Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Sejl til en kravlepram 06 mar 2020 14:32 #3567

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg har læst i bogen 'Strandjagt' om nogle stykker der brugte sejl på deres kravlepramme, og tænker at det kunne være sjovt at prøve at smide et sejl på min KIWO til sommer og lege lidt med det. Men hvordan bruges et sejl? Og er det en håbløs ting eller måske et 'glemt' redskab der kan gøre en tur til fjerne steder, lidt nemmere end årene og stikkerne?

Del gerne jeres erfaringer og billeder hvis det haves.

Mvh Lars.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Sejl til en kravlepram 12 mar 2020 09:48 #3590

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Jeg har selv kigget lidt på sejl, dengang jeg roede en del i havkajak, men aldrig prøvet det - så tag hvad jeg siger med et gran salt.

Så vidt jeg har forstået skaber et traditionelt trekantet sejl en del "vrid" i båden, der derfor gerne skulle have en køl for at modvirke sejlets sideværts effekt for ikke at være i fare for at kæntre. Dette kan man modvirke til dels ved at montere sejlet så langt fremme som muligt, men det kan så godt blive lidt svært at styre.

Dertil kommer, at et sejl uden bom vist ikke er så godt at krydse med mod vinden.

Der findes dog en mængde små, runde, sammenklappelige sejl, som kajakfolket bruger i medvind, og de skulle vist være fine nok. Jeg ville dog nok kun forsøge mig med den slags i en pram med køl eller ror, så jeg kunne styre retningen nogenlunde og forhindre at den vender siden til.

Her er lidt mere om kajaksejl: https://kayakguru.com/guide-to-kayak-sails/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven. Begrundelse: indsat link

Sejl til en kravlepram 13 mar 2020 12:42 #3598

  • Søren Schmidt
  • Søren Schmidt's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 0
Pramjagt med sejl beskrives også i bogen “Smakkejollen og friluftslivet” af Ib Ivar Dahl.
Her et uddrag:

“Til og fra jagtområdet kan den lille pram sejles for sejl på medvinds og halvvinds kurser. Prammens mast er så kort, at den kan stuves under dæk inde i prammen. Mastehullet i fordækket bør være så tæt foran mandehullet, at mast og sejl kan sættes, mens man sidder inde i hullet. Smakkesejlet er højnokket og fæstet til masten med masteringe, som glider let op og ned af masten. Sejlet sættes uden brug af fald, men skydes blot op ved hjælp af sprydstagen. Det kan gøres, mens man sidder inde i mandehullet.

Sejlet skødes over halvklamper på agterdækket i henholdsvis styrbord og bagbord side. Sprydstagen kan benyttes som stikker.”

Som det skrives kan et sådant sejl ikke bruges til at krydse op mod vinden da der - som søulven nævnte - ikke er en bom.
At krydse mod vinden med bom kræver at bommen “slår over”. Det er nok ikke hensigtsmæssigt med en mand i hullet som bommen vil slå over. En prams sejlegenskaber er givetvis også så dårlige at dens evne til at gå op mod vinden er begrænset.

Jeg forestiller mig at sejlet, før motorens indtog, har været en stor hjælp.

Mvh
Søren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sejl til en kravlepram 13 mar 2020 14:31 #3600

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Sejl på prammen
Søren Schmidt's citat fra "Smakkejollen og friluftslivet”, af Ib Ivar Dahl, beskriver på glimrende vis pramsejlads for sejl.
Gør du forsøget med sejl på prammen, så her et par dessiner.

Mast anbringes ca. 1/3 pramlængde, fra stævn, dog således, at det kan betjenes fra cockpit, LIGGENDE PÅ KNÆ.
Dækgennemføring og mastefod laves nemt af låg og gevindstykke fra 25 liter plastdunk.
Af sikkerhedsårsag INGEN bom. Fastgør skødet til sejlet.
Selvom du ikke bruger bom, kan sejlet presse dig, når det "bommer". Pas på knuder på skødet, og pas at skødet ikke går "i bekneb". Skødet fæstes i glide/rullepunkt godt ude på agterdæk.
Når sejlet bruges, udspændes det, af spilerstage og skøde.
Sejl på pram er en farlig øvelse. Hav altid tjek på hvordan skøde kan frigøres. Hvis IKKE du har tjek på skødet, risikerer du at kæntre, eller sejle prammen ned!!!
Brug af sejl gir' ofte "gratis tur" den ENE vej.
Med venlig hilsen, cpfj
Billederne herunder viser 2 forskellige dæksgennemføringer.
Dækgennemføring på motorpram


Dækgennemføring på kravlepram

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Dobbelt txt

Sejl til en kravlepram 13 mar 2020 20:48 #3601

  • kajope
  • kajope's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg prøvede for ca 30 år siden at lave sejl til min Jaco kravle pram, det var en granrafte på ca 2m der gik gennem en bøjle der var gjort fast på træet ved fordækket og ned i en fod på bunden af prammen. Bommen på ca 1,2m sad i en bøjle lidt over dækket således den kunne slås op mod masten og sejlet rulles om det hele, jeg lagde den nu i land, når jeg jagede, den fyldte for meget i prammen. Jeg lå på knæ og styrede roret med fødderne, men tæt mod vinden kunne den ikke sejle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sejl til en kravlepram 15 mar 2020 08:24 #3602

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg havde engang en lang kravlepram, som var bygget over et kanoskrog. Den var 525 cm lang og 85 cm bred. Jeg havde lavet et lille trekantet sejl til den på omkring 1,5 kvm. og det sejlede den fint med i medvind og sidevind, men den kunne ikke krydse.

Der er to problemer du løber ind i med sejl på kravlepram. Det første er, at hvis du driver opsøgende jagt, så skal du kunne have sejl og mast inde i prammen. Det giver en begrænsning på mastens længde, da du jo ikke kan have den liggende midt i prammen men må have den i den ene side.

Så masten kan måske blive 2-2,5 m lang, og det begrænser selvsagt sejlets størrelse. Det betyder så i praksis, at prammen ikke kan krydse fordi sejlet bliver for lille.

Det andet problem er, at hvis du vil have et så stort sejlareal, at prammen kan krydse, så bliver der risiko for, at prammen kan kæntre i frisk vind. Og det er jo ikke så spændende. På lavt vand er selve risikoen lav, men at få gevær og alt grej i vandet er ikke en oplevelse jeg længes efter at prøve.

Så i praksis, er det nok bedst at lave et sejl, der kan ligge inde i prammen og så stille sig tilfreds med, at det kun bliver et hjælpesejl i med- og sidevind.

Min pram var meget letløbende, men der skulle stadig en del vind til, for at sejlet gav fart. Med let vind, kunne jeg stage hurtigere. Men det var en sjov oplevelse at sejle med sejl og jeg fandt, at jeg kunne styre prammen ved at flytte min vægt frem og tilbage.

Sejlet blev lavet af lærred og jeg fik syet en slidse i den ene side, som jeg kunne stikke masten op i. I den underste kant var der også syet en slidse til bommen. Der var et øsken i enden af bommen, som skødet (en snor) kunne bindes fast i. Der var et øsken i masten, som bommen var fastgjort til med en krog.

Masten var en 35 mm rundstok, men et aluminiums rør vil være lettere. Bommen var tyndere, nok 25 mm.

Som mastefod, tog jeg to stykker finer, som jeg skar et hul i lidt større end mastens diameter. Det ene stykke blev støbt fast på dækket med fiber og det andet støbt fast i bunden. Hullet i dækket var placeret så langt fremme, at jeg kunne nå det fra cockpittet og altså kunne montere sejlet uden at skulle ud af båden.

Jeg vil tro en KIWO kan sejle fint med sejl på grund af det store spring, men kun i med- og sidevind.

I dag ville jeg overveje et smakkesejl fordi man får større sejlareal mad samme mastelængde. Det vil give mere fart.

Jeg ville lave sejlet af let presenningsstof og sætte nogle ringe i den ene side med et tyndt reb viklet om masten. Og så en ring i hjørnerne til sprydsstagen og faldet. Mast og sprydstage af alu rør. En anden mulighed var at finde et brugt sejl fra en optimist jolle.

Se billeder i et senere svar.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Sejl til en kravlepram 15 mar 2020 15:42 #3603

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej alle sammen og mange tak for de gode råd og ideér.

cpfj: Har du nogle billeder af dit sejl? Går ud fra at siden du har de gennemføringer i dine pramme, så har du vel et sejl, med mindre det er gået på pension? Kunne være meget spændende at se, hvordan du har valgt at lave dit, da jeg har lagt mærke til at du har mange kreative ideér.

Du skriver også, "Skødet fæstes i glide/rullepunkt godt ude på agterdæk", når man ikke har nogen erfaring overhovedet med sejl, så må jeg sige at jeg ikke forstår at skødet skal fæstes på agterdækket? Har læst mig frem til at skødet er et reb, men hvad skal det reb bruges til? Jeg troede man holdte fast i den nederste 'bom'? og så drejede det med håndkraft til højre og venstre, men det gør man vist ikke?

I et smakkesejl, hvor den skrå sprydstage sidder fast på hovedmasten, hvordan er de to sat sammen? Er det en form for tapsamling eller kan det klappes sammen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Sejl til en kravlepram 22 mar 2020 09:36 #3626

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Her er hvad jeg sagde om sejl i min første bog Strandjæger samt et par billeder fra bogen.











Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Sejl til en kravlepram 22 mar 2020 12:17 #3627

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Dimensioner, her for sejl til modificert Sundby/JanAndersen pram:
Mast: 1.95
Spilerstage: 1.70
Sejl, startende ved mast, og så med uret: 1.20...1.00...1.90 og 1.20 (ca 1.75m2)
Skøde til sejl: 4.00 (8mm, gerne glat og stift)
Bund til dæk: 0.40
Med venlig hilsen, cpfj
Sejl og ror, sejl 2.6 kg, ror 0.8 kg

Mast ved gennemføring (40cm)

Mast påsat pram

Mast på græsplæne

Kik i mandehul, efter kravl. Mast ses sammenpakket

Skøde vist ført gennem rulle-blok, hægtet på agterdæk
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Txt til billede ændret
  • Side:
  • 1