Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Ombygning af Kyhl jager 16 aug 2020 21:27 #4103

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
HC Svane har skrevet et par artikler her på siden om hans Kyhl jager, men da han gerne ville have en Havjagt 16 i stedet og da jeg havde en, jeg ikke havde brug for længere, lavede vi en handel, som vi vist begge er tilfredse med.

Det første eksemplar af Kyhl jageren blev så vidt jeg ved bygget som en træbåd på bestilling af Kurt Kyhl, som var en kendt bøssemager og våbenhandler i Kolding. Det var åbenbart en båd, der var kendt i det Østjyske, for jeg kan huske min far og onkel snakkede om den i Horsens. Senere blev der lavet to glasfiber afstøbninger af båden, og den jeg fik er den ene af dem. Hvis nogen kender mere til bådens historie, hører jeg gerne om den.

Her er båden, som den så ud da jeg overtog den:



Da jeg overtog båden var den lavet til indenbordsmotor, men jeg ville have den lavet om til påhængsmotor, så jeg var godt klar over, der forestod en større ombygning. Men det er jo dejligt at have nogle projekter i den forberedende del af jagtsæsonen.

Her er et par billeder af båden før jeg gik i gang:





Båden havde et meget bredt cockpit, som gik næsten helt ud til siderne. Det gik også meget langt frem, fordi båden ikke (som på de fleste østjyske både) havde et langt fordæk med en lem til motorrummet. Her stod motoren i en motorkasse ude i cockpittet.



Jeg ville have cockpittet kortere og smallere, dels for at få bedre dækning, dels for at få mindre vand ind i båden i søgang. Et mindre cockpit gør også båden noget lunere at sidde i. Et længere fordæk får mere vand til at rende af, ligesom jeg synes det gør båden kønnere.

Det første jeg gjorde var derfor at skære cockpit siderne af, da jeg ville genbruge dem. Jeg fjernede også den sorte fenderliste fordi jeg ikke syntes jeg havde brug for den, og så slap jeg for at male den hvid.



Den forreste cockpit kant røg som det næste.



Indeni båden var der pålimet et gulvtæppe, men da det sad løst besluttede jeg, at fjerne det. Det var nemt nok at trække af, men der var en masse lim under det, og det var et større arbejde at slibe limen af. Simplethen ufatteligt så meget slibestøv der bliver produceret når man sliber glasfiber. Godt støvmasken er opfundet.



Som det næste forlængede jeg fordækket med godt en halv meter. Jeg brugte et stykke krydsfiner med glasfiber ovenpå. Jeg monterede derefter cockpit siderne og en ny front med en spidsere vinkel. Disse blev skruet fast midlertidigt.



Jeg lavede derefter halvdæk af krydsfiner, og det hele blev så støbt fast med fiber.







Det næst trin var at lave et motorbrædt i bag. Jeg besluttede at montere motoren ude ved agterspejlet i stedet for at lave en brønd eller indhak. Jeg ville ikke tage noget af agterendens bæreevne. Jeg skar først et hul i agterdækket så jeg kunne fjerne rorstammen.



Læg mærke til hvor tyk fiberen er, der er virkelig gods i båden.



Jeg lavede så et lodret motorbrædt og støbte det fast.



Motoren blev så påmonteret for at være sikker på den kunne dreje uden at ramme dækket.



Derefter blev motorbrønden lavet af finer.



Som blev faststøbt og fik Topcoat.



Så var det største arbejde overstået, men der manglede stadig mange detaljer. For eksempel var dækket malet med noget plastmaling, der skallede af. Det havde imidlertid også et lag maling med iblandet sand for at gøre dækket skridsikkert. Prøv lige at slibe løs maling af på en så ru og hård overflade. Jeg sled en stålbørste op. Her er båden malet så den har samme farve overalt.



Her er den gamle styring i rustfri monteret.



Jeg er dog ikke sikker på, at den kan dreje motoren nok til at give båden en snæver venderadius, så der skal måske en anden styring til.



Her er monteret bundbrædder, lænsepumpe og hylde til kikkert og patroner.



Båden havde oprindeligt en lidt buttet stævn. Det virkede næsten som om, der vare savet 10-12 cm af stævnen. Jeg forlængede stævnen, så den fik en mere elegant kurve.



Jeg lavede en stænk kaleche, da jeg regner med den slanke båd vil sprøjte noget.





Jeg må indrømme, at jeg synes det er en smuk og elegant klassisk havjagtsbåd af den type hvis jagtlige effektivitet aldrig er overgået. Jeg er sikker på den slanke stævn vil skære vandet uden brus eller støj og at den opsvungne agterende vil slippe vandet uden at trække en hækbølge.



Jeg glæder mig til at se, hvordan båden er at sejle til fugle med.



Jeg har selvfølgelig stadig min store båd, som jeg har skrevet om andetsteds, så jeg havde egentlig ikke mere brug for en ekstra båd end jeg har brug for et hul i hovedet. Men det har været sjovt at arbejde med båden og se den tage form. Et af de tilfælde, hvor arbejdet har sin egen belønning.

Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, HCSR, ferguson, Torben Raunstrup, Knalden, ASKOV, DKS94, TS, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 10 okt 2020 09:13 #4395

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Så kom Kyhl jageren i vandet.



Den måtte have lidt ballast i front for at få stævnen lidt ned.



Den sejler som en drøm og er stabil at være i. En 5 HK motor er rigeligt og giver en god fart, men man kan også sejle langsomt under jagten.

Nu mangler vi bare godt vejr, mon bliver en enkelt dag med jagtvejr i oktober?




Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 10 okt 2020 11:34 #4396

  • Raste
  • Raste's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 13
  • Modtagne Tak: 7
Hej Kimworm.
Det er da blevet en fantastisk elegant jager du har fået ud af anstrengelserne. Er spændt på at høre om hvordan fuglene holder for den, og om hvordan den klarer sig i lidt større bølger når nu motoren er taget ud af den. Mvh. Raste.
Nyd dagen.
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 10 okt 2020 16:45 #4397

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Tak for det, Raste.

Som en af mine jagtvenner siger: "Den har stilen."

Jeg købte den fordi jeg kunne se den kunne blive en rigtig pæn båd.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 11 okt 2020 08:48 #4399

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
En super motorbådsjæger, ingen tvivl.

Kan det passe jeg har set den til salg på DBA ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 12 okt 2020 04:48 #4405

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg satte den til salg på Gul & Gratis, mest af nysgerrighed for om nogen køber jagtbåde i disse tider. Ser ikke ud til det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 12 okt 2020 10:29 #4408

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 138
  • Modtagne Tak: 59
Den er blevet rigtig lækkert) ,det var min drøm at lave den sådan,men kender mine begrænsninger ;) :lol:
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 12 okt 2020 17:59 #4410

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Ja, men så er du til gengæld god til det mekaniske, der kender jeg min begrænsning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 21 okt 2020 21:44 #4452

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Havde min første jagttur i Kyhl Jageren i dag. (Jeg har været ude 3 gange i den store båd, som ligger i Hov)

Vejret var vanskeligt med lidt for meget vind og sø, diset vejr og støvregn om formiddagen og rigtig regn om eftermiddagen. Så det var nærmest umuligt at bruge kikkerten hele dagen. Det gjorde det svært at finde fuglene, og jeg fandt da også langt færre end normalt for området.

Båden sejler fantastisk og på grund af sin facon, den lange køl og vægten går den meget blødt i bølgerne. Den sprøjtede ikke ret meget og var overraskende nem at styre i medvind. Her er der jo mange både, som bliver skubbet frem af søerne så stævnen svinger fra side til side og det er svært at undgå den peger lige på fuglene. Men Kyhl Jageren er nem at holde på kursen, da bølgerne ruller in under den uden at skubbe den ret meget.

Selvom jeg ikke fandt så mange fugle, fandt jeg dog nok til, at jeg kan se den er virkelig god at sejle til fugle med. Dem der holdt, holdt rigtigt godt, så man kunne skyde dem døde. Og selvom der var lidt sø, var det fint at skyde fra båden på grund af dens rolige bevægelser.



Så det var virkelig en fornøjelse at jage fra end af disse klassiske jagtbåde, som efter min erfaring aldrig er overgået i jagtlig effektivitet. Det er virkelig noget særligt at sejle i en lav båd, hvor man er så tæt på overfladen og får et andet perspektiv end fra en højere båd. På vej hjem var der nogle velvoksne søer, nok omkring en meter i dybden og med lidt skum på. Jeg følte mig helt tryg i båden.

Beklager billedernes dårligt kvalitet, men kameraet blev lidt vådt (som alt andet).

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Søulven, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ombygning af Kyhl jager 10 nov 2020 10:46 #4515

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
I lørdags fik jeg rigtig indviet Kyhl jageren.

Der var rigeligt vind, men ikke så galt om formiddagen og fandt læ ovre langs Fyns-siden om eftermiddagen.

Fuglene holdt generelt godt og indtrykket af, at båden er god at sejle til fugle med blev kun forstærket. En fornøjelse at jage fra båden.

Var også ude søndag, men da holdt fuglene ikke godt på grund af det klare vejr.

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, John Silver, Lars Olsen, christianmejer@

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2