Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

En eksperimentel kravlekajak 26 mar 2020 21:57 #3653

  • MGO
  • MGO's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 8
Hej Kim

Det vil jeg glæde mig til at læse. Jeg er selv ved at bygge en pram med forbillede i en Langelands pram. Så jeg hade en pram til lidt dybere vand. Da der bliver ret hurtig dybt her i Limfjorden . Nu må vi se hvornår den er færdig, er ved at lave hyller og ny bund brænder i kiwo så den er klar til 1/9. Nå det var et side spring.

Mvh Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En eksperimentel kravlekajak 27 mar 2020 07:54 #3655

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hvis jeg skulle bygge en lang og smal pram fra bunden, ville jeg ikke give den køl. Men jeg ville lave en let V-bund for at øge farten.

Jeg ville prioritere lav stikke dybde og ved at gøre selve skroget lavere mener jeg vindafdrift kan holdes nede.

Det er klart, at pontonerne giver vandmodstand, men ikke så meget som hvis skroget var bredere. Så min kravekajak tredie version er stadig lettere at kravle i end den lange pram på Michaels billede.

Ja, jeg sejlede til edderfuglene med en pagaj til kajak. Her på Horsens fjord ligger edderfuglene hele sommeren og der er mange kajakroere. Så jeg går ud fra fuglene er vante til at se kajakker uden der sker noget. Men det kan også være fordi det var havblik så det var sværere for fuglene at lette.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En eksperimentel kravlekajak 27 mar 2020 21:06 #3656

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Godaften Kim.

Fik mit jagttegn i lommen i 1981 og i 1984 købte jeg min første kravlepram af mærket Finjac.
Den blev i 1987 udskiftet med en Bogøkajak da det var den de "bedste" på Roskilde fjord benyttede.

Selv om mit blod allerede var inficeret af strandjagt (min far havde jagtet på Roskilde fjord siden 1961 og jeg var med fra 1971) var dine artikler i bladet Strandjæger i 80erne med til at lokke mig på vandet, selv de dage hvor man egentlig ikke rigtig havde troen på det.

Du har været til kæmpe inspiration for et utal af strandjægere her i landet og det skylder strandjagten (det der er tilbage) dig en stor tak for.

Din seneste artikel om "pontonkajakken" og de ideer der ligger bag den, er der hvor det for alvor går op for mig hvorfor vores art er gået fra homo Erectus til homo Sapiens.
Der var nogen der turde tænke
"ud af boksen", var der ikke det havde vi stadig slået hinanden oven i hovedet med køller ;-)

Jeg kan fra fordums tid huske din "kanokravler" og selv dengang slog det mig at en kravlepram der var længere end en mopa 2 måtte være temmelig vanskelig at manøvrere i hårdt vejr.
Endsige måtte vende radiusen være enorm?

Bogøens længde på 4 m og et meget lavt fribord kan godt give selv en erfaren kravlejæger "kamp til stregen", når den skal vendes på en tallerken, fordi gæssene ude på dybt vand langt fra land får "nykker" og bliver for nysgerrige.

Hvordan klarede din 5.25 m kanokravler den situation?
Hvordan har du det med det kompromis at din pontonkajak ikke kan indeholde ret meget grej og den mængde vildt (gæs) der virkelig er mulighed for at nedlægge med den?
Er det ikke meget at "ofre" for at få en hurtig pram?
Hastigheden er vel ikke det afgørende når man kravler, der gælder det om at "skynde sig langsomt " især ude på dybt vand.

Med stor respekt og velkommen til et forum der har ventet på dig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

En eksperimentel kravlekajak 28 mar 2020 08:52 #3658

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

Tak for de pæne ord, det glæder mig at høre. Og du har ret, at der er forbløffende få strandjægere tilbage.

Jeg har skrevet en artikel om min kanokravler, som jeg lægger op snart.

Kajakkens venderadius har jeg ikke oplevet som et problem. Den er meget støt på kursen, men ikke så meget, at den ikke kan drejes som nødvendigt. Det gælder for tredie version, og ikke den med kravelbrønde, som var sværere at dreje pga den ringe bevægelighed for kravleårerne.

Du har ret, at der er for lidt plads i kajakken og det er en af grundene til, at jeg ikke ville gentage projektet men bygge en lidt bredere pram fra grunden.

Med hensyn til farten, så er den ikke en fordel de sidste 1-200 m, og hvis man kravler med lokkeænder ude, betyder den ingenting.

Men til opsøgende kravejagt er det en stor fordel med en hurtig pram. Dels fordi man kan dække et større område med mindre anstrengelse og dels fordi man kan holde ud at kravle lange strækninger på dybt vand. Med andre ord, det er ikke selve farten der betyder noget, men den lethed hvormed prammen kan kravles på dybt vand. Det var netop for at få kajakkens store rækkevidde, at jeg lavede projektet.

Jeg hører ikke til dem, der ser en flok ænder på vandet og stager ind på 200 m afstand før de lægger sig ned og kravler. Jeg begynder ofte at kravle på over 500 m afstand, og så er en letløbende pram en fordel.

Jeg har altid syntes godt om Bogø kajakken, som bare er en smuk kravlepram. Jeg har aldrig købt en pga den store stikkedybde, som ikke passer til terrænerne omkring Horsens.

Jeg har hørt den ikke er så krængningsstabil, er det noget du synes er et problem?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En eksperimentel kravlekajak 28 mar 2020 18:26 #3660

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Når man har tilbragt så mange timer i en Bogø som jeg, oplever man det ikke (har desuden padlet i skydepramme siden jeg var 6 år).
Spørger man folk der køber den som sin første kravlepram eller folk der er vant til de fladbundede, ja så syntes de det er en levende pram.

Jeg vil dog påstå at blandt de kravlepramme hvor bunden er rund med køl er Bogøen den der er mest krængnings stabil, og med en bredde på 1m også den bredeste.

Min erfaring er desværre at der er for mange der ikke bruger den fornødne tid på at blive dus med deres pramme, og så kan selv den mest stabile pram være et lumsk bekendtskab.
Skal en kravlepram være "effektiv" skal der alt andet investeres en hulens masse timer før den bliver det, "offrer" man den tid bliver den også mere sikker for brugeren at være i.
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

En eksperimentel kravlekajak 28 mar 2020 20:32 #3661

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Det lyder virkelig som et meget spændende projekt, og bliver mere og mere nysgerrig på dine tanker omkring den.

Sådan jeg forstiller mig den pram du beskriver, så ligner den lidt en Leon schmidt med en lav højde, dog med en let V bund, 50 cm længere og ca 15 cm smallere og med to pontoner?

Du må lige rette mig hvis jeg har misforstået dine tanker omkring det her projekt, men V formen er for at gøre den mere retningsstabil og mindske vindafdriften (sammen med den lave højde, da den også bliver mere retningsstabil?) Her er kompromiset sikkerhed?

Pontonerne skal bruges for at den den ikke ruller i vandet da, da den er smal. Den er smal for at den er letløbende som en kajak og samtidig lav, men kan den så stadig bruges til formålet, som lyder til at den primært skal bruges til længere opsøgende jagt? Med så lav en højde, har man så lyst til at krydse sundet selv i let vind?

De 5 meter du vil give den, er det for at den får noget mere bæreflade så den stikker lavere? Eller er det for at få noget mere plads til dit grej da den er smal, så udstyret skal jo opbevares et sted?

Håber dit projekt med at bygge den op fra bunden bliver til noget på et tidspunkt. Det kunne virkelig være spændende at følge med i.

Til slut vil jeg gerne give Torben ret i hans udtalelser. For mit eget vedkommende var jeg aldrig kommet igang med strandjagt, hvis det ikke havde været for dine bøger. Jeg købte en riffel kort efter jeg havde fået jagttegnet og riffelprøven var i hus, og sammen med riflen fik jeg din bog med om strandjagt. Den stod på hylden der hjemme i et års tid og en dag fik jeg kigget lidt i den og fik mig selv overbevist om at prøve det og nu er strandjagten det eneste jeg gør i (med tiden stort set kun kravlejagt). Jeg er den første i familien i alle generationer der har jagttegn, så for mig er jagt ikke noget der er givet videre, så hvis det ikke havde været for dine bøger, havde jeg nok ikke haft en mulighed for at komme så 'nemt' igang og måske var interessen aldrig kommet? Så jeg er meget taknemmelig for det du har gjort for strandjagten og glad for at se dig her på siden og sluger alt, hvad du skriver råt, så bliv du endelig ved med det tak.

Mvh Lars.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

En eksperimentel kravlekajak 28 mar 2020 21:12 #3662

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Lars, ja det var jo et af formålene med mine skriverier at give folk, der ikke voksede op i en jægerfamilie et grundlag for at få startet med strandjagt. Så det glæder mig at høre.

Jeg prøver at svare på dine spørgsmål:

Sådan jeg forstiller mig den pram du beskriver, så ligner den lidt en Leon schmidt med en lav højde, dog med en let V bund, 50 cm længere og ca 15 cm smallere og med to pontoner?

Ja, lidt i den stil. Den større længde er dels for at give fart og dels for at give bæreflade, så den ikke stikker så dybt. En båd af denne type kan typisk sejle samme antal knob som længden i meter. Længden giver også mere sødygtighed fordi længere for- og agterdæk bevirker, at bølgerne ikke så nemt ruller ind i cockpittet. Lænden har også noget at gøre med at få cockpittet langt nok bagud, som jeg nævner senere.

Du må lige rette mig hvis jeg har misforstået dine tanker omkring det her projekt, men V formen er for at gøre den mere retningsstabil og mindske vindafdriften (sammen med den lave højde, da den også bliver mere retningsstabil?) Her er kompromiset sikkerhed?

V-formen er dels for at gøre den mere letløbende end en fladbundet pram. Det gør også bunden stivere end en helt flad bund, så prammen kan blive lidt lettere. Øger nok retningsstabiliteten lidt, da den vil stikke lidt dybere end en flad bund. Det ideelle ville være at lave den på rundspant, som min lange kravlepram, men så er det noget besværligere at lave formen.

Pontonerne skal bruges for at den den ikke ruller i vandet da, da den er smal. Den er smal for at den er letløbende som en kajak og samtidig lav, men kan den så stadig bruges til formålet, som lyder til at den primært skal bruges til længere opsøgende jagt? Med så lav en højde, har man så lyst til at krydse sundet selv i let vind?

Ja, pontonerne er fordi en så smal pram ikke er stabil nok. Og den smalle pram er for at gøre den letløbende. Min erfaring med kajakken siger, at en smal pram med pontoner stadig er mere letløbende end for eksempel min lange kravlepram (som er 85 cm bred). Men hvor meget forskel der er, er svært at sige uden at sejle med de to pramme side om side.

Jeg vil nok også lade pontonerne gå noget bag skærmen, så de dækker kravleårerne når fuglene ser prammen fra siden.

Det forudsætter dog, at cockpittet går så langt tilbage, at man kan bruge årer eller pagaj uden at ramme pontonerne, og for at det kan lade sig gøre, skal prammen muligvis være længere end 5 m. Det er noget jeg ville måle mig frem til på min kajak og så regne mig frem til den endelige længde.

De 5 meter du vil give den, er det for at den får noget mere bæreflade så den stikker lavere? Eller er det for at få noget mere plads til dit grej da den er smal, så udstyret skal jo opbevares et sted?

Som nævnt ovenfor, er der flere grunde til at lave prammen så lang. Det er naturligvis ikke så praktisk når prammen skal transporteres på bil eller trailer. Men her er det man ikke kan få alting.

Lad mig dog sige, at jeg her bare giver nogle løse tanker. Jeg har ikke besluttet at bygge sådan en pram, så jeg har ikke rigtig tænkt det igennem med mål og detaljer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2