Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Underlige oplysninger ! 30 jun 2025 20:30 #7115

• Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede Emne forfatter
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 42
For kort tid siden, købte jeg nogle flugtskydningspatroner. Da jeg kom hjem, kikkede jeg på kassen og blev overrasket. På kassen oplyser producenten, hvor høj kappen er på patronerne. Det er en oplysning, der er uanvendelig for alle, undtagen en genlader der vil bruge hylsteret. I betragtning af at der er fremstillet patronhylstre uden metalkappe, er der ikke nogen grund til at tillægge kappens højde nogen værdi.
Det gav mig lyst til at se om jeg kunne finde andre "underlige" oplysninger på patronkasser. og der var "gevinst" en gang til. På en kasse Remington patroner står der MAX DR.EQ. Det betyder MAX drams equivalent, dette er en angivelse af hvilken sortkrudtsladning, der svarer til den anvendte ladning af røgsvagt krudt. Dette er en vigtig oplysning for dem der er vant til at skyde med sortkrudt ! Denne type skytter, tror jeg ikke der har været mange af siden 2.verdenskrig. Jeg tror at denne oplysning er noget man har brugt i USA. Men det er noget jeg har haft svært ved at finde noget om, selv i gamle bøger om haglvåben.
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lars Olsen.
  • Side:
  • 1