Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

De dyre lokkeænder 26 jan 2021 18:33 #4804

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg har længe gået og overvejet et letvægts setup, bestående af min lille sit-on-top kajak og 10-12 lokkeænder. Egentlig var det også sådan jeg startede strandjægerlivet for 3 år siden :P dengang bare uden erfaring og med de billigste lokkere på markedet.

Nu har jeg efter et par år været igennem lidt forskelige pramme og jagtformer - fra kravlejagt i en Bogø og motorbådsjagten på det åbne vand... Men jeg savner faktisk den frihed og det lette setup jeg havde i kajakken. En kajak på taget af bilen, 12 lokkere i tasken og bøssen over skulderen - det giver en et væld af muligheder og en frihed til at søge en masse områder af t)

Så for at perfektionere denne letvægts jagtform har jeg besluttet, at der skulle nogle lidt bedre lokkefugle til, og valget faldt på 12 stk. GHG Essential lokkere.

Så nu er jeg spændt på at se dem i virkeligheden! De er ikke de fineste eller dyreste på markedet, men umiddelbart syntes jeg de er flotte til prisen - om ikke andet på billederne.





Hvad er jeres erfaringer med de mere detaljerede lokkefugle? Er ænderne mere interesseret i dem, eller er det udelukkende for at tilfredsstille den kræsne jæger :lol:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

De dyre lokkeænder 26 jan 2021 18:39 #4805

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
I mørket er alle katte grå...

Men i dagslys vinder det lidt med lidt detaljer. Men min far kan stadig skyde en and over de gamle lokkere fra start 70 og næsten uden maling.. så der er også religion i det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

De dyre lokkeænder 26 jan 2021 18:48 #4806

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
En vis mand skrev engang herinde.

" flotte lokkere, er for jægerens skyld"

For mig handler det om tro og erfaring.

Den erfarne ved, at selv med de bedste lokkeænder er der ingen garanti for at ænderne kommer på skudhold.

De uerfarne tror på at det er på grund af "forkerte" lokkere det ikke sker.

Jagt er at søge erfaringer, hvis man mener det er forkert det man gør, så skal man gøre noget andet.

På vedhæftede billede var der Evian X lokkere ude for (ny pris) 7600 kr.
( man kan ikke se dem alle)

Som erfaren skuffede det mig at deres lokke evne ikke var bedre.
Den uerfarne trøstede sig med, at det ikke var lokkernes skyld ;-)
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

De dyre lokkeænder 26 jan 2021 20:16 #4808

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hehe...Ja selvfølgelig er det religion, hvorfor skulle lige dette punkt være anderledes en resten af jagten :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

De dyre lokkeænder 27 jan 2021 06:49 #4810

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
De kunstneriske detaljer er måske nok religion, men der er bestemt elementer der ikke er det. Herunder er en liste med et par bud. Mange af dem gælder primært ifht jagt i fuld dagslys.

- Lokkere med genskin virker ikke så godt som lokkere uden (gælder bredt) - flock gør ofte positiv forskel ifht mindske genskin især i vådt vejr
- - De dage hvor lokkerne overiser mindskes effekt tydeligt med voksende islag
- Lokkere der bevæger sig lidt virker som regel bedre end dem der ikke gør (gælder især duer og gæs)
- Lokkere der kan ses på lang afstand virker oftest bedre end lokkere der ikke kan (prioriter overvægt af hanner i f.eks. hvinænder og edderfugle)
- - Oversize lokkere virker som regel mindst lige så godt og ofte bedre end mindre lokkere (gælder bredt nok pga synlighed på afstand)
- - Flere lokkere er (til kritisk masse er nået) bedre end færre lokkere især til dykænder og gæs (synlighed på afstand)
- Lokkere der er udlagt i naturlig formation virker bedre end kunstig formation
- Lokkere udlagt det helt rigtige sted virker bedre end lokkere udlagt nogle få (hundrede) meter anderledes

Ved det meste trækjagt er der temmelig stor forskel på hvilket resultat der kan opnås på samme dag på samme terræn alt efter hvor optimeret setuppet er. Når det er sagt er et veltilrettelagt setup af elendige lokkere oftest langt bedre end et elendigt setup af selv de fineste lokkere.

Når man som Torben så kombinerer en dyb såvel bred viden om trækjagt med de lokkere man synes er allerbedst, ja så kan man jo så samtidig glæde siger over syn og effekt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.
  • Side:
  • 1