Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 18 aug 2020 11:55 #4108

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Jeg oplever desværre at det er svært at hente hjælp, fra øvede havjægere til at komme igang med havjagt, men nu forsøger jeg her inde.
En kammerart og jeg har købt en 14 fods båd med påhængsmotor, og vil rigtigt gerne prøve opsøgende motorbåds jagt.
Men vi aner bare ikke hvor vi kan få båden i havet. Selvfølgelig kan man bare sætte den i ved et tilfældigt slæbested, men der kan jo være mile vidt fra hvor ænderne muligvis er.
Jeg beder jer ikke om at udpege jeres "hot spot" ude på havet, men blot et slæbested i nærheden af Vejle eller Horsens, hvor man efter lidt søgen, kan finde nogle ænder. Vi vil rigtigt gerne lære, udforske, sejle rundt for at finde fuglene og lære at "ringe" dem, men vi skal i første omgang have båden i vandet et sted :)

Håber på nogle konstruktive svar. Hvis en af jer har lyst til at tage med, eller tage os (Eller bare en af os) med på en tur vil vi meget gerne suge til os alt hvad vi kan.

Vi har et par års erfaring inden for pramjagt, så helt nye på havet er vi ikke. :)
Jagt makker!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Malyho.

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 18 aug 2020 12:17 #4109

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Der er et godt slæbested i Juelsminde, men det koster 50 kr for isætning og igen 50 Kr for optagning. Men det er et fint sted at tage ud fra, da der er spredt med fugle stort set overalt. Som regel en del sortænder sydpå over mod Bogense og spredte edderfugle overalt.

I Snaptun er der af uforklarlige årsager ikke et slæbested.

Du kan sætte båd i vandet i Horsens, men skal så sejle hele vejen udenfor fjorden før du må jage fra motorbåd.

Det samme gælder Vejle.

I Hou havn er der slæbested, men det koster også 50 Kr per gang. Her er der også spredte fugle året rundt.

Der er et slæbested i Brejning Lystbådehavn, og det ser ud til at være gratis. Der er fugle i udmundingen af Vejle fjord, selvom det kan være lidt tyndt indtil November. Der er en del sortænder der, men de kan være vilde.

Du kan også tage ud fra Fredericia og gå nordpå med Trelde Næs eller østpå til Båring Vig og op mod Bogense. Her kan der være sortænder, som på visse dage er til at komme på skud af. Også spredte edderfugle.

Du kan også tage ned til Snoghøj, hvor der er et gratis slæbested lige ved den nye Lillebæltsbro. Herfra kan du sejle ned i Lille Bælt, men jeg kender ikke området.

Når jeg siger spredte fugle, mener jeg, der kan være fugle overalt, men der kan også være store tomrum. Større flokke af edderfugle findes som regel kun længere østpå, men det vil jeg ikke anbefale i en 14 fods båd, og de holder heller ikke så godt som mindre flokke. Når vi kommer hen sidst i November kan der godt findes mange edderfugle overalt i området.
Følgende bruger(e) sagde tak: pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 18 aug 2020 12:25 #4110

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Det var nok en ide at sætte et billede af båd og motor på, så I kunne få noget vejledning angående sikkerhed.

Overalt i det omtalte område er der ret åbent, så en 14 fods båd med to mand skal bruges med omtanke, især hvis det er en åben jolle.

Det sikreste sted at start er nok Vejle fjord udenfor Træskohage fyr og østpå til Trelde Næs, hvor der er god læ med sydlige vindforhold.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 19 aug 2020 10:44 #4113

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej Kimworm.

Tak for svar. Jeg har vedhæftet et billede af vores båd. Den bliver drevet af en 4 hk motor. Vi er ihvertfald ikke for vilde med at komme for langt ud på åbent vand selvom den virker ret stabil, men vi har stor respekt for vand :)
Har du prøvet at drive jagt øst for Træskohage fyr? Vi kan nemlig ligge båden i ved Rosenvold havn, og så sejle vestpå mod Træskohage fyr.
Jagt makker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 19 aug 2020 11:16 #4114

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Tak for en udførlig gennem gang :) Det vil vi prøve at arbejde videre med.
Det ser fint ud ude ved Juelsminde. Det er nok bare mig der skal vænne mig til at man skal turde sejle lidt længere ud en når vi ligger på pramjagt :)
Jeg tænker umiddelbart aldrig jeg ville være tryg ved at sejle fra Juelsminde og over til Bogense i den "lille" båd. Men det skal måske til for at lykkes med opsøgende jagt? Brejning havn ville også være perfekt, da min kammerart bor i Andkjær lige oppe bagved. Har du prøvet at jage i det område? Altså den sydlige del af Vejle fjord?
Jagt makker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 19 aug 2020 11:39 #4115

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hvis du kigger på dette kort, kan du se hvor grænsen går for motorbådsjagt. Du skal være øst for linien fra Træskohage fyr til Mørkholt.

http://miljoegis.mim.dk/cbkort?selectorgroups=themecontainer%20jagtvild%20Skove&mapext=329424.51891471%206045269.4%20748854.91891471%206320520.6&layers=theme-gst-dtkskaerm_daempet%20theme-pg-jagtfri%20natur_vildt_reservat&mapheight=677&mapwidth=1029&profile=miljoegis-skovdrift

Jeg tror det vil være fint at tage ud fra både Brejning og Rosenvold og så jage i den yderste del af Vejle fjord, og ud til Trelde Næs når der er læ. Hvis vinden er i sydlig retning, kan du gå ud mod trelde, i nordlig retning ud langs nordsiden af fjorden. Vestlig vind er lidt mere problematisk fordi der ikke er meget læ.

Først på sæsonen er der nok lidt tyndt med fugle, men fra november skulle der være en del. De kan være lidt vilde, men det gælder nok alle steder.

Bedømt ud fra billedet af jeres båd, så er den lige lille nok til at tage ud fra Juelsminde, da der er begrænset læ. Hold dig til Vejle fjord indtil du får lidt mere føling med tingene. Hvor bred er båden? Den virker lidt lille til to mand?

Forresten, du snakker om "hotspots" men dem er der faktisk ikke nogen af ved motorbådjagt fordi fuglene flytter sig så meget med vind og vejr og jagttryk. Du vil finde der er områder, hvor der ofte er fugle, men du kan også komme der på dage, hvor der ingen er og fuglene ligger andre steder. Så der er ikke andet at gøre end at prøve så du kommer til at kende terrænet lidt bedre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 19 aug 2020 13:19 #4118

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det ligner ikke en jagtbåd til det åbne hav. Er den synkefri? (Med lufttanke).

Jeg ville personligt holde mig ret kystnært - i fjord o.lign.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 19 aug 2020 19:24 #4119

  • 1407
  • 1407's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 3
I kan med fordel sejle rundt ud for fænø, havnefoden i skærbæk er til at snakke med så man kan få båden i og op igen for en hund. Der er bestemte områder hvor man kan finde edderfugle, hvis båden ikke sikker så dybt er gudsø vig en mulighed, men pas på det lave vand! Hvis i kommer på de kanter så giv endelig besked, så vil jeg da gerne fortælle hvor jeg plejer at se fuglene

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 31 aug 2020 13:35 #4156

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej Kim.
Endnu engang tak for svar. Jeg syntes faktisk ikke den er så' lille, men billedet snyder måske lidt, eller også kender vi ikke definitionen på en stor båd :D. Vi kan ihvertfald ikke løfte, end ikke rokke med den når den ligger på jorden, så derfor vi købte en bådtrailer :) Jeg måler den lige når jeg kommer hjem, men tror den er omkring 130-160 mm bred og 4 meter lang.

Super beskrevet det med "hot spots" det var nu også mere for at vide hvor der var/ er muligheder for at sætte båden i, og hvor der sammentidigt er bare en lille chance for ænder, så man ikke skal starte helt fra bunden. Vi prøver at sætte den i ved Rosenvold, når vi kommer lidt længere hen på sæsonen.

Hvad tid på dagen er bedst? De er der vel hele dagen, så man bare kan ligge og sejle dem "op"?
Jagt makker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynder i opsøgende jagt nær Vejle/ Horsens 31 aug 2020 13:37 #4157

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej Ras. killing

Vi kender ikke modellen. Tror det er noget hjemme bygget noget, men den virker ret stabil når vi har testet den her hen over sommeren.
Jeg måler den lige senere så skriver jeg målene. Jeg syntes selv den virker okay stor (Det sagde han også igår ;)) men aner ikke hvor stor en "rigtig" jagtbåde er til sammenligning. Tror ikke som sådan den er syne fri
Jagt makker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen