Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 24 jan 2023 12:44 #6133

  • Silberg
  • Silberg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Året (næst)sidste tur har sat gang i den spæde planlægning af den kommende sommers projekter.
Det står på glasfiber arbejde i lange baner - låg x3, kravleskærm, reparationer og ny kravleskammel.
Så lige en stribe spørgsmål ang. fiber arbejde til det alvidende forum;
Hvad hedder det materiale man kan støbe ind i fiberen, som stiver store flader af? Det ene låg er til en Leon, og det kan hurtigt blive noget dingelværk hvis det ikke skal være for tykt/tungt.
Hvor tykt støber I en kravleskærm - og hvor meget forstærker I den i bøjningen? Regner med at arbejde med 300g måtte.
Og sidst men ikke mindst - er der en tommelfingerregel for hvor tykt x antal lag fibermåtte ender med at blive. Her tænker jeg primært plader til at lave skammel, reoler og andet godt med.

Takker!
Tommy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 24 jan 2023 13:44 #6134

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Du kan bruge halve rørskåle hvor du lægger 12-15 cm bred stimmel af vædet fiber måtte ind over. Jeg plejer at bruge en halv rørskål, flækket på langs og enderne skåret skråt så du ikke skal kante din måtte. Så tager jeg mine glasfibermåtte strimler ( jeg lægger 2 strimler af 300g på 12 cm oven på hinanden. Så har jeg en melamin eller glasplade hvor jeg lige ruller noget blandet polyester ud på i den bredde ca som strimlerne fylder, lægger de 2 strimler samlet ned på, og dypper rulle i polyester igen og mætter måtten så den er helt mættet. Så tager jeg med et par gummihandsker måtten og lægger ind over den halve rørskål som ligger på det låg / bund / what ever jeg vil forstærke ( sørger for at slibe underlaget inden så den nye fiber får ordentligt fat og tørt af med acetone ) og kører med rullen stille og roligt til luften er ude plus der er god vedhæftning. Bare tag rørskåle de mindste af dem, de er RIGELIGT stærke når før de får 2 lag 300g t)

Du kan godt lave et rigtig tykt lag glasfiber, altså 6-8 lag 300g, du skal bare sørge for at sætte en blæser på hvis du støber i den varme periode så din fiber ikke overopheder og bliver skør, så bliver den brunlig, og der skal bare et forkert stød til så flækker den.
Man kan gøre det at man støber på en glasplade, lad og sige 4-6 lag 300g, på lad og sige 40x80cm, når den så er hærdet op er den lige til at flå af glaspladen og du kan skære hylder ud med en stiksav som er vejrbestandige.

Billedet her er fra en forstærkning af bunden i min skydepram, har en for og bag mandehullet for at stive bunden af.




Mvh og god arbejdslyst :)
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 24 jan 2023 14:07 #6135

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Skærmen her er støbt af en gang, mener det var sommer men i skyggen, og måske 20 grader, der begyndte den at stikke af, så lyn hurtigt fik jeg sat 3 stk 40cm blæsere på for at holde ro på varmen :evil: :P

At indsætte billeder på denne side, OMG!!!!



God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 24 jan 2023 20:27 #6136

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 71
  • Modtagne Tak: 37
https://glasfiber-center.dk/shop/27-skumplader/

På denne side er de rigtige plader til formålet, som tåler polyesteren og tar ikke vand. Du kan lave nogle meget stærke plader som sandwich-konstruktion, eller lægge nogle trekantede lister, som er skåret ud af pladen, ind som forstærkning. På denne måde kan du spare på glasfiberen og få en lettere og stærkere konstruktion ;-)

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 25 jan 2023 14:35 #6140

  • Silberg
  • Silberg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Tak for altid kvalificerede svar!
Min makker bliver ved med at tale om et materiale der kaldes 'fillred' som man støber ind for styrke. Jeg og alle mine Google evner kan ikke finde frem til hvad det reelt er. Hjælp?
Har lidt en drøm om at der findes et 'blødt' materiale der kan lægges ind i en buet støbning.....

Vil 3x 300g måtte være nok til en kravleskærm - med et ekstra lag eller to i bøjningen?

Takker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 25 jan 2023 20:26 #6141

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 71
  • Modtagne Tak: 37
Du kan skære en "liste" til forstærkning ud af en af pladerne, der er lidt forskel på, hvor stive de er. Laver du "listen" i en trekantet profil er det lettere at få fiberen rundt om den. Laver du en sandwich-konstruktion er det fint med 1 lag fiber på hver side. Hvis du stiver godt af med "lister" langs kanten og udskæring til gevær er det også fint med 2 lag - et på hver side af skumforstærkningerne. Sørg for at have alt klappet og klar så du kan støbe på en gang og som skrevet er det en god ide at bruge en melaminplade eller glas som underlag. Man kan istedet betrække en plade med husholdningsfilm. Det er også en god teknik, hvis man vil støbe noget der skal passe på prammen (altså pakke prammen ind i film, hvor man vil støbe).

Hvis jeg selv får mig taget sammen til at lave en ny skærm til Bogøen til sommer, vil jeg prøve med et lag vævet fiber på hver side at en skumplade. Det bliver meget let ;-) og billigt i polyester.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 26 jan 2023 08:35 #6143

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24

Silberg skrev: Tak for altid kvalificerede svar!
Min makker bliver ved med at tale om et materiale der kaldes 'fillred' som man støber ind for styrke. Jeg og alle mine Google evner kan ikke finde frem til hvad det reelt er. Hjælp?
Har lidt en drøm om at der findes et 'blødt' materiale der kan lægges ind i en buet støbning.....

Vil 3x 300g måtte være nok til en kravleskærm - med et ekstra lag eller to i bøjningen?

Takker!


Det er svært at sige om 3x300 gram måtte er stift nok til en skærm. Det er meget forskelligt hvor meget folk der laver glasfiber trykker lagene sammen når der støbes af en omgang. Men 3 lag er et godt udgangspunkt, og hvis det så ikke er stift nok, når det er hærdet op, så er det bare at slibe overfladen på skærmen og give den et lag måtte eller to mere. Glasfiber er nemt at arbejde med på den måde.

Jeg støbte selv et låg til en Bogø kravlepram her i efteråret, og der trykkede jeg de 2x450 grams måtte så meget sammen (for at spare på polyester og vægt), at låget nu er for levende. Det får derfor en gang glasfiber mere her til sommer.
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 26 jan 2023 23:01 #6144

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Der er intet som at skabe noget i glasfiberarmeret polyester! Utroligt materiale...

Svaret på spørgsmålet er Firet. Det er et blødt, hvidt, stoflignende materiale med små udstansede huller.
Det kaldes også Coremat, og er et afstandsmateriale til brug ved f.eks. polyesterarmering. Ved bearbejdning med polyester bliver resultatet ca. 1 mm tykt.
Afstandsmaterialet kan vist også fås i andre tykkelser.
Det må ikke forveksles med rowing, der er kraftig, vævet glasfibermåtte.

Jeg har brugt det nogle gange, og det virker stabiliserende på emnet - giver styrke og stivhed.
Firet kan sagtens lægges ind i en bue. Det er blødt, men kan ikke give sig, og er heller ikke nemt at rive i stykker. Man klipper det nemt til med en saks.
Jeg væder emnet med polyester og lægger firet materialet i. Herefter rulles polyester over firet og det rulles med metalrullen - som alm. glasfiber.

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 27 jan 2023 11:12 #6145

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej John.

Der skal vel et lag glasfibermåtte over firet laget?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sommerprojektet 2023 - masser af glasfiber! 28 jan 2023 17:11 #6147

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Ja, det skal der!

Jeg har brugt firet i en stor, fladbundet pram. Her var bunden ca. 5 mm tyk og "svuppede" noget. Efter en stribe firet i hver side - og glasfiber hen over - var bunden stivet af.

Ved ikke rigtig, om det er noget at bruge i selve bådskroget, men til kravleskærme, overbygninger, låg, vindskærm er det fint!
Jeg ved heller ikke, hvordan firet reagerer, hvis man spænder noget fast med gennemgående bolte i det?

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: Silberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2