Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Krapa kravlepram 19 feb 2019 12:50 #2317

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
I en anden tråd var der et billede af en Krapa kravlepram, og den ligner jo ikke noget man normalt ser, når man snakker kravlepramme, så kunne godt tænke mig at høre, hvad jeres erfaring er med netop denne pram? Det må umiddelbart være en 'side op kravler'?

-Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krapa kravlepram 19 feb 2019 13:02 #2318

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Apropos gamle reklamer fra bladet strandjægeren. Så har jeg denne og ja det ser ud til der kan kravles siddende i den.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krapa kravlepram 19 feb 2019 16:11 #2319

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Jeg tror ikke den fik det store gennembrud.
Strandjægere er meget konservative med deres pramme og udstyr og denne var nok en tand for "anderledes"
Jeg har siddet i en sådan pram tilbage i 1986 (ikke i en jagtsitutation, men dog på vandet)
Prammen er stabil med den meget brede forende, men for dælen der skal pløjes meget vand med den bredde.
En kravlepram skal helst glide let og ubesværet fremad, denne krævede stærkere arme end normalt.
Sidde op?
Jeg mener der var plads nok i cockpittet til at ligge ned, kan man ligge ned kan man vel også sidde op ;-)
Kender 2 der har brugt Bogøkajakken til "sidde op" kravlejagt og de havde vist stor succes med det.

Det er ikke mig på billedet, men det var i den pram.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Krapa kravlepram 20 feb 2019 19:19 #2323

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Ja jeg tænker at nogle modeller er lavet til at man skal sidde op i dem? Den krapa pram ser ret kort ud og 'lommerne' som man skjuler hænderne bag ved, ser umiddelbart ud til at side lidt langt tilbage ift, hvor kravleskærmen skal være. Jeg kravler med ansigtet helt oppe i skærmen og jeg ville ikke kunne have mine hænder der hvor de lommer er.

Men ja jeg kunne godt forestille mig at den er lidt svær at pløje sig igennem vandet med. Den ser også ud til at være helt uden spring i stævnen, men den kan sikkert komme ind på meget lav vand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krapa kravlepram 20 feb 2019 23:08 #2324

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Som der står i annoncerne i tråden, er pramjagt for mandfolk, og ’rigtige mænd’ sidder op, og ikke noget med at ligge mageligt og dovne den af … B)

Det hele drejer sig nu nok mere om traditioner i lokalområdet, hvad man kommer i gang med og terræner med en del store sten. Ingen tvivl om, at med den mindre skærm, er det nemmere at komme på skudhold, men det synes jeg så man sætter til, når man skal skyde. Især når det skal gå stærkt, og man måske er på skudhold, men lige vil 5 m tættere på, og fuglene så pludseligt letter. Har også mange gange oplevet, at der er kommet fugle forbi på skudhold, mens man kravler til andre, og så synes jeg det er lettere / hurtigere at få udnyttet den chance.

På billedet lige forfra, syner geværet mere, end hvis det peger lige mod fuglene, men jeg skal også have plads til skulderen under skæftet. Lavede både en høj og lav skærm til Bogøen, valgte den høje, og overvejede at forlænge fordækket, men når man bare rykker lidt tilbage når man bare skal videre/hjem og finder ballancepunktet, er Bogøen den mest letløbende pram jeg har haft. Og især med vinden agten for tværs, får man glæde af den højere skærm.

Ps – Desværre blev den stjålet for en del år siden, så hvis nogen genkender den, med den specielle måde skærmen er sat på med de gafler i rustfrit, også selv om skærmen måske er lavet mindre, så send en PB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1