Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Fiduser til kravlejagt 19 aug 2020 13:05 #4116

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Som en del af strandjagten, er det jo altid spændende at prøve noget nyt og nu beskæftiger jeg mig primært med kravlejagten, så det kunne være sjov at høre, om i havde nogle sjove fiduser til noget strategisk man kunne afprøve? 2 små fiduser jeg selv bruger er:

-Jeg mødte en gang en ældre strandjæger og han fortalte mig at han havde lavet nogle skarv silhuetter han satte op på sandbankerne, i de områder han skulle kravle. De syner rigtigt meget, og skarven er altid de første der smutter når man kommer. Så hans tanke bag det var at de signaleret ro og fred, nok ligesom svanerne, men fordi det var flade silhuetter så fyldte de ikke noget i prammen. Jeg bruger selv dette i ny og næ og jeg synes det fungerer ret godt.

-Skal man kravle i god medvind, hvor prammen godt kan være svær at styre/bremse, så skal der en snor i agterenden af prammen på ca 3m med et lod på ca 0,5-1kg, gerne kugle/dråbe formet så den nemt glider over bunden uden at hænge fast. Så kan man kravle langsommere og vinden vil ikke så nemt dreje prammen, hvis man skal bremse eller kravle langsomt.

Knæk og bræk.

Mvh Lars.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Fiduser til kravlejagt 20 aug 2020 16:49 #4123

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Et af mine eksperimenter er med lokkefugle på fordækket mens man kravler.

Til det formål, har jeg støbt nogle aluminiumsrør fast på dækket med fiber. I lodret position forstås.



Jeg har forsøgt mig med lokkemåger, som jeg selv havde lavet af flamingo.

Som det seneste har jeg prøvet med en gråand, som jeg lavede af en flydende gråand hvor jeg skar kølen af og limede en flamingoblok under bunden. En rundstok blev brugt som ben.





Virker det så? Ja, det synes jeg, men på den anden side kunne ænderne jo have holdt alligevel, så hvordan kan man egentlig være sikker?

Da fuglene jo har god tid til at studere lokkefuglene, tænker jeg det ville være bedre med at par af de superrealistiske gråænder, såsom Avian-X. Så det bliver måske det næste.
Følgende bruger(e) sagde tak: Olddude

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fiduser til kravlejagt 20 aug 2020 18:34 #4124

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Et af de problemer, man af og til render ind i er, at man kravler til nogle ænder, men der er andre fugle i nærheden.

Det kan være andre ænder, regnspover, måger eller vadefugle. For at komme på skud af ænderne, må man nødvendigvis vende siden til de andre fugle, og når de kan se ind bag skærmen letter de ofte. Nogle gange, som med spover, endda med nogle forfærdelige skrig. I nogle tilfælde letter ænderne så også, i andre tilfælde må man vente til ænderne falder til ro før man kan fortsætte.

Jeg tænkte så, at hvis man kunne rigge noget til, så man var dækket fra siden, så kunne problemet undgås. Her er bare problemet med at lave noget, der ikke fylder for meget når prammen ikke bruges eller slæbes efter en motorbåd.

Så jeg har eksperimenteret med camouflagenet hængt op på rundstokke.

Til formålet faststøbte jeg et par alu-rør til åretoldene, som sidder vandret. Jeg kan så indsætte en rundstok, som peger lige ud fra siden og holder nettet ude i linie med skærmen. Det er nødvendigt for at jeg kan bevæge kraveårer og stikker. Et alu-rør i åretolden kan holde nettet oppe i lodret retning. Her ses et eksempel, hvor man kan se alu-røret.



Forsiden af nettet er hægtet fast på nogle skruer i skærmen.



Som det ses, giver det god dækning fra siden, hvilket også kan bruges til trækjagt hvor man ligger nær land. Når det tages ned, kan nettet rulles sammen og stuves inde i prammen.



Her virkede det til en flok grågæs.



Problemet med ideen er, at det i praksis er lidt bøvlet at bruge. Især er det besværligt at stage rundt i terrænet med nettet oppe.

Det giver også en stærk forøget vindafdrift i sidevind. Det er derfor bedst egnet til situationer hvor man ligger med lokkere ude og kun skal krave en kort afstand i medvind.

Efter et par sæsoner har jeg lavet en tilbagelænet skærm og tilpassede ikke nettet til denne. Det kunne man godt, men jeg har indtil videre skrinlagt ideen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Olddude

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Fiduser til kravlejagt 31 aug 2020 05:12 #4154

  • Olddude
  • Olddude's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 3
Det ser rigtig godt det du har lavet t) der mangler bare lidt lort på bøssen :P
Knæk & bræk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fiduser til kravlejagt 01 sep 2020 21:53 #4172

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53


Her er lige et par kravleskamler til opbevaring og der kan faktisk være en hel del i. Den grønne er med vandtæt skod og justerbar hagestøtte og den brune, blev lavet til en Leon schmidt da den grønne ikke passede fordi skærmen på Leon var så lav.



Ikke det store i den her idé, men snore på tværs over prammen er et kæmpe irritationsmoment, så jeg har bundet en kort og en lang sammen, et sæt til hver side, og den der ikke bruges ligger i bunden af prammen og fungerer som anker, når stikkerne smides for at skyde.



Har lavet den her rolls royce siddeskamle til når jeg stager rundt. Brættet på tværs var okay, men det her kan jeg bedre lide. At sidde på agterdækket og stage rundt synes jeg gav en dårlig balance i prammen, da røven dykkede lidt, stævnen løftede sig og skulle man over meget lidt vand, ville den bremse i sandet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1