Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 13 okt 2020 17:51 #4413

  • The_mudd
  • The_mudd's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
I forbindelse med jagten er i fuld gang, det bare kribler i en, og man ikke tænker på andet end at komme afsted på jagten efter ænder. Har jeg det gået op for mig hvor, at sikkerheden ikke er helt optimal. Især efter at have fulgt med i strand og havjagt forumet i nogle år, hvor blandt andet er sikkerheden til søs var i fokus.
Jeg har derfor i år, mere end jeg har gjort før, fokuseret på dette.

Derfor har jeg i mit stille sind gennemgået worst case scenarier og herved fundet frem til hvad jeg vil gøre, hvis den uheldige situation skulle forekomme.

Dette spekulativ så medført at jeg har nørdet lidt med min Quick 2 kajak, omkring at gøre den på sikker så muligt at sejle i.
Selv om det er utrolig solid og sidestabil har jeg testet den ifht at man vælter helt rundt. Især for quick 2 kajakken, minder den lidt om en kano, og tager hermed utrolig meget vand ind efter man har vendt den rundt. Så derfor kom jeg frem til disse løsninger.

1. Jeg proppede nogle aqua nudler på indersiden af kajakken.

2. Jeg købte en opdriftpose på 35 liter placeret forrest på kajakken.
3. Aflukket bagpartiet på kajakken, så man kan bruge opbevaringsrummet bagerst i kajakken, og som bonus virker som opdrift.
4. Lavet en træplade hvorpå jeg monterede en lænse pumpe, med dertilhørende elektronik og batteri. Alt sammen i vandtæt IP68.




Når kajakken er helt fyldt med vand, tog jeg tid på hvor lang tid det vil tage at tømme kajakken. Og det tog 6 min og 20 sekunder, da pumpen yder ca 65 L/min.

Jeg håber i andre kan bruge det som inspiration i jeres pramme, så i ikke kun behøver at øse vand ud af dem manuel.

Hvis i kunne tænke jer at vide mere om hvordan hvorledes jeg har gjort. Er i velkommen til at spørge.
Knæk og bræk
Kasper

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 14 okt 2020 18:38 #4416

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hvor og hvordan lavede du din test?

Altså var kajakken på land og fyldt med vand da du tømte den, eller var den i vandet bordfyldt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 14 okt 2020 21:05 #4417

  • The_mudd
  • The_mudd's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Jeg lavede testen der hvor jeg opbevarer kajakken, som er nær en lystbåd havn med nemtilgang til vandet. Så trak jeg kajakken ud på vandet vendte den rundt på hovedet, vendte den rundt igen så den vendte op af igen og satte derefter gang i den elektroniske lænse pumpe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af The_mudd.

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 15 okt 2020 23:30 #4421

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
OK. Min tanke går på, om den reelt kan holde vandet ude, hvis først kajakken er bordfyldt?

En ting er en stille test, men hvis man ligger og skvulper lidt rundt i bølgerne, så kan jeg hurtigt forstille mig det tager noget længere tid end 6 min, hvis den da overhovedet får den tømt.

Det er ikke for at have nej-hatten på t) det er bare om resultatet står mål med indsatsen og pladsen det stjæler i prammen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 16 okt 2020 15:10 #4424

  • The_mudd
  • The_mudd's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Tak for feedback Ras.
Jeg kunne godt prøve at teste den under lidt vildere forhold for at se om ideen holder vand(ha ha :lol: )

Hvis jeg får tid, kan det være jeg tager en video af testen. Angående pladsen, tager den lidt plads med der er dog stadig plads til grejet.
En opdatering kunne være at jeg monterede den bag sædet. Der vil den ikke forstyrre nær så meget som når den er midt i.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 09 aug 2021 19:25 #5113

  • The_mudd
  • The_mudd's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Opfølgning på kajakken.
Jeg fjernede midterstykket og monterede den bag sædet i kajakken og lavet en vandtæt bagluge.
Hvor jeg i baglugen placere batteriet i en vandtæt boks.

I en test hvor der var 0,5 meter bølger. kunne jeg få den tømt i løbet at ca 7,5 minut.

Jeg prøvede at lave en video med mit Gopro, hvor jeg simulere at vælte i vandet. uden at bunde, med svømmevest og waders og tømnings af kajakken.
Desværre har jeg ikke lagt den op fordi pga vildt iriterende klick klak lyde fra gopro etuiet, når det rammer noget hårdt. :pinch:
Men hvis folk er interesseret, kan jeg måske lave en kortere version uden lyd.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 11 aug 2021 22:26 #5115

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
VIS VIS VIS VIS for h.....
Og lige en erfaring. næsten lige meget hvor vandtæt man laver tingene , så er der kondens pga temperatur. Så check før hver tur i batteri boks og trykknap boksen. Det første år vil du næppe se noget men derefter!!!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ekstra sikkerhed til jagtkajak og andre pramme 12 aug 2021 10:26 #5116

  • The_mudd
  • The_mudd's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Hej Peter
Jeg har netop gjort batteriet aftageligt, så den afmonteres hvergang.
Trykknappen, og boksen er helt klart noget der skal holdes øje med og smøre pakningen så den ikke udtører.
Så jeg tænker jeg åbner trykknaps boksen her til vinter for at få den klimatiseret, så den ikke danner kondens.

Så jeg ser hvordan det virker, og hvis det ikke gør, opgraderet jeg trykknappen til at magnet-system istedet.
Alt hvad der ligger i saltvand vil skulle vedligeholdes.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1