Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Så er kravleprammene klar 29 aug 2022 09:05 #5797

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Mine tre kravlepramme er endelig klar til sæsonen. Forbavsende så mange småting der kan nørdes med før man er tilfreds.



Til venstre min KIWO special, i midten Horsens prammen (købt før sidste sæson) og til højre min nyerhvervede Leon Schmidt. Jeg har ikke mere brug for Leon Schmidten end et hul i hovedet, men det er jo sjovt at prøve nye pramme. Jeg var også nysgerrig, om den er så god, som nogen folk siger.



Alle tre er camouflerede med net, som jeg er blevet rigtig glad for i de sidste par sæsoner. Det bliver suppleret med dagens ret af tang.



Leon Schmidten krævede en større overhaling før den var klar. Blandt andet blev cockpittet forlænget i bag og fik en afrundet kant, så man ikke har fødderne inde under det lave agterdæk. Der blev også støbt forstærkninger indvendigt.



Jeg lavede også en ny montage til skærmen, som gør det nemt at på og afmontere skærmen.



Jeg har haft prammen i vandet et par gange, og på trods af den er small (81 cm i vandlinien) er den meget stabil. Den er letløbende, så man skal nok passe på ikke at kravle for stærkt til fuglene. Den er også imponerende retningsstabil, men stikker lidt dybere end KIWOen. Så det bliver sjovt at prøve den på jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Så er kravleprammene klar 30 aug 2022 17:00 #5805

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Flotte ser de ud alle tre.
Er også spændt på hvad du siger til LS jeg høre til en af dem der ikke helt forstår/ kan se hvad der skal gøre den bedre. Når alt kommer til alt handler det jvel mest om fjolset i prammen end selve prammen …

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Så er kravleprammene klar 30 aug 2022 22:12 #5808

  • MGO
  • MGO's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 8
Det ser godt ud knæk og bræk her på Torsdag.

Mvh Michael
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Så er kravleprammene klar 31 aug 2022 08:47 #5809

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg er enig i, at der ikke er noget magi i at designe an kravlepram, så ser ingen grund til, at Leon Schmidten har fået kultstatus (udover, at den ikke blev kommercielt produceret, så der er ikke så mange af dem i omløb).

Har dog prøvet nogle pramme, der ikke var så nemme, at kravle i. For eksempel var min lange kravlepram:

https://strandoghavjagt.dk/forum/kravle-pramme/975-historien-om-en-meget-lang-kravelpram

svær at kravle i med hård sidevind, fordi den havde for meget vindafdrift.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Så er kravleprammene klar 01 sep 2022 14:50 #5815

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg har kravlet i KIWO, Dillen og Leon schmidt når vi snakker fladebundede kravlepramme og hvis jeg kunne have mine godt og vel 2m i en Leon, så var det den jeg brugte. Det er den pram jeg har udnyttet flest chancer i og den har et slip på vandet så det basker, så får man brug for lidt fart, så spiller det. Den er både kortere og lavere end de andre, så der også minimal vindafdrift. Står man og stager og vil hurtigt hjem, så er den også fantastisk. Men, der kommer altid et men, jeg ville aldrig krydse dybt vand med bare små krusninger i en Leon. Jeg tog en gang en lille sidebølge ind og det gav en del liter vand der skulle skovles ud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.
  • Side:
  • 1