Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Toiletrullecementlodder 23 maj 2020 10:15 #3931

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej
Jeg lavet et forsøg med at støbe lodder til mine lokkeænder i paprullerne fra toilet og køkkenruller.
Det er gået fint og man ender med et lod på ca. 300gr.

Materialer.
Ledningsstumper til øjer
Sokkelpuds, færdigblandet cementmørtel NB uden kalk. Pris 39kr. for en pose m. 20kg.
Og så paprullerne og lidt malertape.

Støb lodderne og pil pappen af dagen efter inden det er hærdet helt op. Fjern graterne samtidig med groft sandpapir.

Konklusion. De er blevet lidt for tunge i forhold til de 200gr. lodder jeg plejer at bruge, så næste hold bliver der justeret lidt på længden af “støbeformene”. Og så laver jeg nok et øje i hver ende så de kan ligge fastholdt langs kølen på lokkeren.
Lodderne er lidt ru i overfladen nu, så jeg må lige se om de sliber malingen af lokkerne når de bliver pakket ned. For så er det nok ikke en løsning der holder i længden. Men det er rimeligt udramatisk i forhold til handsker, briller og maske når der skal lejes med bly.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, BS

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 17:20 #3938

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Spændende projekt.

Du er selv inde på lidt udfordringer, størrelse/holdbarhed.

Kan man øge vægtfylden ved at tilsætte noget til blandingen?
Den noget porøse overflade kan man vel gøre mere holdbar ved at dyppe dem flere gange i lak?
Super du deler dine teorier med os.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 17:30 #3939

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har selv støbt en pokkers masse firkantede bly lodder af 500g jeg bruger til mine gåselokkere. Jeg har dog her på det seneste reflekteret en del over det med at bly ikke er så pokkers sundt.
Jeg er dog også virkelig glad for størrelsen samt måden de bider i sandbunden. Så jeg vil prøve at blande en spand polyester og så dyppe lodderne deri. Jeg tænker at det lag de får indkapsler bly’en og isolerer de skadelige effekter.

Bliver det noget møg tror jeg at jeg går i dine fodspor og laver nogle firkantede i samme materiale som du har gjort der.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 20:57 #3940

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej Torben
Ja, med hensyn til overfladen havde jeg tænkt at dyplakere dem i et eller andet. Nok alm. alkydlak.
Jeg har et lod hængene i vandet fra min jolle pt. og den får en tur med hammeren i morgen så jeg kan se hvor hårde det er. Så vender jeg lige tilbage. Det kan godt være cementprocenten er lidt lav til at være nedsænket i saltvand.
I forhold til vægten er sokkelpudsen det tungeste jeg kunne finde af mørtler, men det kan godt snyde lidt da det er tørvægt før opblanding. Jeg har lavet nogen i lynbeton og de ender med at veje det samme. Og de bliver glattere og sikkert også meget hårdere. Og så koster det lidt mere. Men dem er jeg ret sikker på kan holde.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 21:25 #3941

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej Tybjerg
Jeg har lavet dem her til gåselokkere. Den på vægten er lavet af lynbeton. De her vejer ca. 650gr. Støbeformen til dem er 1/2liters Skyrbøtter.
Jeg prøvede dem sidste år sammen med nogle lokkere jeg havde lånt og de virkede ok i op til 8s/m.
Bøtterne er også gode til at have patroner når man er afsted.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 21:43 #3942

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej igen glemte lige....
I forhold til at indkapsle blyet har jeg også en del “æbleskiver” jeg skal have gjort noget ved. Jeg havde tænkt mig at give dem en gang Hammerite maling af et par omgange. Mest fordi jeg helst vil arbejde med 1komponente malinger hvis jeg kan.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 24 maj 2020 23:31 #3943

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Altid dejligt når nogen forsøger selv, men man skal ikke sætte sin timeløn særligt højt, før lodder fra Toko er er bedre valg.
https://toko.dk/vare-kategori/sinkers/jern-lodder-over-100-gram/

Jern har en massefylde på 7,9 og beton ca 2,4, så jernlodder fylder kun en 1/3 af beton klodserne, - bly 11,3.

Til overvejelse uden at have prøvet, så er et ”ankers” evne til at holde fast ikke alene defineret ved dens vægt, men mindst lige så meget dens udformning.
Et plovanker er noget af det mest effektive, der findes, - måske skulle der tænkes i udformning?
Surfcasting fiskerne har deres udformning af lodder, måske er der ideer at ”stjæle”?
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/697-surf-lodder/
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 25 maj 2020 13:56 #3944

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg bruger jernlodderne fra Toko på flere af mine lokkere og de fungerer fint.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 25 maj 2020 22:01 #3945

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej igen
Tidsforbruget på at lave lodderne er ikke så slemt. jeg vil tro det har taget under 2 timer at lave lidt over 40 lodder alt inkl. i 3 forskellige vægte.
Jeg har hevet testloddet op af fjorden og smidt det hårdt ned i en betonflise 7-8 gange, så gik der nogle fliger af. Efter det fik den et par gode smæk med hammeren og det kunne den ikke holde til. Så det skal nok holde til vandpåvirkningen.

Til fmadsen. Ja! det kunne være godt hvis der var nogen der ville sætte et lille padehatteanker i galvaniseret eller forkromet jern i produktion, til en salgspris omkring 20 -30kr stykket. Så ville jeg nok ikke stå og fedte med plut og gamle ledninger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Toiletrullecementlodder 27 maj 2020 23:24 #3954

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Er der sådan et lod skal se ud, for at gribe bunden med mindst mulig vægt?
https://www.biltema.dk/baad/forankring/ankre/tallerkenanker-2000042229

En talerkenanker i miniudgave, ligner for mig noget der kan håndteres i en pram og produceres for et beskedent beløb.
En million købt i Kina, så tror jeg stykprisen er på de 20 - 30 kr, der blev nævnt, sikkert mindre.
Om det vil være det mindste bedre end et ordinært lod; - tja?
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen