Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Valg af patron til svømmeænder 12 okt 2025 14:31 #7172

• Peterrab
  • Peterrab's profilbillede Emne forfatter
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
Hej.
Jeg har efterhånden været på pramjagt en 8-10 gange i år. Jeg har indtil nu skudt med nogle biohagl fra Mike Hammer str. 5. Indtil nu har jeg mest skudt til krikænder, som går fint ned, men nu da de nordiske fugle er trukket ned, er der mange større svømmeænder, der hvor jeg jager. I weekenden skød jeg så en knarand i et kernesund, uden at den døde af det med det samme. Afstanden var nok omtrent 20-25 meter. Og da jeg fik den åbnet op, sad der mange hagl i brystkødet. Jeg er også bange for at jeg kom til at anskyde en (inden for en rimelig afstand). Mit spørgsmål er så: bruger jeg for lille en størrelse hagl, eller skal jeg have fat i nogle hurtigere hagl?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron til svømmeænder 12 okt 2025 22:15 #7173

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 99
Fedt at du er kommet godt i gang. Til lykke med det.

Hvis du har skudt en and forfra/nedenfra og der sidder hagl i brystkød skal du skifte setup. Det er alt alt for ringe gennemtrængning.

Kent Hypersteel i størrelse 3 giver minimalt med anskydninger indenfor 35 meter. Og den virker til alt. Selvfølgelig dækker den bedre i str 5 til mindre ænder, men hvis du også skyder dykænder giver den lidt flere anskydninger du skal ud og afgange end hvis du går op i str 3.. Hvis du ikke synes at hypersteel er noget for dit gevær er Kents fast steel også god. Den slår lidt mindre hårdt, men korter du 5-7 meter af skudafstanden er det en glimrende patron.

Jeg skyder Kent Hypersteel str 3 til alle ænder og gæs, bortset fra krikænder på aftentræk. Der bruger jeg dem i str 5.

Knæk og bræk.

Valg af patron til svømmeænder 13 okt 2025 07:38 #7174

• Peterrab
  • Peterrab's profilbillede Emne forfatter
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
Okay tak. Jeg tror jeg vil prøve til med Kent Faststeel, da jeg skyder med en o/u. Er det ik noget med, at kun halvautomater kan holde til hypersteel i længden?

Valg af patron til svømmeænder 13 okt 2025 13:17 #7175

• Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 52
Det kan der være problemer med, hvis man bruger mange patroner. Af hensyn til bøsse og rekyl, kan det være en fordel at anvende en patron med 28 gram hagl nr. 3 og en hastighed på 430 - 450 m/s. Hypersteel er et godt valg, hvis man er på jagt når det er meget koldt. Her betyder et hastighedstab ikke så meget!
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Tralle2

Valg af patron til svømmeænder 13 okt 2025 15:57 #7176

• cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 386
Hej “Peterrab” (med “b”)
Hvis du affyrer Kent Fasteel, 28g 12/76, i din o/u, så får du tæsk (ikke af mig).
Vejer du 110kg, og din o/u 4kg, så er rekylen tålelig.
Iøvrigt, en FANTASTISK patron.
Sendes med venlig hilsen, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Valg af patron til svømmeænder 13 okt 2025 17:08 #7177

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 99
Jeg har skudt ikke så få Kent Hypersteel af i min 32 år gamle "Gyttorp" som kostede 3.850 kr dengang. Det er et gevær af en kvalitet der ligger lidt over to halvtomme jernrør påmonteret et forskallingsbræt.. Ja, den synger noget og der er slør i hovedbolten, men det hele hænger altså stadig sammen. Jeg vejer 72.5 kg, og er 180 høj. Jeg har ikke problemer med rekylen. Decideret behagelig er den ikke, men den er heller ikke det modsatte.

Faststeel I 28 gram er en absolut glimrende patron, hvis du er mere øm overfor din O/U end jeg er. Faststeel har jeg puttet nogle tusinde af igennem min gamle O/U - dengang man stadig måtte skyde duer tidligere på året. Faststeel i 28 gram vil jeg kalde decideret behagelig at skyde med, i ovennævnte konfiguration. Markant mindre rekyl end Hypersteel. Den synger slet ikke på samme måde i geværet.

Sidste redigering: af tom.knudsen.
  • Side:
  • 1