Hej Lars, ja det var jo et af formålene med mine skriverier at give folk, der ikke voksede op i en jægerfamilie et grundlag for at få startet med strandjagt. Så det glæder mig at høre.
Jeg prøver at svare på dine spørgsmål:
Sådan jeg forstiller mig den pram du beskriver, så ligner den lidt en Leon schmidt med en lav højde, dog med en let V bund, 50 cm længere og ca 15 cm smallere og med to pontoner?
Ja, lidt i den stil. Den større længde er dels for at give fart og dels for at give bæreflade, så den ikke stikker så dybt. En båd af denne type kan typisk sejle samme antal knob som længden i meter. Længden giver også mere sødygtighed fordi længere for- og agterdæk bevirker, at bølgerne ikke så nemt ruller ind i cockpittet. Lænden har også noget at gøre med at få cockpittet langt nok bagud, som jeg nævner senere.
Du må lige rette mig hvis jeg har misforstået dine tanker omkring det her projekt, men V formen er for at gøre den mere retningsstabil og mindske vindafdriften (sammen med den lave højde, da den også bliver mere retningsstabil?) Her er kompromiset sikkerhed?
V-formen er dels for at gøre den mere letløbende end en fladbundet pram. Det gør også bunden stivere end en helt flad bund, så prammen kan blive lidt lettere. Øger nok retningsstabiliteten lidt, da den vil stikke lidt dybere end en flad bund. Det ideelle ville være at lave den på rundspant, som min lange kravlepram, men så er det noget besværligere at lave formen.
Pontonerne skal bruges for at den den ikke ruller i vandet da, da den er smal. Den er smal for at den er letløbende som en kajak og samtidig lav, men kan den så stadig bruges til formålet, som lyder til at den primært skal bruges til længere opsøgende jagt? Med så lav en højde, har man så lyst til at krydse sundet selv i let vind?
Ja, pontonerne er fordi en så smal pram ikke er stabil nok. Og den smalle pram er for at gøre den letløbende. Min erfaring med kajakken siger, at en smal pram med pontoner stadig er mere letløbende end for eksempel min lange kravlepram (som er 85 cm bred). Men hvor meget forskel der er, er svært at sige uden at sejle med de to pramme side om side.
Jeg vil nok også lade pontonerne gå noget bag skærmen, så de dækker kravleårerne når fuglene ser prammen fra siden.
Det forudsætter dog, at cockpittet går så langt tilbage, at man kan bruge årer eller pagaj uden at ramme pontonerne, og for at det kan lade sig gøre, skal prammen muligvis være længere end 5 m. Det er noget jeg ville måle mig frem til på min kajak og så regne mig frem til den endelige længde.
De 5 meter du vil give den, er det for at den får noget mere bæreflade så den stikker lavere? Eller er det for at få noget mere plads til dit grej da den er smal, så udstyret skal jo opbevares et sted?
Som nævnt ovenfor, er der flere grunde til at lave prammen så lang. Det er naturligvis ikke så praktisk når prammen skal transporteres på bil eller trailer. Men her er det man ikke kan få alting.
Lad mig dog sige, at jeg her bare giver nogle løse tanker. Jeg har ikke besluttet at bygge sådan en pram, så jeg har ikke rigtig tænkt det igennem med mål og detaljer.