Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Target Focused Life tester stål,tungsten og bismut 30 aug 2024 07:50 #6816

• Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 42
Steve fra Target Focused Life (https://www.targetfocused.life/) tester "Best ammo for duck hunting"
Ja, det er ret så "Amerikansk", at stille det sådan op, store ord at kalde testen "Best Ammo".. men det er slet ikke så tosset en test.

Der testes skudbillede og balistik på:
30 yards = 27.43200 meter
og på:
40 yards =36.57600 meter
-Altså bestemt brugbar data, for os Danske strand & havjægere..

Vi er nogle, der er en årgang der gør at vi husker overgangen fra bly over til stål..
Der blev bandet og svovlet, der hvor jeg kommer fra for skudbilledet og ikke mindst "dræber effekten" var ikke noget at råbe hurra for..

Der er heldigvis sket meget siden da.. men er der sket nok?
I testen holdes netop denne effekt op imod hinanden.. stål vs. alternativer.. men også stål vs. stål.. én af patronerne viser sig at have et helt forfærdeligt skudbillede når afstanden til målet øges, blot en smugle..

Jeg blev selv lidt skuffet da han først i videoen gennemgår de forskellige mærker, kaliber og ikke mindst haglstørrelse. :side:
-Alle patroner er naturligvis kal. 12 men haglstørelserne variere (på bismut og tungsten), det skal dog vise sig senere i videoen, at det er der en grund til.
Steve laver nemlig også en "ballistisk" test, kalder jeg testen ved rette navn.. pas.. men han tester haglenes evne til at "rejse" igennem balistiskgel, og derved, give et billede af haglenes "dræber evne".

I testen holder han også antallet af hagl i patronen op imod hinanden, men naturligvis også i målet, på skiven osv. spændende hvis man er til den slags data..

Super spændende test, syntes jeg.
Bismut og tungsten er dyrt ja.. også meget dyrt, også lidt for´ dyrt, syntes jeg..eller gør jeg?
-Gu gør det da nas at skulle betale 5-600,- kroner for en pakke.. ja endog mere, alt afhængigt af mærke mv.

Dog indrømmer jeg gerne, at det ikke er mange skud, jeg brugte sidste år.. ca. 1,8 patron pr. nedlagt fugl (kravlejagt) i alt lidt over 25 skud blev det "kun" til :blush:
"mine" patroner koster 6,8 kroner pr. stk (stål, str. 4) og et hurtigt tjek på nettet afsløre priser, på eks. Bismut, på ca. 16-25,- kroner pr. patron..
Hva koster en vildand hos vildthandleren..
Mange år som lystfisker og jæger har lært mig én ting.. stk. og kiloprisen på hjemtaget fisk og vildt skal man IKKE regne på.. :evil:

Så er det store spørgsmål jo, hvad er en "god patron" værd? og ikke mindst, "er den dét" værd?
-Det syntes jeg faktisk er et rigtig godt spørgsmål.. jeg er personligt kommet i tvivl !

Hvad siger i andre? er der nogle af jer, der bruger alternativer til stål ?

Testen på Youtube
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Reher.

Target Focused Life tester stål,tungsten og bismut 01 sep 2024 18:42 #6817

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 72
Jeg ville meget gerne skyde med TSS og i mindre kaliber end 12, men der er to forhold der gør det mere eller mindre umuligt. Prisen. Og synes der at være nogen evidens for at tungsten(-slegeringer) måske kan være kræftfremkaldende og det er jo ikke er godt for fuglen hvis den overlever en anskydning. Den slagside har stål mig bekendt ikke. Så jeg ender altid med stål. Og på vandet er det nok tvivlsomt om man kan gøre brug af tungstens rækkevidde hvis det ikke er havblik.

Jeg synes 15 - 20 kr for en haglpatron er helt abstrakt dyrt. Jeg skyder med Kent Hypersteel i stål str 3 til ca 4 kr/stk til stort set alt på fjord/hav. Der er ikke rigtig nogen vandfugle den ikke virker på. Den bedste patron jeg nogensinde har skudt med er den gamle Black Cloud Snow Goose fra Federal, men den føres ikke mere. Den splittede efter sigende lidt for mange geværer ad. Den nye er næsten lige så god, men den har ligesom den gamle, to ulemper: Kæmpe haglskål der næppe er bionedbrydelig og koster næsten 9 kr pr stk. Men den er meget meget dødbringende. Der er for voldsom på korte hold.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Side:
  • 1