Som beskrevet andetsteds, købte jeg her i sommer en brugt Leon Schmidt kravlepram og gjorde den i stand. Det er, som beskrevet i bådarkivet, en pram lavet i Horsens og ret lig de traditionelle træpramme brugt i Horsens området.
Da den aldrig blev bygget kommercielt, er der ikke lavet så mange af dem. Der har dog cirkuleret et par forme, så der er nok bygget mindst en 20-30 pramme, måske op til 50. Ser man på nettet har prammen fået en slags kultstatus og nogle hævder det er den bedste kravlepram, der findes. Jeg spekulerede selv over, om det er tilfældet, og da et par andre medlemmer har bedt mig beskrive mine indtryk af prammen, vil jeg gøre det.
Jeg kan faktisk huske, da jeg som dreng overværede Leon præsentere båden og sejle med den i Sydhavnen. Dengang var de fleste pramme af træ, og de lokale jægere rynkede på næsen af såden en glasfiber pram. Siden er den dog blevet accepteret og der findes nogle stykker af dem i Horsens området og på Søby Rev.
Det første indtryk man får er, at prammen har elegante, harmoniske linier. Den virker lav og smal. Og den er virkelig smal. Når man ser båden ovenfra, er den 95 cm bred, men der er en 7-8 cm overhængende kant langs siderne, hvilket også er samlingen. Vender man bunden i vejret, er båden kun 80 cm bred i selve bunden. Jeg var først betænkelig ved stabiliteten, men det er jeg ikke mere. Den er stabil nok, men jeg tisser dog ikke ud over siden, som man kan gøre i en KIWO.
Prammen havde oprindeligt 3 langsgående køle/meder under bunden, lavet for at gøre den flade bund mere stiv og mindske vindafdriften. De fleste pramme jeg har set er dog lavet uden disse køle fordi de øger stikkedybden og gør prammen meget svær at slæbe over tørlagt havbund ved lavvande. Min var tynd i fiberen, så bunden var meget blød, Jeg støbte derfor tre forstærkninger indvendigt, hvilket bundbrædderne ligger på.
Da jeg havde fået lavet skærm og kravleskammel til båden, synes jeg mine fødder lå for langt inde under agerdækket (jeg er 186), hvilket gjorde det lidt besværligt at springe op for at skyde i luften. Så jeg forlængede cockpittet med 15 cm og lavede en afrundet kant.
Jeg forstærkede også forreste cockpitkant og lavede en montage til kravleskærmen. Et par knæ i hver side gjorde halvdækkene mere stive.
Den smalle og lave pram er naturligvis ikke så rummelig. Jeg har ikke noget problem med at have alt mit jagtgrej i den, men hidtil har jeg ikke haft lokkere med, da jeg vil bruge den til opsøgende kravlejagt. Men man kan ikke have så mange lokkere i den som i Horsens prammen og KIWOen. Den første gang jeg var ude, lagde jeg mærke til, at prammen lå dybere med den ene side. Det var fordi jeg havde patronæsken i samme side som geværet. Da jeg flyttede patronerne, lå prammen lige, noget jeg aldrig ville have tænkt på i KIWOen.
I vandet har båden som sagt fin stabilitet, men jeg synes ikke den er lynhurtig at stage i. Det skyldes nok, at jeg foretrækker at sidde ret langt bagude, så man nemt kan lægge sig ned på kraveskammelen. Da båden har fiskeform, altså bredere foran midten, trykkes den smalle agterende ned, hvilket jeg tror går lidt ud over farten. Den er dog bestemt ikke langsom at stage eller ro.
Jeg var først lidt betænkelig ved den udfaldende kant langs fribordet, men den bevirker, at krappe bølger ikke slår op og blæses ind i båden. Den løfter også båden i de bølger jeg har sejlet i. Jeg var også betænkelig ved manglen på spring, men jeg har sejlet i bølger på 30-40 cm (fra dal til top) og der arbejder den fint i søerne. Jeg vil dog ikke sejle over dybt og åbent farvand i dårligt vejr, eller hvis man skal hjem igen og det kunne blæse op. Jeg mener det er en pram til lavt og beskyttet farvand, hvilket da også er her den primært bruges. Jeg slæber jævnligt min KIWO efter motorbåd i åbent farvand, og der ville jeg ikke bruge LSen, da jeg tror den vil tage vand ind.
Et enkelt problem er, at når jeg stager i hård sidevind, så har prammen en tendens til at dreje stævnen ned i vinden, så det er svært at hold den retning, man ønsker. Det kan undgås ved at flytte min vægt længere frem, men jeg har ikke været ude for det i andre pramme.
Nu til det, som prammen er lavet til, nemlig kravl. Når jeg ligger ned i prammen, ligger den ret, altså ikke lavere med agterenden. Og så er den hurtig, nok ikke så hurtig som en Bogø Kajak eller min lange kravlepram, men nem at kravle i. Det betyder man kan starte et kravl tidligt og kravle en lang afstand uden at trættes. Jeg har dog gjort det til en vane, at sætte farten kraftigt ned de sidste 100 m, så man ikke støder fuglene. I hård medvind driver den lige lovligt stærkt, men hidtil har det ikke været et problem.
Jeg er meget imponeret over, hvor retningsstabil prammen er at kravle i. Man kan slippe stikkerne uden at den drejer, og selv i hård vind, kan man holde en retning skråt med eller mod vinden. Her er KIWOen mere ustabil på kursen, men dog også nemmere at rette op igen. Den stikker lidt dybere en KIWOen (en smal pram skal jo have mindre bæreflade), men hidtil har det ikke været et problem.
Prammen er lav, så man kan godt lave en meget lav skærm, der får prammen til at syne lidt mindre. Jeg har dog opdaget, at for mig, skal undersiden af skærmens kighul være 40 cm over bundbrædderne, da jeg ellers får ondt i nakken. Min store hjerne

skal også have meget ilt, da jeg ellers begynder at se dobbelt, så jeg ikke ved hvilken and jeg skal skyde på (det skete faktisk for mig en gang). Så min skærm på LSen er lige så høj som på Horsens Prammen og KIWOen. Jeg tvivler dog på, at en 5 cm lavere skærm vil gøre en forskel på resultaterne.
Jeg har hidtil været ude tre gange i prammen, den første gang med stille vejr og de andre gange med en del vind, så jeg føler jeg har fået den prøvet godt af. Alt i alt er LSen en førsteklasses kravlepram, som jeg kun kan anbefale til det lave vand. Jeg har medtaget et par billeder af mine resultater, men jeg er overbevist om, at jeg havde skudt det samme fra Horsens prammen eller KIWOen.