Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Kiwo kravleprammen. 26 feb 2020 14:11 #3500

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Tak for indlæggene. På tænker at gå tilbage til min første pram. Jafien. Den kan det hele også let motorjagt. Den kan det dybe og det lave vand. Svømmeænder, gæs og hvinænder.

Mit spørgsmål er hvor mange der bruger den til kravle jagt og hvad jeg bør tænke på

Jafien er god med årer pagaj og motor!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kiwo kravleprammen. 26 feb 2020 14:13 #3501

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Tænker det skal være en siddeoppram i hvid

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af mikaelws.

Historien om Kiwo kravleprammen. 01 mar 2020 17:28 #3537

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53

kimworm skrev: Jeg har lavet en del forbedringer, og som det seneste har jeg lavet en tilbagelænet og afrundet kravleskærm over en form af hønsetråd. Den er stadig aftagelig og bliver skubbet ind under et par slidser jeg har støbt på fordækket.


Hej Kim.

Kan jeg få dig til at uddybe, hvordan du har lavet formen over hønsetråd? Jeg har altid lavet dem på en bøjet masonit plade, men det er ret besværligt og støbningen foregår over flere gange.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Historien om Kiwo kravleprammen. 01 mar 2020 19:59 #3542

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Lars,

jeg har desværre ingen billeder af selve processen.

Jeg havde jo den gamle skærm af støbeplade, så den satte jeg på prammen. Det gav mig omridset.

Jeg skar så nogle lister til, som jeg skruede til skærmen, så de gik i en vinkel fremad ned til fordækket. De blev limet til fordækket med hot glue.

Der var også et par vandrette lister, som gik fremad fra skærmens udhæng (højre og venstre hjørne) til rælingen.

Skydeskåret blev lavet af finer.

Listerne gav mig et stativ at forme hønsetråden over. Tråden blev dels skruet fast og fastlimet med hot glue.

Dernæst blev tyndt plastic lagt over så polyesteren ikke drypper igennem.

Jeg brugte to lag 300 gram måtte, hvilket gjorde skærmen lettere end min gamle skærm. Fordi hønsetråden er meget bulet og ujævn bliver glasfiberen alligevel meget stiv.Jeg bukkede fiberen omkring toppen af træskærmen, så jeg fik en stiv overkant.

Træstøtten af finer er først og freemest til at holde geværet, så det ligger fast og man kan sigte ud gennem skærmen. Det gør dog også skærmen mere stiv. Men den kunne erstattes af en trræklods foran cockpitkanten.



Jeg støbte en tykkere kant over fordækket og brugte malertape som slipmiddel. Kanten blev senere skåret ren og jeg dækkede den med malertape. Jeg støbte så et tykt lag fiber over kanten som hæfter på fordækket. Derved fik jeg en kant som skærmen kan skubbes ind under. Det er hurtigt og skærmen står godt fast.




Hvis det hele lyder meget besværligt, så er det fordi det er meget mere besværligt end at lave en flad, lodretstående skærm. Desuden fylder den buede skærm mere inde i prammen.

Fordelen er, at den tilbagelænede skærm syner mindre og ligner en sten.

Jeg har dog tænkt på, om det er besværet værd. Jeg brugte før en lodretstående skærm og havde et camouflagenet limet til fordækket, som kunne trækkes op of fastgøres til skruer på skærmens overkant. Det fik også skærmen til at se mere afrundet ud og virkede egentlig udmærket. Men det er jo sjovt at prøve noget nyt. Er det så bedre at kravle til ænder med den nye skærm? Det synes jeg godt nok er svært at sige. Men jeg synes klart det er bedre end en lodret skærm uden camouflagenet.

Følgende bruger(e) sagde tak: Wac

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Historien om Kiwo kravleprammen. 01 mar 2020 22:52 #3544

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
mange tak for tråden, fra en kommende kravlejæger i jafi....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kiwo kravleprammen. 02 mar 2020 16:39 #3553

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Tak for den fine beskrivelse Kim. Det kan jeg sagtens gå videre med. Jeg synes din måde at montere skærmen på prammen er lidt af en genistreg, som jeg helt sikkert vil kopier. Det eliminere jo også det lys der kan kravle ind under skærmen, hvis man vil gå helt i detaljen. De 2 lag 300 grams måtte har du vel ikke kunne ligge i to hele stykker oven på hinanden? Når overfladen er så bulet, så er det vel umuligt at rulle luften ud?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kiwo kravleprammen. 03 mar 2020 16:36 #3558

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg river måtten i ca 25 cm strimler, som jeg bare overlapper med et par cm.

Når jeg forskyder samlingerne bliver det stærkt nok.

Jeg bruger mere polyester end normalt, så måtten bliver helt blød og derfor kan formes over bulerne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.
  • Side:
  • 1
  • 2