Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 15 dec 2019 19:32 #3159

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hejsa

Jeg har fået lyst til at prøve kravlejagten, men jeg synes der er så mange spørgsmål der trænger sig på, så derfor ville jeg lige høre om der var nogen herinde der kunne hjælpe med deres erfaringer.

Punkt 1) Jeg bor i Salling midt i Limfjorden og kommer nok ikke til at drive jagt mere end en times kørsel herfra. Så er der overhovedet nogle steder, hvor den slags er muligt i det område?

Punkt 2) Jeg bor i nærheden af Risgårde Bredning som hvert år byder på godt med hvinænder. Kan det lade sig gøre, at kravle til hvinænder, eller bliver det meget få succeser man får med det?

Punkt 3)

Jeg har jo som sagt hvinænderne i baghaven, så det ville da være dejligt at kunne drive lidt trækjagt på dem også. Derfor er jeg meget interesseret i erfaringer med valg af pram.

Jeg tænker på lede efter en JAFI eller Holstebro, for dem har jeg en opfattelse af, at der både kan bruges til kravle og trækjagt, samtidig med at de egner sig til ligge på det mere åbne vand.

Men drømmen er at være mere mobil og jeg vil gerne tilbagelægge forholdsvis store distancer på kravlejagten. Så man for samme frie fornemmelse som når man ror kajak. Derfor ville jeg gerne have en kravlepram man kan ro med pagaj.

Så derfor er mit spørgsmål findes der kravlepramme som egner sig til det dybere vand og som samtidig også kan bruges til trækjagt? Eller er det en selvmordsmission at ligge sig i en Bogø 100 meter fra kysten i 6-8 sekundmeter?

Skal jeg måske bare erkende, at man ikke kan få det hele og satse på en JAFI/Holstebro?

Tager jeg fejl når jeg antager at JAFI/Holstebro prammene er tunge at ro, og derfor ikke kommer til at give den der kajak-friheds-følelse?

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 15 dec 2019 21:52 #3161

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Min spinkle erfaring med en Bogø er at den er ganske fornuftig at sejle rundt i med pagaj. Siddende på knæ mit i prammen, så kommer man hurtigt afsted, og den føles rigtig stabil. Jeg har ikke på noget tidspunkt været utryk i min.

Men Bogø på dybt vand? Nej og bare nej :)

Bogøen er lav og har så godt som intet fribord (hvilket er super til en kravler!), men er du på dybt vand og en bølge slår ind over den, så er du på den! Den er ikke “synkefri” forstået at der er ingen opdrift i den, hvis den først er fyldt med vand.

Jeg ville nødigt ligge med min Bogø et sted hvor jeg ikke kunne vade i land selv.

Jeg har prøvet at have min på dybere vand en enkelt gang (med elmotor) en dag hvor vandet var roligt... og det fungere jo fint nok så længe prammen er ovenvande :) men fornuftigt er det ikke!

Bogøen kan sagtens bruges til trækjagt på lavt vand. Uden problemer! Jeg har skudt flere ænder fra min på træk end ved kravl.

Men vil du længere ud, så ville jeg personligt kigge i retning af noget lidt mere sødygtigt og med lufttanke. Det kunne f.eks være en nyere JAFI.

Skulle du alligevel få lyst til en Bogø så sig til! Min kan købes for et rimeligt beløb inkl. skærm osv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 19 dec 2019 12:19 #3192

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Ras

Tak for dit svar. Det bekræftede jo min fornemmelse, af at skal der gøres et forsøg på kravlejagt til de hvinænder, må det blive i siddende stilling, så ved man da også at man har en god trækpram, hvis man må opgive.

Tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 19 dec 2019 12:43 #3193

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Daniel,

Nu er jeg ikke kravlejæger, men har ofte prøvet at sejl til Hvinænder i motorbåden. Og det er ikke lykkedes endnu. Hvinænder tror jeg er meget svære at komme til ved opsøgende jagt.

En jafipram er en rigtig dejlig pram, som jeg selv har haft i mange år. Den kan flyde med fuld oppakning og med mig i, når vandet når mig til anklerne. Den kan bruges til kravlejagt, men ikke mange jeg har hørt om gør det.
Jeg tænker Jafien er en anelse for høj, dermed stor vindafdrift og tænker det bliver anstrengt at kravle ret langt, i den.

LS-prammen er brugt som kravlepram, men den er også lige en smule lavere end Jafien.
LS-prammen som kravlepram kan du se i Bådarkivet.

Holstebro prammen er lige en anelse større end Jafien, så den tror jeg du vil komme til at arbejde med under en kravletur.

Her kan du også se Skaise prammen som sideop kravlepram.

Men har du en nyere Jafi pram, får du indbyggede lufttanke som en god sikkerhed. og en fantastisk trækpram, der er nem at ro.o og som flyder på ganske lavt vand. Og skulle der mangle vand, så er det ikke den værste pram at trække.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 20 dec 2019 01:09 #3196

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg har en kollega, en middelaldrende makker født og opvokset på Langeland. Han har gået meget på pramjagt og det meste af det som sende kravl i en hjemmestøbt JAFI klon.

Hvis ellers bare halvdelen af hans historikere er sande, så kan man sagtens have succes med at kravle i en JAFI! Også til hvinænder :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 22 dec 2019 22:26 #3201

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Tror nu nok vi er en del der har brugt en Jafi som kravlepram. En Jafi er ikke ideel til noget som helst, men kan bruges til det hele – en allround pram, som Fynboe kaldte den. Det er dog en fordel at have lange arme, og efter min mening, en fordel at sidde-op – nemmere/hurtigere at skyde når det skal gå stærkt. Hellere opgive et par krikker på det helt lave vand, pga af kølen, mod sikkerhedsmæssigt, at kunne hente en anskudt fugl langt fra kysten.
Har nok brugt 90 % af min pram-tid i en Jafi, med at kravle i nærheden af lokkerne, til de fugle som har smidt sig i området, og bortset fra kortnæbbet gås, har jeg fået alle andre arter i prammen. Skal man kun kravle og langt, er en Bogø klart den bedste og hurtigste.
Bortset fra allerførst på sæsonen, er hvinænder ikke nemme at kravle til, men det er da lykkedes et par gange.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram til kravlejagt i den centrale del af Limfjorden? 23 dec 2019 14:03 #3204

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej alle

Mange tak for jeres hjælp. Så bliver det nok en JAFI eller lignende jeg vil forsøge mig med. Nu må vi se, hvad det brugte marked byder i fremtiden :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1