Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Biohaglskåle 28 okt 2025 12:29 #7183

• Tralle2
  • Tralle2's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 4
Ja, sådan her.

Den model jeg har fået hjem kan indeholde ca 31-32 gram stål, lette at justere med kaliber 20 kork og pap hvis man vil have mindre ladning i.

Taget hjem gennem francemunitions.fr
Fragten er dyr, og der er nærmest ingen data på dem endnu.

Den engelske forhandler, clay and game, tilbyder test af ladninger, så har lidt i gang hos dem for at have noget håndfast at gå videre med, men det bliver nok først om nogle måneder.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tralle2.

Biohaglskåle 29 okt 2025 07:21 #7184

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 356
Undskyld min uvidenhed, men hvorfor overhovedet haglskål?

Jeg var til et foredrag med en erfaren hjemmelader der postulerede at den kunne undværes.
Han ladede patroner med kun en filtprop, som i gode gamle dage.
Vel ville der være et øget slid på løbene, men ikke noget der ville betyde noget for de fleste (så mange skud bruger de fleste ikke på jagt)
Nu kalder man det jo stålhagl, men det er vist bare jern?
Burde de moderne løb som er "hårdtforkromede" ikke være i stand til at håndtere de jernhagl, uden haglskål?

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Biohaglskåle 31 okt 2025 11:44 #7185

• Drs
  • Drs's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 20
Lang hen af vejen kan man godt skyde uden hagl skåle.
Men problemet kan opstå ved en stejl kammerovergang og hvis man bruger patroner med en kortere længde end kammeret , 12/70 i 76 eller 89 mm kammer.

Og også hvis man bruger kortere chokes i en stram boring , med de kan jo udskiftes , så der er problemet ikke så stor.

Fordel er at man kan forøge hagl vægten, jeg kan lade 46 gram i en skive lukket 12/76, med en tynd og kort haglskål ( for kort haglskål.) 1/3 af haglene er ikke i hagl skålen

Men hvis man skal teste det rigtig, så kræver det nok 5000 patroner 12/70 i en 12/76 kammer.
Og i str 1 , 450 m/s og i en full choke , evt 2500 3 i en halv choke og de de sidste 2500 med 1 i en full chokr
Så laver man en måling af diameteren og rundhed i kammeret, efter kammeret og af choken før og efter.

Vi skal bare finde en der vil sponsorer de 5000 patroner, så skal jeg nok lægge gevær og skulder til og få det målt.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Lars Olsen

Sidste redigering: af Drs.

Biohaglskåle 02 nov 2025 11:24 #7186

• Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede Emne forfatter
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 55
Der er lavet en undersøgelse af stålhaglpatroner uden plasthaglskål, den blev lavet i 19991 af Niels Kanstrup og Poul Hartmann. Denne undersøgelse kan findes på jægerforbundets hjemmeside (https://www.jaegerforbundet.dk/media/22160/plastikfri-jernhaglpatroner-xxxx.pdf).
Der er brugt patroner med haglstørrelse 4 og 7. Forsøget omfattede 1100 patroner affyret i to våben, efterfølgende kunne der måles forandringer, men ikke signifikante forandringer. Med hensyn til dækning, var forsøgspatronerne fult ud på højde med fabrikspatroner. Emnet er ikke beskrevet meget i rapporten.
Jeg har ikke erfaringer med stålhaglpatroner uden haglskåle, men jeg har efterhånden fundet ud af at der kan være stor forskel, alt efter hvilken type haglskål eller filtprop der er anvendt.
Jeg har også erfaret at man skal passe på med kombinationen af store hagl, stor haglladning, stor hastighed og stor trangboringsgrad. Dette kan medføre signifikant ændring af choken!
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Biohaglskåle 02 nov 2025 19:23 #7187

• Tralle2
  • Tralle2's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 4
Ærgeligt de ikke har en kontrol hvor der bliver affyret stål med plastskål i, og jeg tænker de skulle have affyret langt mere end 600 skud i et løb, de burde have testet til der var en signifikant ændring.

Jeg kunne sagtens forestille mig at slid er selvforstærkende.

• Side:
  • 1
  • 2