Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 10 feb 2022 19:46 #5563

  • MortenBak
  • MortenBak's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Hej

Jeg overvejer at købe mine første lokkegæs til pramjagt, men er i tvivl om, om jeg skal vælge lokkere med vacuumbund eller lokkere med køl. Hvad er jeres erfaringer med de to typer?

På forhånd tak.

Mvh Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 10 feb 2022 22:30 #5565

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 11 feb 2022 09:54 #5566

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Hej Morten
Jeg vil give cpfj fuldstændigt ret.
Der udover er det nemmer at pakke vakuum lokker end dem med køl, det er bare min erfaring.
God dag
Mvh Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 11 feb 2022 13:22 #5567

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Der vil altid være kompromiser du skal tage stilling til, lige meget hvilken lokker du vælger.

Køl lokkeren: har ved stort set dem alle sammen ( kender ikke til en der ikke gør i hvert fald ) den kedelige tendens at de klukker. Det er for mig virkelig træls da jeg bruger min hørelse rigtig meget, især i skumringen så jeg nemt kan kende forskel på de gæs der er i luften eller omkring mig. Det fede ved dem er at de ser rigtig flotte ude, og ligner mere en rigtig gås end vakuum flyderen. Jeg har eksempelvis Tanglefree Canadiere med aftagelige flokkede hoveder som er en vildt flot lokkegås, de vejer dog en krig og skal puttes i poser for at beskytte dem. De er dog ikke så nemme at pakke og fylder noget mere, endnu værre er dem med fast hoved de kræver noget mere plads at pakke.

Vakuum flyderen ( sportplast ): den klukker aldrig, og ligger rigtig godt på vandet. Den vejer ikke særlig meget og er nem at pakke. Især de ældre af dem er hårdføre, og malingen holder rigtig godt ( tror man måtte putte noget mere krads stads i dengang :) ). Ulempen er at når du køber dem får du 2 fouragerende og 1 vagt hver gang du køber 3 stk. Og det ser bare unaturligt ud med så mange spisende gæs og vagten har virkelig strakt hals, heller ikke noget der signalerer ro på flokken. Jeg havde 45 af disse for 6 år siden, solgte så mit setup, købte det tilbage men lokkerne var solgt. Jeg har så prøvet nogle forskellige, men har for et par dage siden købt 17 vakuum lokkere igen. Min plan er så at få fat i løse hoveder ( dem fra billige skaller passer på ) og ændre så jeg kommer ned på 1 fouragerende for hver 2 med oprejst hoved. Jeg gør det fordi jeg har haft rigtig stor succes med dem tidligere, men også fordi de er nemmere at pakke og mere hårdføre end de andre jeg har.

Som nævnt længere oppe er det et kompromis du skal tage stilling til, eller bare sige jeg gør bare det her og lever med det.
Da jeg kun jagter gæs betyder lokkeren rigtig meget, og jeg kan stadig være i tvivl om hvad der er det bedste. Nu får vakuum lokkeren et chance i den kommende sæson, og en anbefaling vil være at anskaffe dig canadiere, også selvom der kun er grågæs der hvor du jagter. Problemet med de nye vakuum lokkere i grågås / sædgås er at malingen falder hurtigt af på hovederne. Der er canadagåse hovedet lavet i sort plast, så det kommer ikke til at ske med dem. Og du kan sagtens jagte grågæs for canadagåse lokkere det lover jeg med 200% sikkerhed!

Skaller med rørskål: de vejer mindst, men har den ulempe at de kan vippe rundt i god vind eller bølger. Og gør de det midt i gåsetrækket kan det DÆLME være træls, jeg taler af erfaring her :). De er nemme at pakke, og ligner en rigtig gås ( især GHG’s ). De har dog den ulempe at de ligner katamaraner set bag fra, samt der ikke er meget hvidt på gumpen at lokke med.

Silhuetter: Dangate har fået lavet nogle sindssygt lækre silhuetter af grågæs, så jagter du kystnært eller ved sandbanke kunne du supplerer med disse lokkere, de kan også bruges på landjagt og er helt vildt flotte ( ligner helt sikkert en rigtig grågås ). Jeg har 24 stk af disse som fylder stort set ingen ting og er super nemme og hurtige lige at sætte op på strandbredden eller en sandbanke. Det er dog ikke altid jeg bruger dem, ligger jeg i det åbne er det naturligvis udelukket.

Håber du kan bruge det til noget, eller blev du mere forvirret :D.
Mvh Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, Lars Olsen, MortenBak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 12 feb 2022 07:42 #5568

  • MortenBak
  • MortenBak's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Tak for tilbagemeldingerne. Det er godt at høre jeres erfaringer, inden jeg selv skal købe. Tror det ender med vacuumgæs. Så må vi se om det bliver et hit.

@Tybjerg ved du om hovederne fra de billige biltemalokkere passer på sportsplastlokkere?

På forhånd tak.

Mvh Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 12 feb 2022 09:52 #5569

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Så lidt.
Jeg har ikke testet med Biltema’s, det kommer an på om de har en tap i bunden. Jeg prøver lige at smide et hoved i bilen og tjekke når jeg skal til Biltema, muligvis idag.
Jeg havde nemlig overvejet bare at købe extra hoveder hos netop Biltema hvis de passer. For prisen er jo fin for sådan en 6 stk lokkere hos dem.
Men syns også jeg så et sted hvor de kunne købes løse, det var en jagt biks på nettet. Jeg giver lyd når jeg er blevet klogere t).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 12 feb 2022 20:21 #5570

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg kan ikke tjekke det med Biltema lokkerne, jeg var derude og havde hoved med, men der er udsolgt :blush:.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkegæs: Vacuumbund vs. køl 13 feb 2022 21:27 #5571

  • MortenBak
  • MortenBak's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Tak for hjælpen Tybjerg. Det er virkelig fornemt!

Kan se at DKWAI har flere muligheder ift. ekstra hoveder, så der kan evt. suppleres den vej rundt hvis det er.

Mvh Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1