvis.. i den ånd faldt jeg over "over there" og deres mud boats / layout boats hvor de bruger en "agent 007 i thailand motor..
Jeg er en udpræget DIY type og derfor er den lette løsning ikke altid den der kommer til mig først.
Jeg faldt over flere hjemmesider hvor de ombygger en benzin græstrimmer til sådan en "weedwachaker long-tail outboard" , hvad tænker i? er det smart? for smart? helt hul i hovedet? eller dødsens smart ?

Jeg bliver altid forblændet af disse snedige løsninger.. B)

I kan læse mere om det her http://www.terryking.us/boatbuilding/RippedOffWeedwhacker.pdf også dem der er håbløse. .
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 21 jan 2021 16:02 #4763

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har indkøbt en 3hk lille letvægt 4takt motor som netop skal bruges til en longtail engine. Og har handlet alt det rustfri der skal bruges for at lave det selv. Min tanke er at en buskrydder motor er for lille.

Jeg tænker en sådan motor er genial, især når man eksempelvis skal sejle en jolle der udgør træk dyr væk på meget lavt vand. Vadening kan dælme være en hård omgang.
Jeg har prøvet med en hurtig og nem longtail med min DeWalt skruemaskine som drivmiddel, og det er helt vildt så hårdt som sådan en lille tangfri skrue kan trykke.
Det tog ingen tid så havde den smeltet de to nylonbøsninger sammen jeg havde lavet i enden. Så der skal laves nogle ordentlige bøsninger :).
Mvh Henrik





God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 21 jan 2021 16:28 #4764

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det hedder jo en mud motor af en grund :P lavet til at komme rundt i sumpområder o.lign.

Den skal da nok virke, men kan ikke se nogen fordele kontra en lille 2-3 hk påhængsmotor.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 21 jan 2021 20:12 #4765

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Sådan en har jeg da.
De blev brugt på Nissum og Ringkøbing fjord og jeg købte den for mange år siden af en i Hjerm ved Struer.
Den er lavet på en lille 2,5 hk plæneklippermotor.
Den er "dødsens smart", - man skal virkelig være på stikerne, når man sejler og på dybt vand er den "dødsens smart", da den pludselig kan slå ud til siden og så er den farlige situation der. Jeg havde den på en Jaffi.
Den hører hjemme på meget lavt vand, under en halv meter.
Den var sat fast midt mellem mandehullet og bagenden i et jernbeslag.
Den var sjov, men jeg kom aldrig til at bruge den ret meget til jagt, nærmest ikke.
Jeg har den endnu, jeg har ikke kunne få mig til at smide den ud, for på en måde hører den hjemme på et museum, hvis de ikke har den.
En gang imellem tænker jeg, at den skal jeg da også prøve igen, - måske bliver det en gang.
Jeg fandt så nogle billeder, men har ingen hvor den er sat på prammen.
Der må være andre der kender den type motor
Vh Finn
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af fmadsen.

Hjemmelavet "mud motor" ? 21 jan 2021 20:47 #4766

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Fedt Gutter, så er jeg ikke helt så skør som jeg troede.. Tak fordi i giv mer blod på tanden:silly: @fmadsen den gad jeg godt se et billede af, og det er faktisk til en Jafi/holstebro pram jeg tænkte den havde været smart på..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 22 jan 2021 06:28 #4768

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg har lavet en del #påhængsmotore" efterhånden,der findes billeder af i hvertfald en her på siden,har også lavet en af buskryder menn syntes de larmer ad helvede til:silly: :blink: :woohoo:
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 22 jan 2021 09:01 #4769

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Tak for indspil HCSR,

Det er sød musik i mine øre, med undtagelse af larmen selvfølgelig ;) det er faktisk en´ af de ting jeg studser lidt over.. hvad skal man søge på for at se dine "gørdetselv" motor?

HCSR skrev: Jeg har lavet en del #påhængsmotore" efterhånden,der findes billeder af i hvertfald en her på siden,har også lavet en af buskryder menn syntes de larmer ad helvede til:silly: :blink: :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 23 jan 2021 09:46 #4784

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Den med buskryderen er ikke afbilledet,men mener at jeg har lagt lidt billeder op af et par andre motore jeg har bygget om,,det er så plæneklipper der er bygget
sammen med et motorben fra div påhængsmotor,både med og uden gear.de har virket rigtg fint men for heldved de larmer :lol: :side:
der må ligge nogle billleder under gør det selv.
https://strandoghavjagt.dk/udstyr/gor-det-selv-baade/fra-plaeneklipper-til-badmotor
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HCSR.

Hjemmelavet "mud motor" ? 23 jan 2021 19:52 #4794

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Nu har jeg fundet din "bastard" motor :)

HCSR skrev: Den med buskryderen er ikke afbilledet,men mener at jeg har lagt lidt billeder op af et par andre motore jeg har bygget om,,det er så plæneklipper der er bygget
sammen med et motorben fra div påhængsmotor,både med og uden gear.de har virket rigtg fint men for heldved de larmer :lol: :side:
der må ligge nogle billleder under gør det selv.
https://strandoghavjagt.dk/udstyr/gor-det-selv-baade/fra-plaeneklipper-til-badmotor

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hjemmelavet "mud motor" ? 28 jan 2021 20:07 #4822

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1