Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En KIWO uden spring 11 sep 2020 18:57 #4251

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 98
Som jeg har beskrevet i historien om KIWO prammen, havde jeg oprindeligt lavet den med mindre spring end den formstøbte udgave.

Jeg har i de sidste par år tænkt på at lave prammen om, så den fik mindre spring og her i sommers besluttede jeg så at gøre alvor af det.

Her ses prammen med det spring den har fra fabrikken. Den har klart mere spring end nogen anden kravlepram i kongeriget.







Jeg begyndte med at skære dækket af. Jeg brugte en vinkelsliber med diamantskive og skar lige under fenderlisten.



Derefter blev bunden lagt på en flad overflade og begge ender blev vejet ned med fliser, så den kun fik ganske lidt spring.

Jeg støbte derefter et par langsående trælister ind i fiber for at holde bunden flad. Det gav mig også noget at lægge bundbrædder på.



Jeg lagde så dækket ovenpå og tegnede en streg langs fribordet på undersiden af dækket. Det blev vendt om og skåret rent med vinkelsliberen. Herved røg selvfølgelig fenderlisten, men jeg så det som en fordel, at prammen blev lidt smallere (nemmere at nå udover siderne mens man kravler).

Jeg gjorde også stævnen et par cm lavere, hvilket gjorde det nødvendigt at skære fordækket løst og støbe det fast for sig selv.



Dækket blev støbt fast et par steder for at holde det på plads. Båden blev så lagt med den ene side opad og hele den ene side blev støbt fast. Grunden til, at jeg støbte en side ad gangen var at det så er nemmere at få måtterne til at hænge fast. Hvis båden lå fladt, er det svært at få fiberen til at hæfte ordentligt på skroget, da siderne går indad.



Her ses den færdige pram som klart har mindre spring.







Her med camougflagenet.



Her ses prammen i vandet.



Og her er den på jagt.







Har det så været besværet værd? Det synes jeg.

Jeg har taget ud et par gange med hårdere vind end jeg ville have taget ud med før. Prammen er helt klart nemmere at holde på en ret kurs.

Den slingrer ikke så meget fra side til side og især med skråt medvind er den nemmere at styre.

Den er formodentlig ikke så sødygtig, men det opvejes af, at den ikke stikker så dybt. Nu er det blevet den pram jeg oprindeligt havde tænkt mig at lave.
Følgende bruger(e) sagde tak: Wac, Knalden, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1