Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Jeg bliver bare så trist. 16 feb 2020 11:49 #3409

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Ekspert bruger
  • Ekspert bruger
  • Modtagne Tak: 89
Jamen så er der jo ingen problemer, hvis du og din makker føler jer sikre i jeres båd har de andre (5-8 tilfælde) bare været uheldige.

Knæk og bræk derude, eller skulle man for en gang skyld sige held og lykke?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jeg bliver bare så trist. 17 feb 2020 08:02 #3411

• sfa
  • sfa's profilbillede
  • Ny i forum
  • Ny i forum
  • Modtagne Tak: 2
Det er måske lidt mere kompliceret og istedet for at komme med firkantede udmeldinger omkring en båd eller andet bør vi måske arbejde lidt mere på at skrive om, hvad der er, som gør en båd ustabil.

2 mand kan veje fra ca. 140 kg til 250 og i begge tilfælde være indenfor "normalen". En motor kan veje mellem 10 kg. for en lille 2 takter til vel over 50 kg for en 4 takter (og så kommer alt det andet, brændstof, anker, årer, gevær - ialt 25-50 kg). Så i Havjagt 16 tilfældet kan to slanke fyre med en lille motor sagtens veje mindre end en tung mand med en stor motor. Hvis den tunge fyr så sætter sig op på en lille stol, fordi det er lidt besværligt at side helt nede, kan det godt blive rigtigt farligt - specielt med lidt krapsøer/fejlkonstruktion i en motorbrønd o.lign.

Pointen her er at i nogle tilfælde kan det godt være sikkert at sejle f.eks. 2 i en mindre båd, men i andre kan det være livsfarligt at være en mand i den samme båd eller to i en endnu større båd. Vægt og tyngdepunkt er de faktorer, som skal sammenholdes med den enkelte båd for at kunne sige, hvad der er sikkert - og det er en meget god ide at holde en solid margin op til båden maks!

Vh Sfa

Jeg bliver bare så trist. 17 feb 2020 08:53 #3412

• Torben Raunstrup
  • Ekspert bruger
  • Ekspert bruger
Alting kan lade sig gøre (næsten) og jo mere erfaring desto mere kan lade sig gøre uden man kommer galt afsted.
Derfor kan 2 erfarne godt have stor glæde af at jagte fra en Havjagt 16 hvor der sidder en passende motor og hvor der ikke er lavet
"Klamphuggerri" ved motorbrønden.
De kender deres farvand og både bådens og deres egne begrænsninger.
Så langt så godt.
Det der får mig i det røde felt er når en sælger hævder at en Havjagt 16 er en båd til 2 personer, det er den som udgangspunkt ikke!!

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jeg bliver bare så trist. 17 feb 2020 09:26 #3413

• Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Modtagne Tak: 18
At anbefale en havjagt 16 til en (måske to nyjægere) som gerne vil prøve sig af med havjagt er som at anbefale en ny billist en formel 1 som første bil.

At køre formel 1 kræver noget mere end at køre en Toyota Aygo, nogle nye billister vil måske magte opgaven andre vil ikke. Jeg ser ikke ret mange kørerlærere som anbefaler formel 1 biler som et god start bil.

Ja det er selvfølgelig sat på spidsen. Ja det gør selvfølgelig ondt i nogle som har brugt havjagt 16 i flere år at høre at folk synes båden er farlig. Men det ændrer ikke på det faktum at den båd er MEGET overrepræsenteret i forhold til ulykker i forbindelse med strand og havjagt de seneste år. Om det skyldes for store motorer, for tunge jægere eller en farlig brønd ved vi ikke ret meget om i de ulykker, desværre. Jo dem som kæntrede til tour de hav i den havjagt udtalte selv at det var motorbrønden som tog vand ind. Det kan skyldes for tung last og en dårlig designet motorbrønd.

Men jeg synes alle som driver havjagten, og ved hvordan vejret kan ændre sig i løbet af 30 sekunder skal videregive informationen om at den bådtype har det med at ville kæntre mere end andre bådtyper. For slet ikke at tale om at det ikke er den mest anvendte bådtype, et slag på tasken her vil være mopa og barracuda. Så ud fra det kan man jo antage et vi burde se flere ulykker med mopa og barracuda, fordi de er mere brugt end havjagt 16. Det er bare ikke tilfældet. Havjagt 16 er bare mere farlig fordi der er flere ting ved den der kan gå galt ift andre typer. Stor motor, tung last, lille fribord (ved 2 personer eller en tung selvfølgelig) og dårlig motorbrønd.

Det handler ikke om at svine båden til, men det handler om at forhindre en potentiel ulykke. Hvis det var Barracuda, som jeg selv sejler af og til som havde flere dødsulykker på cv'et indenfor de sidste par år ville jeg også sige at der var noget farligt i den konstruktion.

En ny havjæger tænker ikke over alle de ting som vi tager for givet, i deres verden er en båd en båd. Kan den sejle og kan man sidde 2 mand nede i den, så er den nok beregnet til 2 mand.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Torben Raunstrup

Jeg bliver bare så trist. 20 feb 2020 20:42 #3444

• sfa
  • sfa's profilbillede
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Hej Torben og Christian,

Jeps - det er vigtigt at kende båd/udstyrs begrænsninger. Det jeg efterlyste var en tydeliggørelse/diskussion af hvilke parametre som har mere eller mindre direkte betydning for sikkerheden. En 15 hk firetakter (så vidt jeg kan se på billederne fra seneste havjagt 16 uheld) på en båd hvor producenten skriver maks 10 hk synes jeg faktisk også fortjener en påtale, så nye og mindre erfarne lærer, at det godt kan gå hen og være lidt dumt (som vi vil sige her i Jylland) at sætte en for stor motor på. Ligeledes kunne erfaringer om bæreevne i kg være gode erfaringer at udveksle, da mange af de både vi bruger, jo ikke er de mest CE-mærkede. Selv har jeg aldrig haft eller prøvet en havjagt 16, men det er da en type jeg vil overveje, hvis mit arbejdsliv bliver så fleksibelt, at motorbådsjagt kommer på tapetet igen.

Vh Sfa

Jeg bliver bare så trist. 20 feb 2020 20:49 #3445

• Torben Raunstrup
  • Ekspert bruger
  • Ekspert bruger
Vil du tage en kammerat med ud hvis du bliver indehaver af en Havjagt 16?

Jeg bliver bare så trist. 21 feb 2020 10:19 #3446

• HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Modtagne Tak: 34
Den næste havjagt 16 jeg får bliver brønden lukket og den får en motor på hækken.PUNKTUM. og jeg får en 16er igen.
Har haft en 3-4 stk af dem efterhånden og man skal kende båden og dens underligheder,jeg har bygget brønden om på en der var for dårlig lavet
den tog umanerlig meget vand ind,da hullet var bygget om.igen for at få plads til en større motor,den blev testet om sommeren på lavt vand.
en anden fejl kan være at der sidder en bundprop i dørken henne ved brønden,og hvis man ikke for den prop i så bliver bunden fyldt med vand uden at man ligger mærke til det ,og lige pludselig er der 2-300 liter vand under dørken og båden ruller og bliver ustabil.
det er ikke en båd for nybegynder,selv om det er en fed båd,jeg kan rigtig godt lide den .
men man skal kende dens begrænsninger ,det er ikke en havjager men en forvokset skydepram til KYSYNÆRT motorbådsjagt i stille vejr.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj

Jeg bliver bare så trist. 21 feb 2020 12:17 #3447

• cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Modtagne Tak: 45
HCSR:...se det var klar tale, respekt!
Med venlig hilsen, cpfj

Jeg bliver bare så trist. 03 mar 2020 07:25 #3557

• sfa
  • sfa's profilbillede
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Hej Torben,

Som jeg skrev har jeg aldrig prøvet en havjagt 16, så før jeg kender båden, kan det under ingen omstændigheder komme på tale at tage nogle med. Hvis det så kommer til, at jeg kan tage en med, vil jeg være ret kritisk overfor, hvem det er, da kombinationen af en, som måske bliver lidt ivrig og en lille båd, kan blive giftig. Og til sidst vil jeg være meget kritisk i forhold til vejret. Realistisk vil jeg næppe komme afsted med andre, men min potentielle interesse for en havjagt 16 bunder også i at få en båd, som jeg selv kan håndtere og sætte i fra stranden. Pt har jeg ikke en båd til motorbådsjagt, da jeg pga arbejde og familie har haft for få dage til rådighed, men måske til næste år... ;-) Har dog gjort mit tidligere for at tynde ud i bestanden af dykænder i Aarhus Bugten.

Vh Sfa

Jeg bliver bare så trist. 07 mar 2020 10:39 #3574

• mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Modtagne Tak: 5
jeg har haft en havjagt 16 for år tilbage. Jeg troede det var en tomandsjager så det gjorde vi selvfølgelig. Heldigvis røg vi aldrig ud i vejr vi ikke kunne styre, men den første tur var alligevel ved at tage livet af os... den skiide motorbrønd fyldte båden op uden vi lagde mærke til det. VI kunne lige krable ind til revlerne inden vi tippede rundt... pyha... jeg lavede herefter om i motorbrønden med en gummimanchet - det virkede. Motoren var en 9,8 hk - alt rigeligt. Vi tog stadig ud to mand - vi vidste ikke bedre... måske havde jeg 10 ture fra den inden jeg indså at det nok ikke lige var et tomandsfartøj. Havde ellers lavet den til fiskemaskine oveni med ekkolod mm...

Jeg solgte den og fik i stedet en rana 16 jolle med vindskærm - den kunne rumme 5 personer. Den var fin til havjagt og fiskeri. prisen var den samme som salgsprisen på 16eren. Der var ikke ratstyring. Så ofte lå jeg bagerst og styrede mens jægerne sad forrest og jagtede. det var lige så spændende som at skyde selv. Jeg havde dog gevær med som altid pegede bagud. Oftest brugt til at affange fugle med. Jeg kunne endda have min lille 2hk Honda med som ekstramotor.

Som enmands fartøj var 16eren optimal men jeg gad ikkke rigtig alenejagt på havet.

Da jeg solgte 16eren tror jeg de næste ejere ville jage to mand i den - trods mine advarsler. Burde næsten have nægtet at sælge til dem...
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup