Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Pedal vs pagaj 09 apr 2021 12:30 #4959

  • ajhmdk
  • ajhmdk's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Hejsa

Jeg har brug for noget ekspert råd.

Hvilke fordele/ulemper er der ved de to kajaktyper ift. opsøgende havjagt.

Vh

Allan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af ajhmdk.

Pedal vs pagaj 09 apr 2021 15:46 #4960

  • Andeviskeren
  • Andeviskeren's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har jaget fra en Galaxy kajak, de sidste 5 år og skudt en del ænder og gæs. Jeg har aldrig kunne komme i nærheden af ænder der lå på vandet, men har skudt nogle der er fløjet langs med kajakken. Ænderne er bange når de ser at jeg padler med pagajen, så jeg plejer at skjule kajakken og lægge lokkeænder ud. Det terræn jeg jager i er dog heller ikke det bedste, til at komme tæt på ænder der ligger på vandet. Jeg har tit overvejet en pedal kajak, men jeg jager ofte i hård vind, så kajakken kan godt få en hård medfart. Jeg tror at opsøgende jagt fra kajak nok er bedst med pedale, og der ligger nogle klip på You tube hvor det ser ud til at fungere fint.

Knæk og bræk
Følgende bruger(e) sagde tak: ajhmdk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pedal vs pagaj 10 apr 2021 07:13 #4964

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Allan

Prøv at gå på Youtube og se de videoer Hit 7 har lagt op.
Han benytter en Hobie pedalkajak og får det til at virke fint og flot.

Min egen erfaring i kajak er lig nul.

Jeg har dog en vis erfaring i strandjagt, det har lært mig, at alle synlige bevægelser ikke gør det nemt at få noget på skudhold.

En pagaj der vinker til fuglene og fortæller at "her kommer jeg" vil ikke være til jægerens fordel.

God weekend
Følgende bruger(e) sagde tak: ajhmdk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Pedal vs pagaj 12 apr 2021 08:57 #4966

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Allan,

du kan måske finde lidt inspiration i min artikel om mine eksperimenter med en kravlekajak.

Kajak

Jeg har nogle gange padlet på skudhold af edderfugle med en almindelig pagaj, men det virker ikke til andre ænder.

Du kan se på kajakken som en sidde-op kravlepram og lave en skærm, enten af finér eller camouflagenet på et stativ. Det skal gå ud over siderne, så du kan drive kajakken frem med et par stikker eller kravelårer.

Hvis du og dine bevægelser er dækket forfra øger du chancerne for at komme på skudhold.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pedal vs pagaj 13 apr 2021 21:04 #4969

  • Ryser
  • Ryser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har selv brugt kajak til opsøgende jagt og trækjagt i et par år, og har haft lige så mange chancer fra kajakken med pagaj, som jeg havde fra min 13 fods jolle med påhængsmotor. Det vil sige, ikke meget :whistle:
Spøg til side, så ligger det i indsejlingen. Jeg har endnu ikke oplevet mange gange hvor jeg har tænkt: "Gid jeg havde jollen fordi så kunne de ikke se mine bevægelser" For generelt, hvis din indsejling er god, og du ikke kigger direkte på dem, så synes jeg jeg får bedre muligheder. (Min teori er at kajakken ikke larmer nær så meget som min 2 taktsmotor, og de derfor ikke er så bange for kajakken) Det handler om lav pagajføring, og at sejle langsomt, og så stille og roligt dreje ind i deres retning så de ikke kan lette op mod vinden uden du får en god skudchance.
Det er værd at huske på at hvis du laver et skjold af en eller anden art som du har foran dig som du padler ind, så vil du blive skubbet mere rundt af vinden end du normalt vil opleve. Og i en kajak, som måske vejer det halve af en skydepram, så betyder det mere end jeg tror de fleste lige regner med.

Med det sagt, så tror jeg ikke et sekund på at en normal kajak med pagaj giver lige så mange skudchancer som de andre kan i deres Hobie kajakker med pedaler hvor der ingen bevægelse er fra fuglenes perspektiv. Men de koster så også omkring 4 gange så meget som jeg gav for min grå buran weekend i tidernes morgen. Så det er et spørgsmål om hvad man er til.
Knæk og bræk hvad end du ender ud i!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1