Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Navn på kravle pram? Form. 02 mar 2021 21:13 #4924

  • banditten
  • banditten's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6
Hej folkens!
Jeg er blevet den stolte ejer af formen til en kravle pram. Ham jeg købte den af kendte ikke modellen derfor søger jeg navnet.
Den har et meget karakteristisk mandehul.
Samt en "trekant" formentlig til skærm.
Et glat firkantet område i bagenden formodet til producentens navn.

Prammen er:
410cm lang
90cm bred
30cm høj.

Håber der er nogle som kender den;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af banditten.

Navn på kravle pram? Form. 13 mar 2021 08:30 #4932

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej Bandit :-)

Jeg ville rigtig gerne hjælpe dig med at identificere din form.

Jeg kan bare ikke få længden på de 4.10m til at passe med noget jeg ved noget om.

Jeg kan huske jeg har set en af prammene til salg på dba inden for de sidste par år.

Måske er det en type fra Sydsjælland , måske Lolland eller Falster.
Det ligner "deres" måde at lave cockpittet på.

En spændende pram.
Følgende bruger(e) sagde tak: banditten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Navn på kravle pram? Form. 13 mar 2021 19:55 #4933

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Jeg købte en pram nede ved dybsø for mange år siden der lignede den, jeg fik fortalt det var en Karrebæk pram....
Den ligner da også lidt en Avnø kravle prammen der er i bådarkivet, den på dine billeder.
Min var en selvbyg og var lidt for ustabil til min smag.
Prøv evt. At tage en snak med nogen fra Karrebæksminde strandjagt forening for mener at huske de har nogen der ligner den du har der liggende hos dem.
Følgende bruger(e) sagde tak: banditten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Navn på kravle pram? Form. 14 mar 2021 15:39 #4934

  • banditten
  • banditten's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6

BS skrev: Jeg købte en pram nede ved dybsø for mange år siden der lignede den, jeg fik fortalt det var en Karrebæk pram....
Den ligner da også lidt en Avnø kravle prammen der er i bådarkivet, den på dine billeder.
Min var en selvbyg og var lidt for ustabil til min smag.
Prøv evt. At tage en snak med nogen fra Karrebæksminde strandjagt forening for mener at huske de har nogen der ligner den du har der liggende hos dem.


Tak vs! Jeg vil undersøge det og prøve at komme i kontakt med dem fra Karrebæksminde strandjagts forening!t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Navn på kravle pram? Form. 14 mar 2021 18:22 #4935

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Halløj.
Vi er enige om at den er helt fladbundet ikk?
Jeg havde en for nok 8 år siden ( 8 år, wow som om, mand tiden flyver det var i 2010 :) ), den hed en Næstved/ Karrebæk kravlepram og ligner den der utrolig meget. Helt fladbundet og når man trak den efter Guldborgen slingrede den helt vildt, på trods af den havde en pram efter sig. Og en enkelt gang var den ved at gå ned i svinø renden med en gut der hedder Lars i den. Så mig lige tilbage og der var næsen dykket så dybt at vandet stod helt oppe ved kanten ind i prammen :woohoo: det var lige spændende nok, er sikker på Lars’s underdrenge var helt enige :). Efter den tur solgte jeg den til en kammerart fra Holsteinborg der skulle bruge den til kravl.
Jeg tror kanten på mandhullet var ændret på min, samt mandehulslængden reduceret en smule for at lave plads til skærm, og det gælder jo for mange pramme at folk sætter deres eget præg på dem med modifikationer her og der.
Mvh Henrik

Her er lidt billeder af min:







God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Navn på kravle pram? Form. 14 mar 2021 18:39 #4936

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
I øvrigt Claus ( From ;) ), så er det den originale Sundby som den så ud da jeg købte den der ligger ved siden af. Herligt at den agter var så pokkers lav, og man kun kunne ligge en vej for fødderne kunne umuligt været under agterdækket. Så når man havde god vind i ryggen slog bølgerne ind i nakken på mig, en halvkold fornøjelse til tider :). Bliver i tvivl om ikke jeg har løftet mandehulskanten en smule på de billeder her nu jeg tænker over det B). Det må jeg lige ha gravet i, undskyld jeg forurener tråden en smule, men tænker at er du en rigtig bandit går det jo nok ;). Det viste sig jeg havde løftet kanten på de hvide billeder.

God søndag alle sammen.





God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Navn på kravle pram? Form. 14 mar 2021 21:23 #4937

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Den type pram du hentyder til Tybjerg, er beregnet til at sidde op når når man kravler.

Formem Banditten har fået fingrene i, er til at ligge ned og kravle.
Så jeg mener ikke det er en Næstved/Karrebæk som jeg lige har et billede af her.

Tak for at dele historien om din ven Lars, det er sådan en vi alle kan og SKAL lære noget af.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Navn på kravle pram? Form. 15 mar 2021 06:36 #4938

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Synes det er en fordel at afkorte snoren mellem den trækkende båd og den der bliver trukket så den får næsen op og ride på hækbølgen og skruevandet glider under prammen. . Så slingrer den ikke .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Navn på kravle pram? Form. 15 mar 2021 09:22 #4939

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Du har nok ret Torben, syntes også det er som om forenden på hans bund buer mere, hvor Næstved / karrebæk prammen er ret lige ned. Jeg tænkte bare hvis bunden havde været helt flad at det var en mulighed. Især fordi mange pramme har fået en anden top.
Eksempelvis har Claus og jeg samme bund ( Sundby ) mens overdelen har vi hver især lavet ny af der passer til vores behov. Og tror det gælder for mange andre at man har ændret dem så det opfyldte de behov man har haft. Det er trods alt ikke verdens største mission at lave en ny top til en pram.
Ønsker jer alle den bedste dag, og undskylder hvis jeg har “skudt” ved siden af skiven med pramtypen. Håber du får den info du søger bandit.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1