Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Valg af gåselokkere 02 jun 2017 10:00 #398

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Alle

Sidste jagtsæson kunne jeg med julegavepengene endelig komme igang med strandjagt. For mig blev det en kort sæson, da der jo kun var januar tilbage, men det har da givet de første erfaringer (og de første hvinænder)

En af de erfaringer jeg gjorde mig var en trækrute af gæs.

Nu er vi, i min husholdning nået til et af de gyldne øjeblikke, hvor der i fællesøkonomien er købt nok ind i Imerco, så nu er det tid til at bruge penge på jagt 8)

Jeg har 8 hvinænder, 18 gråbasser, 2 krikænder, og 1 måge.

Jeg tænker, at det nu er på tide at anskaffe gåselokkere og kald, og her har jeg så brug for jeres hjælp.

For det afføder en del spørgsmål for en uerfaren strandjæger.

1) Hvor mange gåselokkere skal der til?
- Jeg ved godt, at mange er godt, men kan man f.eks. komme igang med 8-10stk.?

2) Jeg har både set Grågæs og Canadagæs. Så mit spørgsmål er: Slår Canadagæs på grågåselokkere, eller skal jeg have desiderede canadagåselokkere for at få dem ned?

3) Må man blande gåseracer og er det nok med f.eks. 2 canadagæs i en flok grågæs.

4) Jeg har her på siden set et tip med at bruger skaller med rørisolering, så de flyder. Nogen der har erfaring med dette?
Det ville da være fedt, hvis lokkerne også kunne bruges på land

5) Skal der bruges penge på "flog" (staves?)

6) Nogle konkrete mærker/typer af gæs der kan anbefales?

7) Kan man blande lokkeænder og gæs, så man kunne håbe på, at få en and på tasken, hvis gæssene svigter?

8 ) Noget jeg burde vide ud over det jeg spørger om?

Mange tak for jeres hjælp. :)

Mvh Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Valg af gåselokkere 02 jun 2017 13:16 #401

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Daniel,

Uhhh... lyder spændende med indkøb af grej.... der findes nærmest ikke noget bedre. :cheer:
Der er ingen tvivl om, at ænder og gæs slår bedst på deres egne artsfæller. Men... intet er umuligt for den der vover. Du kan sagtens få forskellige gåsearter til at slå på en slags gåselokkere, det samme gælder med ænderne de slår også gerne på andre arter af lokkefugle.
Du vil dog finde ud af med tiden, at det virker bedst med Hvinande lokkere til Hvinænder, Krikænder til krikænder, osv.
Gæssene er lidt mere fleksible hvor der ikke er de store problemer med at få de fleste arter til at slå på grågåselokkere fx.
Jeg tror med sikkerhed jeg kan sige, at der er mange holdninger til dette og hver jægere har sine egne metoder og hvad der kan bruges til hvad... dette gælder både pramtype, lokkefugle og kald.

Der findes ikke den helt rigtig metode som er gældende under alle forhold og alle steder i landet. Der vil altid være en række kompromisser og man lære hele tiden noget nyt også selvom man er meget erfaren strandjæger.
Her er man konstant i udvikling og hver eneste tur giver nogle nye erfaringer. Det er med til, at gøre strandjagten ufattelig spændende og udfordrende.
Hvad jeg skriver her er et udtryk for mine erfaringer og meninger, dermed ikke sagt, at det er det eneste rigtige, det tror jeg der er mange der vil give mig ret i.

Jeg benytter Sportsplast lokkegæs med vacuumbund. Og er en sædgås. Hovedet kan tages af ellers er det vel nærmest en fullbody gås designet til at flyde på vandet. De er ikke med flock.
Ulempe den fylder meget og ikke nemt, at have meget mere end 15 stk med i prammen hvis man også selv skal kunne være der på en sikker måde. Er det lavt vand og man kan trække prammen ud, kan der selvfølgelig være flere.

Lokkefugle med Flock, er betydeligt dyre og er meget mere følsomme mod slid. Så skal man passe meget godt på sine lokkefugle med flock hvis de skal overleve en sæson i prammen.
Der er dog ingen tvivl om at de er gode.
Det er ikke lykkedes mig at finde nogle flydende lokkegæs med flock endnu.

Min erfaring med gåseskaller der er gjort flydende med rørisolering.
De er meget lette og vindfølsomme, det er nødvendigt med et lod der hænger lige under bugen og selvfølgelig et lod på snoren.
En gåseskal er noget tungere i den ende hvor hovedet er, dermed vil ligger den noget tungt i vandet i hovedenden. Det syntes jeg ikke er så godt.
Dette gør at jeg ikke syntes der fungere særligt godt med gåseskaller der er gjort flydende.

Og derfor jeg bruger dem med vacuumbund. Der er ikke så mange diggedare med dem.

Jeg har i mange år haft 6 stk af dem, som jeg har brugt sammen med mine gråænder, krikænder og brunnakker.
Det har fra tid til anden givet en gås fra prammen, men ikke mange. Nu har jeg heller ikke rigtig i mine områder som sådan mange gæs men de er der.
Så jeg har ikke gået 100 procent efter gæs på mine jagter.

Det er givet noget jeg skal prøve i fremtiden, da der kommer flere og flere gæs og mulighederne bliver betydelig større.

Mit setup har i mange år til jagt på svømmeænder og gæs bestået af ca. 15 gråænder, 17 brunnakker, 13 krikænder og 4 gæs.
Det er det som jeg kan have med i min jafi pram og som fungere for mig.

Jeg købte for et par år siden 6 gåselokkere mere… en er gået til, så jeg nu har 9. De er med mig når jeg kommer i områder hvor gæssene er en mulighed på bekostning af færre gråænder.

Jeg havde en tur sidste år hvor jeg lånte 8 stk ekstra lokkegæs, og var af sted med 17 stk. Det var for mig en rigtig god oplevelse og en af de bedste ture jeg har haft i et par år.
Så jeg skal som du ud og have købt nogle flere flydende gåselokkere og bruge noget mere tid på gåsejagten på vandet.

Har skrevet en lille beretning fra den tur, som du kan se her:

Klik her for, at læse beretningen.

Gåsekald…
UHA…. Det er en religion i sig selv, og vel sagtens lige
så mange meninger om det som der er jægere…

Der er mange der sværmer for og dyrker kaldet som en hobby i sig selv, de er virkelig dygtige og får rigtig megen glæde af det.
Her er det min opfattelse, at de kald som kan købes via dkwai har en rigtig god lyd, men er meget svære at lære at bruge rigtigt.

Jeg bruger kald fra DJ Calls og kan købes ved Andersens jagtgrej. De har ikke samme kraft i lyden som før nævnte men er til gengæld meget nemme at lære at bruge.
Her er det dog nødvendigt med grågåsekald til grågæs, canadagåsekald til canadagæs, osv
Og da jeg ikke er nørd på dette område, ja så er valget ikke svært. Har altid mine kald med mig og bruger dem efter bedste evne.
Det syntes jeg selv jeg har god succes med og oplever gæs på stivevinger der er kaldt ind. Det samme er gældende for gråand og brunnakker.

Billedet her under viser hvordan jeg typisk placere mine lokkegæs med de 5-6 stykker. Som der af og til kaster en gås af sig.



Billedet her under viser gåselokkerne på den tur hvor jeg havde lånt nogle ekstra:

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Valg af gåselokkere 03 jun 2017 16:17 #402

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej CHC

Mange tak for dit fine svar, og mange tak for anbefalingen af kald. Det var bestemt rigtig dejlig info.

Det var godt jeg oprettede denne tråd. Jeg pønsede nemlig på, at løbe skaller og lave nummeret med isolering, men det tror jeg ikke jeg vil nu efter din beskrivelse. Mange tak. Der sparrede jeg en fejl.

Er der nogen herinde der har erfaring med disse?

http://www.iversen-import.dk/neopren-gragas-6-stk.html

Jeg har selv nogle gråænder af det fabrikat, og jeg synes de er meget flotte og flyder godt. Dog har jeg aldrig prøvet at bruge dem alene, så om ænderne slår på dem, eller de normale plastikænder ved jeg ikke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 06 jun 2017 12:05 #405

  • Green
  • Green's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Hej Daniel

Jeg har nogle af de FUDS (fold up decoys) grågæs, som du linker til. Jeg købte dem for at spare plads I prammen, og fordi jeg også ville bruge dem på land. Umiddelbart er min erfaring, at de fungerer bedre på land, end når de flyder. På vandet har de en tendens til at vende siden til vinden med den konsekvens, at der skal ganske lidt vind til for, at de ”hakker” i bølgerne og ligger sig skråt ned i vindretningen. Jeg jager ikke primært gæs på vandet, men når jeg tager lidt gåselokkere med, er det mine skaller med isolering

K&B Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 06 jun 2017 19:21 #408

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Morten

Tak for kommentaren. Det var lige det samme overvejelser som du havde med købet jeg havde.

Har du held med skallerne på vandet?

Det begynder godt nok at lugte af de dyrere desiderede flyde-gæs for mig, ak ja, så skal der tales med fruen for at komme op på et fornuftigt antal :-)

6 er vel ikke nok er det?

Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 06 jun 2017 19:53 #409

  • Niels
  • Niels's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Hej Daniel,
Efter min mening er det bedre at bruge pengene på et Greylag hammer kald (350 kr) samt 2 pakker af de billige gåseskaller fra biltema (419 for 6stk).
Som jeg ser det er der 3 ting, der er vigtige for at få gæs med hjem:
1) ordentlig kamuflage(hvid pram, hvidt dækken og hvid maske),
2) at træne med gåsekaldet og
3) at ligge ude på vandet, da gæssene ellers kommer for højt.
Niels

P.S. Gæssenes trækruter ændrer sig efter min erfaring hele tiden og så snart jagtsæsonen går i gang - så flyver de for højt. Du er nødt til at lokke(kalde) dem ned

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 07 jun 2017 12:50 #410

  • Green
  • Green's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Hej Daniel

Er helt enig med Niels!... gåsekaldet ER førsteprioritet. Jeg bruger også Greylag Hammer, som dog kræver, at du træner lidt med det inden sæsonstart. Med hensyn til om jeg har haft succes med skallerne, så synes jeg, at de fungerer rigtigt fint (mine er fra Biltema), når jeg altså tager dem med. Igen er det primært svømmeænderne jeg jager på Roskilde Fjord, fordi der ikke er mange gæs, hvor jeg ligger. De fleste ture bliver en time om aftenen efter ungerne er spist af, og så er der ikke tid til at stå og fedte med lokkegæs (men kaldet har jeg selvfølgeligt altid med). Min eneste anke i forhold til skallerne er, at de er lidt ”bøvlede” at håndtere, samle og sætte op; især med kolde fingre:-)

/ Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 07 jun 2017 19:00 #414

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Green og Niels

Mage tak for jeres svar.

Ja, så har I nok overtalt mig. Jeg prøver med et Hammer kald. Så må jeg bare i gang med at øve mig. Bare for, at jeg ikke laver en fejl, er det så dette kald i mener?

https://www.dkwai.com/shop/lokkekald-til-jagt/greylag-hammer/

Der er både grågæs og kortnæbede i mit område, og så er der enkelte Canada gæs. Så det bedste her i starten, er det at satse på grågåselokkere og kald, og så senere investere i andre kald og lokkere?

Kan de andre gæs finde på at slå på grågåsekald og -lokkere?

Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 07 jun 2017 23:54 #415

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
ups! Det med fleksibilitet i forholdet imellem arter og lokkere har CHC jo svaret fyldestgørende på. Beklager.

Så er der kun spørgsmålet med det konkrete link.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 08:32 #446

  • Niels
  • Niels's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Ja det er det kald.
Held og lykke
Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2