Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Roning under kajagt. 28 aug 2019 17:31 #2742

  • NBO
  • NBO's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Jeg har et stykke tid overvejet at supplere min boble med en kajak, så der er mulighed for at komme lidt mere omkring, og på lidt dybere vand.

Mit spørgsmål går på hvorvidt man skal vælge en kajak med propel, eller med pagaj.
Jeg forestiller mig at det kan være svært at snige sig ind på ænderne med en pagaj, men hvad er folks erfaring.
Ulempen ved propel er vel at den risikere at gå på grund på lavt vand, og så prisen på kajakken.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 28 aug 2019 23:15 #2745

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Opsøgende jagt med pagaj tror jeg bliver en udfordring.

Hvis ønsket er at komme på lidt dybere vand, så ville jeg først og fremmest kigge efter en sødygtig kajak.

Hvis du kigger efter nogle af de film Anders (HIT7 på youtube) her inde fra laver, så jager han fra en Hobie kajak med pedaldrev, med fin succes. Det tror jeg er vejen at gå hvis tænker i de baner.

Prøv evt. at skriv til ham, hvis ikke han selv byder ind her i tråden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 30 aug 2019 16:35 #2753

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hvad jeg skriver her, er hvad jeg som minimum ville foretage mig. Inden jeg tog på jagt i en kajak. Er ikke ment som at male noget grimt på vægen, men ment i min bedste gode mening.

Det kræver en hvis erfaring med sejlads og sikkerhedsudstyr, før man bruger kajakken til havjagt. Anbefalingen her fra er mindst et bestået IPP 3 havkajk kursus.

Jeg vil uden tøven klart anbefale at, man melder sig i en kajakklub, hvor nødvindige kompetancer oparbejdes via kurser til ovenfor nævnte kursus er nået. Hvor nødvendige kompetancer om vintersejlads i kajak, makkerredning og selvredning, samt det nødvendige sikkerhedsudstyr bliver afprøvet. Alt andet er forbundet med alvorlig livsfare.

Det er de bedste råd og anbefalinger jeg har fået af en strandjæger og instruktør på aller højeste niveau, der har livslang erfaring med kajaksejlads om vinteren og jagt fra kajak i mere end 20 år.

Jeg håber mit råd bliver taget godt i mod, selvom jeg ved det er blår i øjnene på nogle, og virker tøset af mig. Men vi har kun et liv, så pas på det.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Roning under kajagt. 30 aug 2019 19:08 #2756

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det er nogle gode tanker Carsten - hvis vi snakker traditionel kajak.

Men en Hobie (o.lign.) kan ikke rigtig sammenlignes med en rigtig kajak. Det er nogle ret sødygtige og stabile fartøjer.

Dermed ikke sagt at man ikke skal tage sine forholdsregler når man vil på dybere vand!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 30 aug 2019 22:19 #2757

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har prøvet og ro til ænder i min kajak, det er ret så svært når du sidder og vinker fra den ene til den anden side med din pagaj.
Nu er min kajak så en Hobie sti'on'top kajak..

Jeg er enig i det Carsten siger, at man skal have styr på sine ting og have øvet sig, jeg mener bare det gælder lige meget hvad fartøj du er i ude på vandet..
IPP kursus det har jeg ikke men det ville nok ikke skade noget, selv om min kajak er mere stabil og langt mere sødygtig en vise skydepramme skulle jeg mene.

Hobie sit'on'top kajakker er så begynder venlige at bare det i sig selv er prisen værd, at den så også kan fremdrives med benene er bare endnu feder... der mange der har en holdning til min jagtform, skønt de aldrig selv har siddet i en Hobie kajak og det burde de frem for at tro en masse ;)
Jeg giver gerne en prøvetur hvis det er, også kan vi også tag sikkerhedsdelen for der er detaljer ift hvordan jeg syntes det skal gøres når man er i en sit'on'top kajak.
Og jeg ville jo så mene at flere pramjægere burde gøre mere som kajakfolket, de betragter nemlig sig selv primært som sejler og der mange af dem der har styr på deres sager også i alm kajak.
Og det der det bliver farligt for en jæger der bare tror han kan tag hvilken som helst kajak og sit alm udstyr også wupti dupti...

Men kom gerne og få en tur, og det gælder også dig Carsten :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 30 aug 2019 23:21 #2759

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Anders,

Høhø... har faktisk prøvet sådan en med pedaler. Kan ikke huske om det var en Hobie. Der var et firma der havde den med til Strandjægerskydningen en gang for mange år siden.

Nej jeg kommer ikke i sådan en. den er sikkert sjov, men det er min pram også. og den er jeg langt mere tryk ved. Da jeg i sin tid blev strandjæger, lavede jeg en pagt med mig selv. Spil vides muligt det sikre kort og tænkt dig om.

Hmm... okay. der har været en svipser eller to, hvor jeg ikke skulle have taget ud hvor jeg gjorde i det vejr der var. Kom jeg i en kajak, ville det være en svipser hver gang jeg tog ud.

Knæk og Bræk
Og tak for buddet. men takker nej tak.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Roning under kajagt. 31 aug 2019 07:33 #2760

  • NBO
  • NBO's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Tak for svar.

Jeg er for så vidt enig i at sikkerhed skal prioriteres øverst, men jeg er ikke sikker på at jeg ville føle mig mindre sikker i en fiskekajak, end i min boble....

Det er nok en pedal drevet der skal kigges efter så.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 31 aug 2019 07:38 #2761

  • NBO
  • NBO's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Jeg vil for øvrigt gerne have en prøvetur, men jeg bor i det vestjyske, og så vidt jeg ved er du omkring Roskilde HIT7 ?
Jeg har set et par videoer med dig i din Hobie, og det er svært ikke at blive fascineret af den måde at dyrke strandjagt på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Roning under kajagt. 03 sep 2019 14:29 #2774

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg skal faktisk til Jylland på torsdag til søndag..
Hvis du kan komme til jagtens Hus på Kalø så kan jeg tage den med der over?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1