Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lodderne 22 jan 2019 08:17 #2166

  • Koda 2017
  • Koda 2017's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hej
Da jeg er ny inde for denne jagt så har jeg fået købt lidt lokkere men mit problem er at jeg slet ikke kan finde udad hvor man anskaffer sig eller ved hvor man køber lodder til sine lokke ænder så håber i kan hjælpe der ude alle pramjægere ved godt man selv kan lave dem men hvis jeg skulle det så ved jeg heller ikke hvor man køber materiale til at støbe dem håber i kan hjælpe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lodderne 22 jan 2019 11:13 #2168

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Koda,

Jeg købte i sin tid mine lodder ved Daconet. Den gang var der ingen forhindringer eller love der forbød bly. Det er der i dag. Erhvervsfiskere har dispensation til bruge af bly i deres garn.

Daconet laver disse lodder både i Zink og i Bly. Om du kan købe blylodder ved jeg ikke... ellers kan de købes i Zink.

Jeg bruger de Tyndeformede og som nævnt er de i Bly. 250 gram til "et lod, en and" Har dog nogle enkelte hvor der er 2-3 ænder på et lod af 250 gram. Til mine dykænder som jeg har på stiber af 5-6 ænder på et lod. Her er det et 500 gram lod.

Hvis du gerne selv vil støbe lodder, så kan Bly købes ved en produkthandler. Men pas meget på og stå udenfor når du smelter bly. dampene er særdeles giftige.

Her er Daconet katalog, lodder finder du på side 64 -65

Du kan se billeder af den line og de tyndeformede liner her. Blandt andre systemer til lokkeænderne

Daconet sælger lige ledes en masse snor/liner. Til mine lokkefugle bruger jeg runflette flydende line på 2,5 eller 3 mm i diameter. Det tov jeg har til mit anker tov er ligeledes runflettet flydende på 10 mm i diameter.

Fordelen med en flydende line, så ligger den ikke på bunden, hvor linen kan fange alt hvad det ligger der... fra sten til tang.. og det er træls når man skal pakke sammen.

Priserne er ok syntes jeg... men det kan du jo selv vurdere.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Lodderne 22 jan 2019 16:13 #2172

  • Koda 2017
  • Koda 2017's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hvor ser du priserne henne?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lodderne 22 jan 2019 23:30 #2175

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej,

Ja det er ikke nemt kan jeg se, efter forgæves at søge på alt på siden.

Går man ind under menuen produkter, så kommer der priser på tingene.

Det heder Bly synk eller Zink synk og ingen af delene giver et egentligt resultat. Nå men de er i kataloget... så må det også findes.

Jeg vil prøve at ringe eller skrive til dem.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lodderne 23 jan 2019 09:41 #2177

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
De er nemme at lave selv!

Du skal bruge:

- Noget bly
- En gammel gryde og metalske (f.eks suppe- eller sovseske)
- Et bål eller et gasblus
- En æbleskivepande
- Et stykke kæde

Kæden klipper du ud, så du står med løse ringe. Disse placere du i din æbleskivepande, evt. hold ringen med en tang så den står oprejst, og så hælder du en skefuld bly ned i æbleskiven og venter på blyet lige sætter sig. Bum så har du en halv æbleskive i bly, med en stålring i t)

Bly kan du købe ved en skrothandler for omkring 20kr/kg, de andre remedier kan du få i en genbrugsbutik til småpenge.

Sådanne lodder bruger jeg til enkeltlokkere med 1.5m line, og det fungere rigtig fint.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1