Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lokkefugle fra motorbåd 18 okt 2020 00:06 #4434

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Er der nogen, der har en smart måde at lægge lokkere ud fra en motorbåd på (Mopa)
Jeg ville egentligt gerne prøve at lægge for lokkere langt fra land på dybt vand, hvor en skydepram ikke rækker for mig, dertil har jeg livet for kært.

Men hvordan får man de forbaskede lokkere lagt ud?
Fra en skydepram går det fint, - liggende på ankerlien kan man ro dem ud til begge sider og senere justere prammenes placering,- det er lokkere på langline.
Men med en motor, går det ikke helt så let, da de let kommer betænkelig tæt på skruen og den kan hurtigt ”samle dem sammen” om den får fat.
Prøvede at vende båden, så den lå ankret med bagenden, det var lidt bedre, men stadig svært at komme ordentligt fri af dem, - måske en ekstra lang ankerline ville hjælpe
Det kan godt lade sig gøre at samle dem sammen ved at sejle op til den bagerste og hurtigt rykke dem ind, når man er vaks ved indsejlingen.

Tænkte det var en måde at bruge båden på, de dage og de steder, der ikke egner sig til ordinær motorbådsjagt, - og så er det ulig mere plads til kaffen i en større båd.
Nogen der har fundret "opskriften"?
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle fra motorbåd 18 okt 2020 13:35 #4436

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg ville koble alle langlinerne sammen til en lang line og så bruge et anker i hver ende.

Så kan man smide det først anker ud og koble den først line på. Man lader så båden drive, mens alle liner glider ud og kobles sammen. Så det andet anker i langlinen og man sejler denne ende ud til siden og op i vinden så hele linen kommer til at ligge some et U med åbningen op mod vindretningen.

Når de skal samles op, tager man først det ene anker så linen driver ned mod vinden. Man kan så enten samle dem op fra den frie ende (hvis der ikke er for meget vind) eller også sejle op til den anden ende og ankre båden mens man tager lokkerne ind.

Jeg har overvejet at bruge lokkere, men har aldrig fået det prøvet fordi man jo på motorbådsjagt sejler så langt omkring. Men man kunne nok bruge det om morgenen og så lader lokkerne ligge og komme tilbage til dem senere.

Jeg vil dog mene det er bedst hvis man bruger en mindre trækpram og derfor holder sig i et begrænset område.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle fra motorbåd 18 okt 2020 16:07 #4437

  • jbo
  • jbo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 5
Hej
I mitten af 90 brugte jeg den system med 5 Langelinie, hvor jeg have 10 fugle på være Langelinie. jeg lage dem med 30 meter mellem være Langelinie så jeg kunne sejle ned i mellem dem hvis edderfugle have lagt sig mit i lokken.
Jeg lade mig 300, 400 meter væk fra lokkene og venter på at der kom nogen fugle og lade sej ved edderfugle lokke, så prøve jeg at sejle dem op. De kunne holde ret godt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle fra motorbåd 18 okt 2020 22:42 #4441

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Tak for svar.
Hvorfor tænkte jeg ikke på Uét, for det har jeg da brugt før fra skydeprammen, når det skulle gå stærkt.
Uét vender så ”forkert” i forhold til vinden efter gængs udlægnings principper, men det kompromis er til at leve med.
Det sparer også på den line, der skal gå fra første and til ankerlod, når det er dybt og det er hurtig og enkelt at lægge ud og samle ind.
”Normalt” lægger jeg striberne i noget, der ligner et U dannet af 4 – 6 striber.
Det vil jeg prøve næste gang.

Den anden model med flere lange rækker, for så at sejle til dem, når de har smidt sig blandt lokkerne, egner sig vist kun til edderfugle.
Det bliver en lidt anden jagtform end egentlig trækjagt, men en spændende ide på dage, hvor de slet ikke vil holde.
Tak for svar, er der andre gode ideer, så kom blot med dem, måske også andre kan bruge ideerne.
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle fra motorbåd 20 okt 2020 06:41 #4445

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Brug synkende langliner. Ænderne monterer du med en meter grov monofilament og en stor lakseklips. Du lægger dem ud ved at holde mopaen op i strømmen eller vinden og så kører du langlinen ud og klipser ænderne på med en bådsbredde imellem dem så mange som du nu vil have pr line. I enden (det sidste du smider i) har du et anker, f.eks. 1 kg plovanker med en meter rustfri kæde. Hvis der ikke er støm eller vind til at styre retning på dine liner kan du naturligvis bruge anker i begge ender. Du skal til line med eet anker bruge ca 15 meter langline + 2x dybden hvor du jager hvis der er kraftig strøm. Sådan kan du hurtigt lægge de to-tre til otte dusin lokkere ud du skal bruge. Derefter placerer du mopaen oppe i vinden for det "hul" du har lavet mellem de to flokke af lokkere på stribe. Du kan relativt ubesværet sejle på tværs mellem lokkerne fordi du sejler over langlinerne og imellem ænderne og helt ubesværet på langs.

Det kommer helt sikkert til at give dig nogle fugle, men det giver mange flere og (synes jeg) er en meget større oplevelse at ryge helt ned på vandoverfladen i en mindre (synkefri) pram f.eks. en langelænder.

Husk tørdragt, VHF, vandtæt mobil, nødblus. Ville også overveje en EPIRB hvis du er i tvivl om hvorvidt din VHF og mobil rækker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1