Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Karteskeer vs. stager vs. stikker 16 dec 2019 10:56 #3164

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Hej

Jeg er kommet til at købe en Bogø til at supplere min Kojak (og fordi jeg var træt af at brække ryggen på at slæbe rundt på Kojakken, hver gang jeg skulle ud), og fordi jeg synes at kravlejagten lyder superspændende.

Har skrevet lidt med Wac, som har opfordret til at lægge et indlæg op her med billeder af prammen. Det skal jeg nok også, men inden da har jeg lige et basalt spørgsmål:

Hvornår bruger I erfarne kravlere stikkere til at skubbe af fra bunden?
Hvornår bruger I karteskeer?
Hvornår kommer stagerne i spil (og er det stager og stikkere det samme?)?

Jeg har købt en rundstok i Bauhaus og savet den til, så jeg kunne "gå" af sted, og fik testet det her i weekenden. Ganske som Wac sagde, så var det noget mindre end optimalt, og de 3 ænder, jeg prøvede at kravle til, sagde farvel på 75-80 meters afstand. Jeg var drevet lidt ud pga. let vind, og dermed mistet terrænet som baggrund, prammen vippede godt og grundigt når jeg korrigerede med stagerne for at holde fronten mod fuglene, og så døjede jeg med at holde fremdriften uden at plaske for meget rundt. Så det er præcis lige så svært som alle siger, og jeg forventede ikke andet - det var stadig sjovt!

Meeen, jeg så også lyset i jagtformen og har allerede gået og nulret mit setup lidt til, det er jo mindst halvdelen af glæden :) Næste skridt er at få lavet en bedre fremdriftsløsning, og her håber jeg, at I kan byde ind med erfaringer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Karteskeer vs. stager vs. stikker 16 dec 2019 12:50 #3165

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg har også stort set lige taget beslutning om at ville i gang med kravlejagten, og har stået i samme situation. Min skærm er ikke færdig, så jeg har ikke været afsted endnu, men der hvor jeg jager er der stor variation i vanddybden, så stikkere vil aldrig blive optimalt. Det er den samme besked jeg har fået fra en erfaren kravlejæger, som jæger i samme område og gladeligt øser ud af sine erfaringer. Jeg er blevet anbefalet at bruge karteskeer i stedet, men vi er for langt henne i sæsonen til at jeg kan bruge den fornødne tid på at fremstille disse, så jeg har besluttet at starte med en af de adskillelige pagajer fra Biltema, hvor jeg så har kappet lidt af "midten", for at få håndtagene lidt kortere. Med lidt maling er jeg sikker på at det godt kan fungere midlertidigt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Karteskeer vs. stager vs. stikker 16 dec 2019 19:34 #3167

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg bruger karteskeer afhængig af, hvor jeg kravler og stort set kun, hvis jeg ved der er let vind.

Jeg bruger dog mest stikkere i den fladbundede pram, hvor et den korte (60 cm) er bundet sammen med den lange (90 cm), så jeg ikke har nogle snore der krydser i prammen, så den jeg ikke bruger ligger bare som 'anker' for den jeg bruger i prammen.

I en Bogø bruger dog helst kun karteskeer, hvis jeg kan slippe afsted med det, for når jeg stikker mig frem i sandbunden, så ruller den en anelse når jeg støder, da bunden af prammen er rundspantet og ikke flad, som mange af de andre kravlepramme, så den er lidt mere levende. Et godt råd jeg engang fik af Hr. Raunstrup var at fylde en dunk med vand og smide den ud i stævnen, det gør den lidt nemmere at styre.

Det jeg kalder for en stage er en lang åre på 310cm, hvor jeg står op og stager (skubber mig frem med enden af åren) i sandbunden. Det gør jeg som regel kun når jeg skal til og fra en plads, hvor jeg ikke må jage eller skal hjem, for man syner jo en del når man står der som et fyrtårn.

Er jeg opsøgende så bruger jeg en padle i en Bogø eller et par lange transport stikkere. Mener mine er 160cm lange. Samme form som almindelige stikkere, bare væsentlig længere. I en fladbundet bruger jeg stikkere eller årer.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Karteskeer vs. stager vs. stikker 16 dec 2019 20:47 #3169

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg stager stort set kun. jeg har altid tre sæt med.. det var det der var med kravleprammen da jeg købte den så sådan blev det.. men det giver god mening idet området jeg kravler i, udelukkende består af nogle lavvandede plateauer med ret stejle skrænter ud til sejlrenden. når jeg bevæger mig mellem plateauerne bruger jeg en kanopaddel da den syner og larmer mindst...
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Karteskeer vs. stager vs. stikker 16 dec 2019 21:46 #3172

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
OK, foreløbig tak!

Det giver mening med stager (transport) vs. stikker (mere til kravl). Lige nu bruger jeg en pagaj til at komme omkring i Bogøen, mest fordi det går dejligt stærkt for en gammel havkajak-roer. Men måske en padel var et mere diskret valg...

Jeg er en kende hæmmet af, at jeg hverken har værksted eller motoriseret sav af nogen art, men til gengæld fuldtidsjob og familie med små børn. Så ånden er redebon, men tiden og grejet til at producere overbevisende karteskeer og stager er knap, især hvis jeg vil noget denne sæson. Men mon ikke jeg kan få produceret en simpel karteske eller to i weekenden?

Jeg kan kigget på cpfjs guidecpfjs guide , men han skriver at det er til sidde-op-kravlere. Hvad er forskellen mellem sidde-op og ligge-ned karteskeer? Størrelsen?

Min plan var et skrue et kort stykke rundstok (15-20cm) på et kort stykke brædt (20-30cm), som jeg høvler/sliber til at have en kant i begge sider og en spids i enden, så jeg ender med en slags mini-padel, som jeg så kan bruge til at trække mig frem i vandet iflg. Kim Worms beskrivelse i håndbogen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Karteskeer vs. stager vs. stikker 17 dec 2019 17:23 #3177

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 639
  • Modtagne Tak: 294


Billeder af den Bogø "du kom til at købe" tak ;-)

Hvor henne i landet befinder du dig?
Er du i nærheden af Viby Sjælland er du velkommen til at kigge forbi.
Så kan vi kigge lidt på mine løsninger angående Bogø kajakken.

"Jeg er ikke ekspert, jeg har blot opfundet 1000 ting der ikke virkede"
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Karteskeer vs. stager vs. stikker 17 dec 2019 20:02 #3178

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 233
  • Modtagne Tak: 288
Hej Søulven
Ligge ned karteskeer vs sidde/ligge på knæ karteskeer.
Når du jagter, liggende på på brystskammel, er dine arme tæt på vandret, derfor skal du bruge karteskeer magen til dem Torben Raunstrup bruger. Omvendt, jager du siddende/liggende på knæ, er dine arme tæt på lodret, derfor er mine, cpfj's, at foretrække.
Det skulle være muligt at lokke Torben til at oploade et billede af sine karteskeer.
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Karteskeer vs. stager vs. stikker 18 dec 2019 07:14 #3182

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
OK ok, jeg skal nok lægge billede op! Det bliver her i weekenden, når den kommer i vandet igen og ikke står på traileren. Kravleskærmen der fulgte med er ret lav, så liggende er pt. den eneste løsning, selvom jeg godt kan se nogle fordele i at sidde op.

Jeg bor i Århus, så desværre et stykke fra Viby Sjælland, men hvis du kan lokkes til at lægge et billede eller to op af dine karteskeer ville det være værdsat :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Karteskeer vs. stager vs. stikker 18 dec 2019 08:18 #3183

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 639
  • Modtagne Tak: 294


Århus er et stykke væk ;-)

Disse "kravleårer" er konstrueret ud fra mit behov for kravlejagt.
Jeg indså tidligt at mange af mine fugle skulle skydes på vand dybder hvor almindelige stikkere ikke kunne være med (2-5m)
At have prammen "fyldt" med 3 slags stikkere + "karteskeer" duede ikke for mig.
Derfor blev disse "kravleårer" løsningen og har været siden 1989.

Der er ingen tvivl om at det kræver mere "vilje" at jagte på dybder hvor stikkere ikke kan nå bunden.
Al fremdrift og styring er alt andet nemmere ved kontakt med bunden.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Karteskeer vs. stager vs. stikker 19 dec 2019 08:53 #3190

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Det er meget fornemt, Torben - tak for billederne, så har jeg lidt at gå efter :)

Jeg er stor tilhænger af ikke at skulle opfinde for mange dybe tallerkener selv, så det er virkelig fint at kunne få god hjælp her. Der kommer billeder i løbet af weekenden!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2