Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En KIWO uden spring 11 sep 2020 18:57 #4251

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Som jeg har beskrevet i historien om KIWO prammen, havde jeg oprindeligt lavet den med mindre spring end den formstøbte udgave.

Jeg har i de sidste par år tænkt på at lave prammen om, så den fik mindre spring og her i sommers besluttede jeg så at gøre alvor af det.

Her ses prammen med det spring den har fra fabrikken. Den har klart mere spring end nogen anden kravlepram i kongeriget.







Jeg begyndte med at skære dækket af. Jeg brugte en vinkelsliber med diamantskive og skar lige under fenderlisten.



Derefter blev bunden lagt på en flad overflade og begge ender blev vejet ned med fliser, så den kun fik ganske lidt spring.

Jeg støbte derefter et par langsående trælister ind i fiber for at holde bunden flad. Det gav mig også noget at lægge bundbrædder på.



Jeg lagde så dækket ovenpå og tegnede en streg langs fribordet på undersiden af dækket. Det blev vendt om og skåret rent med vinkelsliberen. Herved røg selvfølgelig fenderlisten, men jeg så det som en fordel, at prammen blev lidt smallere (nemmere at nå udover siderne mens man kravler).

Jeg gjorde også stævnen et par cm lavere, hvilket gjorde det nødvendigt at skære fordækket løst og støbe det fast for sig selv.



Dækket blev støbt fast et par steder for at holde det på plads. Båden blev så lagt med den ene side opad og hele den ene side blev støbt fast. Grunden til, at jeg støbte en side ad gangen var at det så er nemmere at få måtterne til at hænge fast. Hvis båden lå fladt, er det svært at få fiberen til at hæfte ordentligt på skroget, da siderne går indad.



Her ses den færdige pram som klart har mindre spring.







Her med camougflagenet.



Her ses prammen i vandet.



Og her er den på jagt.







Har det så været besværet værd? Det synes jeg.

Jeg har taget ud et par gange med hårdere vind end jeg ville have taget ud med før. Prammen er helt klart nemmere at holde på en ret kurs.

Den slingrer ikke så meget fra side til side og især med skråt medvind er den nemmere at styre.

Den er formodentlig ikke så sødygtig, men det opvejes af, at den ikke stikker så dybt. Nu er det blevet den pram jeg oprindeligt havde tænkt mig at lave.
Følgende bruger(e) sagde tak: Wac, cpfj, MHN, Knalden, Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En KIWO uden spring 04 feb 2023 10:23 #6165

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Hej Kim
Jeg har en kiwo pram som jeg er meget glad for og kan godt genkende det med at den er svær at styre i medvind, og min pram har også en del spring i bunden.
Jeg har sat et ror på prammen, og det har hjulpet en del i forhold til at styre prammen i medvind.
Springet gør også at jeg kommer op og ride på sten, når jeg kravler på lavt vand, så jeg vil overveje at gøre prammen mere fladbundet her til sommer, ligesom du har gjort.
Roret på billedet er første version, og det bliver også modificeret her til sommer, så selve rorpladen kan vippe op når jeg sejler på sten. Jeg laver nok også rorpladen i noget nylon i stedet, for at undgå de lyde som kommer når metallet rammer sten - det har kostet mig fugle i den forgangne sæson.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En KIWO uden spring 04 feb 2023 17:44 #6167

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Anders,

ja jeg fandt også ud af, at et ror af metal larmer meget når det rammer sten. Jeg bruger ikke selv ror, da jeg synes det er for besværligt.

Før du bygger prammen om (som jo er en del arbejde), kunne du måske prøve at slæbe et 1/2 kg lod bag prammen i en 3 m lang snor.

Det bruger jeg selv efter min KIWO klon når det blæser over 8 m/s og det virker rimeligt godt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En KIWO uden spring 05 feb 2023 10:04 #6168

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Kim

Er der ikke en chance for at lod/line vil vikle sig ind i sten eller vegetation undervejs?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

En KIWO uden spring 05 feb 2023 16:36 #6170

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

du sagde: Er der ikke en chance for at lod/line vil vikle sig ind i sten eller vegetation undervejs?

Ikke sten, men tang og alger kan godt samle sig i en klump (Det værste til at hænge i er de grønne alger). Jeg har dog aldrig oplevet, at det blev så meget, at man ikke kan kravle med det, og i hård vind er det kun en fordel, hvis farten sænkes.

Hvis loddet er slankt er genen minimal. Jeg bruger for eksempel et tommes vandrør fyldt med cement eller de runde blylodder man bruger til ruser.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En KIWO uden spring 05 feb 2023 17:19 #6172

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg har tit brugt et foldeanker og snor som Kim beskriver, også gennem områder med mange sten.. så længe det er foldet sammen så har jeg ikke oplevet problemer med det

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1