Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Leder efter 32g stålhaglspatron med en udgangshastighed på 415-430 m/s. 31 maj 2019 12:24 #2479

  • KasperRB
  • KasperRB's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 0
Hej Folkens. Håber I kan hjælpe.
Jeg bruger pt. Kent Hyper Steel 32g 12/70 som giver et godt skudbillede i mine geværer.
Jeg vil gerne finde en patron med et lidt lavere tryk/hastighed og momentum jf. de anbefalinger bøssemagerne er kommet med i JÆGER.

Jeg leder efter følgende:
- 32g
- 415-430 m/s i praksis (ikke kun på æsken)
- en ordentlig haglskål der er slidset korrekt
- rigtig haglstørrelse i patronen
- rigtig haglvægt i patronen
- str. 1, 3 og 4

Har følgende i kikkerten:

- Kent Faststeel 12/70 32g
- Rio Blue Steel 12/70 32g
- Rio Royal Blue Steel 12/76 32g
- Eley Extreme Steel 12/70 32g


Mvh. Kasper

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leder efter 32g stålhaglspatron med en udgangshastighed på 415-430 m/s. 31 maj 2019 15:52 #2480

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg lavede sidste år et eksperiment med at måle hastighed på patroner, henholdsvis ved 15-20 grader og med samme patroner efter nogle dage i køleskab.
Kent Faststeel var suverænt den patron med den mest stabile udgangshastighed uanset temperatur med 414-422 m/s ved V1,5.
Ingen af de andre du nævner, var blandt dem jeg testede.
På jagt har jeg erfaring med alle de øvrige modeller, RIO 12/76 er en rigtig god patron, men vurderet ud fra rekyl næppe speciel mere skånsom over for gevær.
Eley Extreme 12/70 er meget i stil med Kent Fasteel, bare lige lidt kraftigere.

Personligt anvender jeg dog næsten udelukkende Hypersteel, Kent's 12/76 36 grams samt Eley's Hyperspeed på havjagt. De er bare et nummer bedre og for mig betyder et humant drab på skudstærkt vildt mere end en mindre reduktion på gevær levetid.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leder efter 32g stålhaglspatron med en udgangshastighed på 415-430 m/s. 02 jun 2019 12:32 #2484

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej Kasper.

Jeg ville til enhver tid vælge Kent fasteel og vil du spare over en krone pr stk så køb Jaguar Hunting Steel da det er akkurat samme patron.

Rio har store problemer med deres krudt når det bliver koldt og ved minus grader kan du ligeså godt kaste med rådner æbler efter dit vildt.

Eley er en udmærket patron men som sagt ville jeg vælge den anden.

Jeg har skudt med Kent Fasteel/Jaguar i over 20 sæsoner og bruger kun den til kravle jagt og trækjagt og udleverer også kun den til de gæster jeg har med på motorbådsjagt i Barracudaen.

Holder du dig til de anbefalede etiske skud afstande til vildt har du ingen problemer med ikke at udføre humane drab.
Det er et faktum at højere fart giver større anslags energi men det er ikke sikkert at flere gram hagl i en patron er en fordel, derfor går mange ned på 28-30 gr.
Jeg hoppede som mange andre også med på Hyper Steel bølgen men konstaterede at mindre også kan gøre det.
Det eneste jeg savner ved den er kappens bestandighed.
Du spurgte efter en patron der ikke ødelagde dit våben, test Kent/Jaguar og se om ikke den løser opgaven.

Min erfaring bygger på 15000-17000 skud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Leder efter 32g stålhaglspatron med en udgangshastighed på 415-430 m/s. 07 jun 2019 17:19 #2485

  • Doole
  • Doole's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg er også gået væk fra hypersteel og skyder nu primært med pegoraro str. 3 36 gram 12/76
De kan også købes i 32 gram i 12/70. De test jeg har set er der kronograferet til mellem 420-430 m/s

Har ikke selv kronograferet dem, men har dog test skudt dem på en papskive, og der har de et rigtig pænt skudbillede
i min Winchester sx3 med en briley IC choke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1