Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Adaptiv vildtforvaltning? 06 maj 2020 20:17 #3869

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Winston Churchill sagde.
" Den eneste statistik du kan stole på er den du selv har manipuleret"

Jagtmodstandere driver gæk med med os og tager motorbådsjagten fra os.
Stille og roligt fjerner de de jagtbare arter, nu mangler de kun edderfugl andrikker og de hænger i en tynd tråd, om vi vil det eller ej!
Bevares sortænder er der jo stadig, men helt ærligt, hvor mange af os vil tage ud "kun" for den??

Jagtmodstanderne har sikkert ikke åbnet Champagnen endnu, men vær sikker på den er købt.
I fremtiden vil de ikke undlade at triumfere over deres "snedige" plan og sikkert klandre de danske strandjægere for deres naivitet.

Vi er ikke naive, vi har bare ikke en chance.

Ledelsen i DJ bør indrømme over for os strandjægere at vi bliver "røvrendt" i et politisk spil.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, MGO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Adaptiv vildtforvaltning? 07 maj 2020 22:33 #3872

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 35
  • Modtagne Tak: 21
Det er nu ikke noget helt nyt, at der er optalte sortænder som ikke tælles med, eller at tællingerne fejl-fortolkes.

Da jeg i starten af -90’erne, sad i et udvalg sammen med Dof og DN, fandt man ved hjælp af bedre navigationsudstyr, 1,2 mio dykænder syd for Læsø, 1 mio sortænder og resten fløjlsænder. Dengang var alle bestande store, så det betød ikke så meget for forvaltningen, men repræsentanten for Dof - Arne Hastrup, var helt overbevist om, at grunden til de lå så langt til havs, skyldtes det store jagt- og forstyrrelsestryk i de kystnære områder, så derfor skulle al motorbådsjagt indenfor 1,5 sømil fra land forbydes !

Han mente, at jagten forstyrrede ændernes fouragering, da de brugte mindst halvdelen af de lyse timer til at æde. Så måtte jeg vel også kunne konkludere, at der vel så måtte være dobbelt så mange i den flok, da ca halvdelen var dykket ned for at æde, og derfor ikke var synlige og dermed talt med.
Vi blev aldrig bare nogenlunde enige.

Med hensyn til de kortnæbbede, så er der en del der er begyndt at flyve til Finland og ned gennem Sverige, og dermed udenom de steder de tæller gæs i maj i Norge, så derfor var der ikke januarjagt på dem det år.
Derfor er det vigtigt, at DJ er med fremme, og de gange jeg har snakket med Iben Hove – trækvildtkonsulent – på trods af at hun har dybe rødder i Dof, så tror jeg hun er et godt aktiv, men jeg savner en mere synlig direktør i DJ, til overordnet at have styr på ,og svare på de mange usaglige indlæg i medierne.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, MGO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Adaptiv vildtforvaltning? 22 maj 2020 18:30 #3922

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Jeg er glad for det skifte der har været på at de faglige argumenter skal være i orden når arter fredes eller få jagttider. Jeg har selv haft fornøjelsen af at debattere med Arne Hastrup, og manden ved givet vis meget, men desværre blander han sine personlige følelser ind i diskussionerne, også bliver det for mig useriøst.

Det har vist været sådan i mange år, og det er vist ikke blevet udsluset helt endnu.

Men jeg læse fornylig at FACE (sammenslutningen af jægerorganisationer i Europa) vil til at undersøge om ikke bestandsovervågningen kan organiseres bedre end den er i dag. Det er helt klart noget alle jæger, men nok især strandjægere, burde støtte op om synes jeg.

Beklager hvis det er lidt udenfor adativ vildtforvaltning, men dog en relevant tanke synes jeg.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Adaptiv vildtforvaltning? 25 maj 2020 22:19 #3946

  • Slagmark
  • Slagmark's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
@chc

Det er virkeligt underligt, at du bliver ved med at skrive at den adaptive forvaltning har reddet jagttid på sædgås.

Sædgåsen har jo reelt ingen jagttid. Den må skydes i tre kommuner i det allersydøstligste Danmark på et tidspunkt, hvor den tilnærmelsesvis ikke er at finde i det område af landet - i resten af Danmark er den fredet. Det fremgår særdeles tydeligt af jagttabellen, at sædgåsen ingen generel jagttid har i Danmark, hvilket vi, der førhen jagtede den, tydeligt har fået at mærke på egen krop. Nu om dage er bestanden, her hvor jeg bor, helt utroligt stor, og kunne sagtens tåle jagt. Meeen lur mig om det nogensinde kommer til at ske igen. Der findes jo både Tajga- og Tundrasædgås og den ene slags mener man er lidt sjældnere. Dette bevirker så, at man ikke kan skyde nogen af dem. Var der nogen, der sagde knortegås her.....

@Briannorgaard

Ja, det man læser Arne Hastrup udtale sig omkring, fortæller alt om manden. Det er ubegribeligt, at han kan udtale sig så håndgribeligt om ting, som han helt åbenlyst ved så lidt om. Desværre er der stadig nogen, der lytter til ham.

Bh K

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Adaptiv vildtforvaltning? 25 maj 2020 23:16 #3947

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Slagmark

Sædgæssene kan jages i de 3 kommuner, fordi Taigasædgæssene/ Tundrasædgæs optræder her i meget begrænset omfang.

Grundet sædgæssenes kvalificering i EAWA, kræves der en international forvaltningsplan for at den kan jages. Det kan du læse mere om i nedenstående link.

Link til DCE om jagttid på Sædgæs

Der har de sidste par år været forsøgt at indsamle hals med hoved fra sædgæs nedlagt i de 3 kommuner, med det formål at få udvidet jagttiden. Men her svigtede jægerene ved at levere stort set ingen halse med hoveder til undersøgelsen.
Og det er jo ærgerligt når det evt. kunne være med til at give en udvidet jagttid.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Adaptiv vildtforvaltning? 26 maj 2020 05:53 #3948

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Hej CHC

Jeg syntes lige du mangler at fortælle at det med de manglende hoveder ikke er vi strandjægeres skyld.

De må ikke nedlægges på søterritoriet i de 3 kommuner da der IKKE er kommune grænser til søs (Ikke synlige i hvert fald)

Så kan vi jo tænke lidt over det når vi vildt indberetter.
Ved i andre helt nøjagtigt i hvilken kommune jeres ænder og gæs er skudt ??

Jeg gør ikke, der er jo ingen synlige grænser!

Er jeg på motorbådsjagt i Isefjorden er der 4 kommuner der har grænser ud i Isefjorden.
Er jeg Roskilde fjord yderbredning rundt i kravleprammen er der 3 kommuner at tage hensyn til.

Der er mange kommunale fredninger i vores jagttider, hvad gør vi på vandet når dem der bestemmer siger at der ikke er synlige grænser?
Er de så fredet derude??
(Tænker her hvis der kommer kommunale jagttider på knortegås, hjejle osv, osv )

Den må du gerne følge op på i strand og havjagt udvalget CHC.
Jeg glæder mig til at høre deres vurdering.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1
  • 2