Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Multi Kajak 20 jun 2017 20:16 #471

  • Peter
  • Peter's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Som jeg har skrevet i et andet forum, har jeg købt en situp kajak Johnsson Hunter 400. Det er en billig udgave af Native. Den har jeg gået og syslet lidt med de sidste måneder. Den er købt med 3 formål. Turbåd, Fiskebåd og Jagtbåd. Det sidste både som træk og opsøgende jagt..
Turbåd giver sig selv med det pedaltræk som følger med. Jeg hader kondicykler og løbebånd, så hvis man skal knokle nogle kilo af kan man ligeså godt gøre det, hvor der er langt til horisonten.

Fiskebåd er den original indretning. Dog har jeg lavet nogle forbedringer. Fishfinder er blevet installeret som aftagelig og sonarhovedet er blevet lavet til at kunne vippes op. Det gør passage på lavt vand og landing/søsætning sikkert. Jeg ved at stangen er for lang, men den er taget fra min anden båd. Jeg vil lave en kortere version med dybdestop og retning visning (arm). Ledningerne er trukket igennem en lednings samler ud til forrummet.
Nu skal man være meget moralsk hvis man kun skal komme frem på pedal, så jeg har tilpasset en EL motor. Den fik en 2 bladet propel og et nyt ophæng. Motoren er normalt skubbede men jeg har lavet den om til at være trækkende. En lang skrue er isat og når den udtages kan motorstyringen vendes 180 grader og bruges i en normal båd.
Man kan selv indstille højden på motoren. Jeg har lavet en "højst" indstilling ved at isætte et yder rør der passer ind i båden. Så bliver motorkraften overført til båden på størst muligt areal. Da den samtidigt virker som et højdestop, undgår jeg at få fræset bunden ud, af propellen.
Motorophænget voldte mig flere "retnings" problemer. Fremad er nemt nok. Men hvad med når man går i bølger. Kajakken vil så have en op/ned bevægelse som motoren skal følge. Når man tillige vil bakke så svinger motoren op i bunden af kajakken. Det blev dog løst ved at købe nogle fittings til sø-gelænder/ræling.
Når man når fiske pladsen sænker man motoren så der bliver kasteplads. Den nedsænket motor virker også som slingrekøl/stabilaktor. Jeg har lavet et nødstop af flere grunde. Når det er mørkt og man håndtere motoren kommer man nemt til at starte den. Det kræver kun et lille vrid og så har du en roterende propel i mellem knæende eller det der værre. Man kommer heller ikke til at påvirke motoren når den er nedsænket som stabilator og man står op og fisker. Motoren er den største i 12 volt udgaven, så en ukontrolleret start er så absolut uønsket.

Som Jagtbåd skal den bruges som opsøgende jagt og til trækjagt i 2 forskellige områder. Jeg skal forsøge at forklare.
I områder hvor der må jages med motor vil jeg bruge EL-motoren. Selvfølgelig vil jeg også kunne udøve trækjagt.
I områder hvor der ikke må jages med motor vil jeg bruge pedalmotoren. Den er nemlig ikke omfattet loven om motorbådsjagt. Faktisk er der heller ingen begrænsning på hastigheden. Jeg er dog udmærket klar over, at min kondital ikke rækker til 30 knob.
Jeg har gang på gang set ænderne smide sig 300 meter væk. Det er jo umuligt at ro indtil dem pga årene, men med en pedalpropel er det muligt at komme efter dem. Mit jagt udbytte vil nok svare til en purchjagt med bue og pil. Ikke det store udbytte men en på opleveren. Jeg har tørtrænet lidt på ederfugle og andre dykænder. Der har været gange hvor jeg ikke skulle havde brugt et gevær men en pagaj.

Så Jagtbåden er rigget op til 2 versioner. Billederne viser opsætningen. Den forreste bøjle er af stål. Den er vippebar og i "træk" versionen uden plade. Bøjlen bagerst er 40mm plastikrør. Støttebøjlen i midten er en teltstang fra et popup telt. Dem er der mange af rundt omkring Roskilde Festivalen. Husk at kik ind før man nupper teltstangen. Jeg søger nogle hvide sløringsnet til en vinterudgave. Nettene er plastik og flyder faktisk rimeligt. Det er ikke synderlig fart nedsættende at have dem nede på siden af kajakken. Her er den store fordel med pedalkajak. Når anden er nedlagt kan man komme hurtigt efter den. Ikke noget med åre eller vadning. Ud med ankerlinien og afsted. En anskudt vil også være hurtigt at komme til.
Den anden version er til opsøgende jagt i motorbåd og i motorbådfrit område. EL motor i det første område og pedalmotor i det andet.
Bagerste bøjle ryger af. Plop. Midterste bøjle op. Tvijng. Dækplade påskrues forreste bøjle. Det er ikke den endelig udgave. Jeg skal have lavet nogle forsøg så den bliver minimeret. Males skal den også og her er jeg lidt i tvivl. Men jeg regner med hvid på den ene side og camouflage grøn på den anden side. Så kan jeg vende den efter situationen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Multi Kajak 20 jun 2017 20:22 #472

  • Peter
  • Peter's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Flere billeder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Multi Kajak 20 jun 2017 20:24 #473

  • Peter
  • Peter's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
endnu flere billeder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Multi Kajak 20 jun 2017 20:25 #474

  • Peter
  • Peter's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
endnu flere flere billeder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Multi Kajak 20 jun 2017 20:26 #475

  • Peter
  • Peter's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
3 gange flere billeder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Multi Kajak 22 jun 2017 05:58 #476

  • Ryser
  • Ryser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1

Peter skrev: det er jo umuligt at ro indtil dem pga årene


Ja det var der sgu også mange edderfugle der TROEDE i sidste sæson med kajakken :P

Mht overdækning, så prøv at kigge på nogle af de hobie kajakker der bliver brugt til kajak, der er et par stykker her på siden der har sådan en, det kan være de lige kan smide et par billeder op til inspiration.

Personligt, har jeg lige købt en buran weekend i helt grå, fordi jeg ikke ønsker at male en kajak igen. Det gik fint og holder nogenlunde, men det skal stadigvæk repareres. Og så er grå bare i min personlige mening den bedste til jagten, da den er god til den opsøgende, og den skinner ikke lige så meget igennem hvis man laver noget camoflaugenetværk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ryser.
  • Side:
  • 1